Grand Banks jr
Ved akter ut og bau mot land:
1) Ser an dybden. Vil helst ha minst 2, gjerne 3 ganger dybden med tau ute. Er det 5 meters dybde vil jeg helst allikevel ha 30 meter ute bare for å kunne dra båten ut på ankeret om vinden står på.
2) Hvis det blåser liker jeg å gå inn med litt motstand på ankeret. Det gjør vanligvis vinsjen akkurat passe på min båt. Vil ikke ha ute alt for slakt i det øyeblikket jeg ligger stille med baugen mot land. Da vil jeg helst at ankeret sitter. Det gjør det som regel. Jeg slipper alltid ankeret i fart, aldri når jeg står stille. Vil ikke gi båten anledning til å drive over tauet for så å få det i propellen.
3) Jeg binder båten i land med ett tau, og gjeter så inn ankeret så jeg kjenner at det graver seg ned og sitter. Går som regel på et par meter. Da slipper jeg litt opp igjen, monterer siste tauet i land og drar ut båten i passe avstand.
4) Deretter går jeg bak og henger på daumann. Bruker et sammenslått 5 kg paraplyanker til daumann. Vil helst ha den ca 5 meter fra båten så den får grei effekt.
Jeg anker som regel opp der det er sand eller annen myk bunn. Har dårligere anker enn det du har. Jeg har Engbo, og Bruce er mye bedre stort sett.
De første gangene du ankrer opp vil jeg anbefale at du gjør det med vinden mot baugen, bare så du får trent på å legge ut ankeret og koordinere alt. Da er det ikke så farlig om ankeret slipper eller vinsjen legger ut før mye tau eller kjetting.
Det er mer stress å legge til med sidevind enn vind bakfra. Minst stress med vind mot bau.
Svai:
Ligger aldri på svai, men stemmer med å legge ut minst 3 ganger av dybden og så bakke ankeret fast. Det pleier å være rådet her inne.
Lykke til!
Ps: på ukjente steder går jeg alltid inn til land med kona eller sønnen på baugen for å se om det er noe jeg må passe meg for. Deretter går jeg ut og "tar en runde" slik at jeg passerer over der jeg vil ha ankeret . Der slipper jeg det i fart mens baugen peker mot stedet jeg vil fortaue , og gjør som over.