
Hulda
Haba skrev 41 minutter siden:" Ikke hør på Haba akkurat her" Jeg mente at i tillegg til alle utmerkede råd du her har fått, bør du også sjekke om hylsa er "jordet." Med all respekt for Hulda. Jeg har opplevd på mine båter at akkurat det har sviktet og propell og mutter ble avsinket . Men gjør alt foregående først før du i tillegg sjekker om hylsa ligger på nøytral.
Da skal jeg forklare litt. Det er slik at enkelte ganger kan en 'aksjon' fungere og være suksess. Det betyr ikke at det er en universal sannhet. Det du foreskriver fungerer sikkert på sett og vis. Forutsetningen er at det ikke er noen forbindelse til annen jord. Og her snakker vi om landjord. Hvis nå @eipe1994har et landstrømanlegg koblet etter DSB sine enkleste forskrifter, vil propellhylsa være vekk i løpet av et par måneder. Det vil gå en krets fra landjord, via batteri minus, via propellhylsa til sjøjord. Så da legger vi den død nå. Kan godt skriver mer om dette senere.
Strøm kan man se på som et teppe av elektroner som dekker metalloverflaten. Det skal være et 'passe overskudd'. Anoder gir dette overskuddet. Grunnen til at propellen er avsinket, er at propellens legering har blitt frarøvet elektroner. Dette på tross av at propellen antakelig er laget av avsinkingherdet messing. Det kan derfor være en 'kraft' som er sterkere enn bindingen i legeringen, en sterkere pluss et eller annet sted. Hvor vet jeg ikke.
Det @eipe1994først burde gjøre er å ta en magnet å holde inn til propellakslingen. Kjennes det et godt merkbart drag, er akslingen sannsynligvis i martensittisk rustfritt stål. Det er bra, dette materialet er ikke utsatt for gnidningskorrosjon (i lagre og tetning). Null magnetisk tiltrekning, AISI 316L, ikke så bra.
Hvilken anode avhenger av hvor båten ligger. Ligger den i ferskvann/brakkvan (i en elv), bruk anode av aluminium. Ligger båten i saltvann, bruk anode av aluminium eller sink.
Katodisk beskyttelse handler om å erstatte 'elektronteppet'. For mange elektroner pr flateenhet kan gi uheldige konsekvenser under gitte forhold. Ikke her. Uheldige konsekvenser her kan være at det gror mer på akslingen. Er den av AISI 316L kan dette i gitte tilfeller gi tildekkingskorrosjon, derpå følgende groptæring og til slutt spenningskorrosjon. Meget sjelden. Om båten er opp en gang om året, ville jeg nøyd meg med en stk akselanode.
Propellen og mutteren ser ut til å kunne ta noen runder til. Med katodisk beskyttelse vil avsinkingen stoppe. Personlig ville jeg mattslipt propellen med noe som ikke inneholder jern eller siliciumcarbid. Gitt den noen lag med etsprimer (Biltema 30-618 funker hos meg). Må ha minst fem strøk, merk settling time. Deretter stoffing.
Sjekk propellen for småsprekker der bladene går inn i bosset, veldig lite trolig at det er skade.
@eipe1994bør vite hva slags elektriske systemer båten har, har på 'på kjenn' at han er på gyngende grund.
Såhhh, dett var dett.