Jamaica2
Hei,
Jeg overtok båten min i forrige uke og det finnes noen småprosjekter som kan utbedres, blant annet noen kosmetiske skader over vannlinjen. Jeg har søkt på google og kommet over en youtube video - https://www.youtube.com/watch?v=TJHk81_nKRI - som har blitt gjengitt i et annet innlegg her, samt Frode_S sitt innlegg fra desember i fjor.
Spørsmålet mitt dreier seg om jeg bør bruke gelcoat + herder eller gelcoatsparkel + herder fra biltema? Jeg har ikke helt forstått, eller klart å lese meg til, forskjellen.
Fremgangsmåten er grei. Frode_S publiserte et innlegg i desember i fjor, og JRKs forslag til fremgangsmåte virker grei - og jeg går for dette.
- Vask hele område med aceton for å fjerne fett.
- Pirk/skrap)puss vekk alt som er løst av gelcoat og eventuell glassfiber
- Skrap ned kanten av gelcoten slik at du får skråflater mellom sår og glassfiber.
- Masker et par millimeter på utsoden abv hele skaden
- Fyll opp med gelcoat ved hjelp av en sparkelspade.
- Vent til denne herder. Da vil gelcoaten synke. Sparkle på nytt.
- Nå er det meningen at sparkellaget skal ble en tapetykkelse mer en skroget forøvrig
- La den herde til neste dag. og begynn og vannslipe for hånd med pussekloss, først med 400, så 1200 så 2000.
- Når maskeringstapen begynner å slippe må du være forsiktig, det gjør ingen ting at du sliper med 2000 utenfor skaden
- Er du heldig holder dette, om ikke må prosessen gjentas
- Rubb opp og poler
For å gi dere et bedre grunnlag for å komme med eventuelle kommentarer, vennligst se bildene av skadene under:
Skade/bilde 1: Overvinduet SB. Denne er litt stor, noe som tidligere eier påbegynte. Samme fremgangsmåte eller noe annet?
Skade/bilde 2: Tresmåkrak SB hvor av to er i dørken og et annet like over på kahytt-veggen/taket. (Bilde 3, nærbilde av samme skade)
Skade 3/Bilde 4: Dørken Port.
Skade 4 Port. Tidligere reparerte skader. Dette tror jeg kunne ha blitt gjort bedre og siden jeg først er i gang, så tenker jeg å utbedre dette.
Innspill tas hjeretlig imot.
- TN