Jokr Startet 1.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 1.Mai.2020 (redigert) Eberspächer D5 2006. Byttet glødeplugg og glødegitter. D5 startet greit, men med litt mye hvit røyk, etter 2-3 min gikk den helt strøkent uten synlig røyk. Den brant ca 1,5 timer helt fint, så jeg slo den av. Dagen etter startet jeg den igjen, røyk litt mye hvit, men så gikk 25A sikkringen etter 2 min. Tar ut glødepluggen, den er helt nedsotet med noen små metalperler mellom gløde spiralen, glødepluggen var direkte kortsluttet. Prøvde en gang til med ny glødepugg, men med samme resultat, bare denn gangen skjedde det på tredje starten. Er det noen her som vet hva dette kommer av. Redigert 1.Mai.2020 av Jokr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VirtualMe Svart 1.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2020 Det der høres kjent ut. Var plaget av stadig bytte av glødeplugg og gitter til stadighet i flere år. Sendte til slutt varmeren inn til service. Har vært strøken i 3 år etter det. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2020 Kjent problem på eldre d5. Bytt både gitter og glødeplugg kjør alltid varmeren 10 min på max før du slår den av. en skikkelig service er nok fornuftig Sitér dette innlegget Link to post
Jokr Svart 2.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2020 (redigert) Ser dere begge mener service er det som må til, hadde den inne til test på service senter, med ny glødeplugg og nytt gitter. Eberen hadde da ingen feil, avleste timetall til 125 timer for en 2006 mod, som er nesten ingenting, så den har nok stått i ro i mange år. Service senteret hadde startet og stoppet den flere ganger uten å få fremprovosert noe feil. Har lest mange tråer på net, og en av dem nevner lampeolje som rens, kjøpe en 5 liter å la den stå å brenne sammenhengene ca 10 timer med det. Er det noen her som har noe formening om dette. Jokr Redigert 2.Mai.2020 av Jokr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VirtualMe Svart 2.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2020 Det kan sikkert ha noe for seg. Hvor stor forskjell det er i praksis er på lampeolje og diesel vet jeg ikke noe om. Men tror du kan oppnå mye av det samme ved å la den stå en del timer på full guffe. Vil jo brenne ut en del sot forhåpentlig vis. Husker ikke hvor jeg leste det, men mener å huske at det er en eller annen konstruksjons feil/svakhet med disse D5 varmerne. Noe med et lite hull i brennkammeret som går tett, som da bidrar til denne koksingen. Har dessverre ikke noe fakta å understøtte dette med. Det er også noe med en pakning i brennkammeret (som de skiftet på min) som kan påvirke koksingen har jeg blitt fortalt, eller lest.. Uansett, jeg byttet et stort antall glødeplugger og gitter over lang tid (har fortsatt flere av hver på lager i båten, klok av skade når det blir kaldt), men etter denne servicen hvor pakninger etc ble byttet, har varmeren ikke stoppet en eneste gang (knock on wood). Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2020 Jeg har hatt2 slike. Begge fusket mye. Begge fikk utvidet et lufthull i brennkammeret for å brenne renere. Kasta til slutt skiten ut og satt inn en d4. Et par båter siden dette skjedde . Når har jeg en 2015 d5. Funker helt topp. 4 sesongen vår med denne nå, og den bare går og går. Ikke bytta noe. Men kjører alltid 5-10 min på maks før jeg slår den av Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 2.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2020 Jokr skrev for 3 timer siden: Har lest mange tråer på net, og en av dem nevner lampeolje som rens, kjøpe en 5 liter å la den stå å brenne sammenhengene ca 10 timer med det. Ikke Lampeolje, inneholder for mye aromater, fortrinnsvis voks. Bruk heller Fritidsparafin, som er det reneste drivstoffet du kan finne. Samme som Jet A1 om du får tak i det. Koster mindre enn Lampeolje også, kr 165,- for 4 ltr på Felleskjøpet, og enda billigere på enkelte OBS har jeg hørt. Bruker omtrent bare Fritidsparafin når jeg tar servicer på Wallas, enkelte prøvekjøringer på diesel når jeg reparerer Wallas dieselvarmere og kokeapparater. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
NorSiglar Svart 3.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2020 Jet A1 er vel rundt 10kr/l nå. Eller hør med noen som flyr og se om du kan få en dunk av det som tappes av hver morgen før flight. Sitér dette innlegget Link to post
Jokr Svart 16.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2020 Har nå prøvd mye forskjellig, men ente opp med ful servise, rengjort inne i brennkammer, byttet alle pakninger, boret opp luft tilførselen til glødepluggen fra 3 mm til 4 mm, det luftehullet var helt tett så det var nok det som var hovedproblemet mitt, byttet gløde sil og glødeplugg + en liten isolasjons padd som var inne i brennkammeret. Nå virker alt strålende, takk for all hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.