
Hedwig
Ja, varmtvann i båten skal ikke være lett.
Vi så på alternativene, og kom frem til diesel vannvarmer.
Inn gikk neste års feriepenger, og rundt juletider var vi lykkelige eiere av en ny boks fra Seatronic.
So far, so good. Men da startet også problemene...
Vi innså også tidlig at det var utenfor kompetanseområdet til to kontorrotter som oss, og bestemte oss for å hyre inn proff hjelp.
Det var neppe den beste beslutningen vi har gjort.
Derfra kom det mye rare råd, men med noen råd herfra, endte vi opp med samme system som noen andre herfra. (Skal finne ut hvem når jeg kommer hjem, for han var veldig hjelpsom og lagde en god skisse). Edit, det var @Lazyjack tror jeg.
Vi har Webasto og motor på samme sløyfe, med motorens ekspansjonstank til begge.
Proffene fortalte oss at dette var null vansker for dem, og skulle gå på noen timer. Vi avtalte at dette skulle gjøres i februar, så var det ferdig i god tid før båtsesongen startet.
Først lagde proffen en løsning med t-rør for den gamle luftvarmeren og den nye. Da skulle vi slippe å lage flere hull i skutesiden.
Ellers viste det seg å ta lang tid. Februar kom og gikk, proffene var på besøk flere ganger og skrudde.
Samme i mars, og da var alt med slanger og hele sulamitten klar til å testes ut. Første problem var med den gamle varmeren. Proffens løsning sparte riktignok et hull i skutesiden, men til gjengjeld fikk vi all eksos fra varmeren inn i båten. Sikkert en grei løsning om man kun sitter jeg cockpit, men der varmer jo ikke varmeren.
Som bonus ble t-røret så varmt at dekket rett over ble ubehagelig varmt å ta på - på oversiden, når det var et par plussgrader.
Så skulle den nye varmeren testes. Pumpen startet med et hyl. Feilsøking viste at proffen hadde koblet pluss på minus og minus på pluss, så den vel feil vei.
Når det var fikset gikk pumpen pent, men systemet måtte luftes. Det gikk veldig trått, inntil vi fant ut at proffen også hadde koblet pumpen feil vei, slik at den umiddelbart tok tak i vann den fikk og skøyt tilbake den veien det kom fra.
Da fikset vi det også. Bare noen slangeklemmer, og det har til og med kontorrotter lært deg å skru til.
Da virker det, litt. Pumpen går som normalt, det virker som det er vann i hele systemet (men er usikker på om det er motoren som har dyttet det rundt eller pumpen selv).
Webasto starter da også, og går i ca 30 sekunder til 3 minutter. Slangene blir varme ca 30 cm fra wevastoen (i riktig retning!) Men så stopper den, vi tror det er termostaten som slår ut og tipper at vannet ikke sirkulerer, men vet ingen av delene.
Vel, det viste seg at feriepengene så langt har blitt kastet bort, og at dyre råd var dårlige. Havelle ligger fortsatt i bøya og vi som skulle starte båtsesongen tidlig har bare fått en liten dagstur så langt. Til tross for at vi har vært på vannet i over en måned.
Antar at asketene her inne vil hevde at det er hevn for vårt hedonistiske ønske om masse komfort og varme ombord. Men slik er vi nå da skapt.
Så kjære båtvenner, kan dere hjelpe når proffene ikke strekker til? Har dere tips til hvordan to kontorrotter kan feilsøke? Og hvordan vi kan få omsatt feriepengene i en varm dusj?