Finseiler Startet 1.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 1.Mai.2020 Hei! På forhånd, beklager manglende fagtermer :) Jeg har en Finnsailer 35, hvor jeg har mistet kontakt mellom ror og "jernrør" (dreiestav?). Jernrøret, som går igjennom roret, dreier som normalt. Men roret snur seg bare etter hvilken retning vannstrømmen går.. På innsiden, hvor jernrøret kommer inn, ligger hullet ca i vannskorpa. I tillegg, har jeg også vært så uheldig å kutte et hull i roret med propellen, på ca 1 cm bredde og 3 cm høyde. Spørsmålet mitt er, da: Kan jeg fjerne/reparere roret imens båten ligger i vann, eller bør jeg ta den opp på land? Til info, er jeg aktiv dykker og vil ikke ha noe problem å jobbe under vann. Takk for alle svar! Hilsen fortvilt båtamatør. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 1.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2020 Håper ikke rorstammen din er av jern... ? Alt er jo mulig men du må jo være sikker på at øvre del av rorhylsa er ihvertfall 5 cm. over vannlinja så du har litt å gå på. Du må også kunne tette innvendig for å ta høyde for at f.eks. 2-3 mann kan jobbe bak der uten at vannet flommer inn. Jeg antar at du har fritthengende spaderor som ikke har opplagring i flyndre nede. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 1.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2020 Høres ut som det kan bli en del jobb med det roret. Tenker det kan være et risikoprosjekt å la et større hull være åpent så nære vannlinjen. Er det ikke også litt overheng her slik at vannet kan "slå opp"? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2020 Alt går vist du planlegg. Det er ikkje mykje trykk. Eg bytta bunnventil når båten var utpå, eg bare stappa i ein konisk propp medan eg gjorde reint. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.