Jump to content

Edit History

tobixen

tobixen

Elaborert mer rundt egne erfaringer

6 minutes ago, Lars H. said:

hva er teorien bak det?  (ved parallellkobling som du anbefaler

Egen erfaring, da jeg (etter anbefaling i en annen tråd her på forumet) forsøkte å seriekoble paneler med variabel størrelse og solforhold. Jeg fikk vesentlig mer effekt etter å ha koblet om til parallell. 

Ved variable solforhold varierer spenningen over et panel relativt lite, mens strømmen gjennom panelet varierer veldig. Dersom et seriellkoblet panel ligger i skyggen, vil det begrense strømmen, og dermed effekten, fra hele panelbanken.

tobixen

tobixen

5 minutes ago, Lars H. said:

Egen erfaring, da jeg (etter anbefaling i en annen tråd her på forumet) forsøkte å seriekoble paneler med variabel størrelse og solforhold. 

Ved variable solforhold varierer spenningen over et panel relativt lite, mens strømmen gjennom panelet varierer veldig. Dersom et seriellkoblet panel ligger i skyggen, vil det begrense strømmen, og dermed effekten, fra hele panelbanken.

tobixen

tobixen

2 minutes ago, Lars H. said:

Egen erfaring.

• Create New...