Jump to content

Finnsailer 35, fjerne ror imens båt ligger i vannet?

Finseiler

Recommended Posts

Hei!

På forhånd, beklager manglende fagtermer :)

Jeg har en Finnsailer 35, hvor jeg har mistet kontakt mellom ror og "jernrør" (dreiestav?). Jernrøret, som går igjennom roret, dreier som normalt. Men roret snur seg bare etter hvilken retning vannstrømmen går.. På innsiden, hvor jernrøret kommer inn, ligger hullet ca i vannskorpa.
I tillegg, har jeg også vært så uheldig å kutte et hull i roret med propellen, på ca 1 cm bredde og 3 cm høyde.

Spørsmålet mitt er, da:

Kan jeg fjerne/reparere roret imens båten ligger i vann, eller bør jeg ta den opp på land?

Til info, er jeg aktiv dykker og vil ikke ha noe problem å jobbe under vann.

Takk for alle svar!

Hilsen fortvilt båtamatør.

Håper ikke rorstammen din er av jern... ?

Alt er jo mulig men du må jo være sikker på at øvre del av rorhylsa er ihvertfall 5 cm. over vannlinja så du har litt å gå på. Du må også kunne tette innvendig for å ta høyde for at f.eks. 2-3 mann kan jobbe bak der uten at vannet flommer inn. 

Jeg antar at du har fritthengende spaderor som ikke har opplagring i flyndre nede. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...