Jump to content

Edit History

Hedwig

Hedwig

Lazyjack skrev for 12 timer siden:

Jeg håper ikke jeg har skapt problemer med forslaget mitt til design av varmesløyfe. Det er slik jeg gjorde det i min forrige båt og det fungerte upåklagelig. 

Uansett design er det viktig å få ut all luf selv om ekspansjonstanken ligger høyt måtte jeg iikevel lufta sirkulasjonspumpe på varmeren før alt fungerte som det skulle. 

Absolutt ikke :) For det første tror vi fortsatt på systemet, og for det andre var det proffen som mente at dette var en god løsning. Så om det ikke fungerer er det proffen, ikke deg :)

 

blueline skrev for 12 timer siden:

Har montert  vannvarmer i to båter. Første båt slet jeg med å få ut all luft under oppstart. Da blir varmeren overopphetet og stanser. Om du kobler strøm til sirkulasjonspumpen for vannsystemet og tvangskjører den mens du lufter vil du mest sannsynlig  få ut luften. Forøvrig pussig å ha felles eksos.

Når vi starter varmeren, så skrur den seg på og så raskt av igjen, men pumpen blir stående på. Kan vi da bruke den bare sånn?

Og ser ut som du også har Bavaria, bruker du motorens ekspansjonstank, eller har du egen?

 

Har noen tips for hvordan vi kan lufte systemet? Og hvordan vi evt kan sjekke at systemet virker?Det kjennes for oss ut som det er vann i alle slanger. Og når motoren gikk ble det som sagt varmt i alle slanger. Kan ikke det tyde på at systemet er luftet?

Nå må vi feilsøke både varmeren, dieselpumpe og vannsystemet samtidig. Litt vanskelig å vite hvordan vi skal gå frem...:headbang:

 

Kan pumpen ha blitt skadet av å bli koblet feil vei og å gå uten vann? Det hørtes helt forferdelig ut når den gikk. Kan en grei test være å putte pumpen i litt vann og se hvor mye den pumper?

 

 

Vi bruker som sagt dette systemet, (en med pumpe på returslangen fra bereder, rett før varmeren.

Har har også forsøkt å også ha ventil 1 åpen. Så vidt vi kan forstå vil vel da pumpen ikke trenge å sirkulere gjennom motoren, men vil ha mulighet til å lufte. Kan det stemme?

 

Hvilken slange har du koblet til "utvannet" på motoren Seka? Står pumpen og så webastoen på den, eller står de på returen før det kommer til motoren?

Bilde av vannvarmerkrets.jpg

 

blueline skrev for 3 timer siden:

Det er ikke noe problem å ha  serie med motor og vv-bereder. Har det selv i min båt hvor jeg i tillegg har to viftekonvektorer slik at jeg får varme i hovedkabin og akterkabin slik at jeg har to separate varmesystemer(har luftvarmer i tillegg). Om du som jeg nevnte tidligere lurer sirkulasjonspumpen til å gå uten at varmeren starter kan du la den gå en stund samtidig med at du åpner lokket på ekspansjonstanken. Da vil systemet lufte seg selv. Du nevnte at båten ble fylt med eksos. Var det eksos fra den ene varmeren som gikk tilbake via den andre varmeren pga. t-kobling av eksos?

 

Uansett kommer du til å få et topp system når du får det i gang(og det bør ikke være noe problem). Dessverre er det mange som gir seg ut for å være proffer og selv med begrenset kompetanse tror jeg at dere vil lykkes bedre på mange områder ved å gjøre ting selv, ta bilder og be om råd på denne siden. Mange med god kompetanse på mange områder her. 

Ja, men den t-koblingen er nå fjernet og vi har to utløp. Så eksosen er midlertidig ordnet.

Et annet problem er at proffen IKKE la eksosslangen i svanehals, men tok vinkelen i gjennomføringen rett nedover og så la eksosrøret i jevn nedoverbakke rett til varmeren... Så det må jo rettes på før vi bruker båten. Det var da jeg så det at mistet jeg litt balansen... Selv en kontorrotte har fått med seg at svanehals er viktig, så hvordan en proff kunne gjøre det på den måten er over, under eller på siden av min fatteevne. 

 

Apropos eksos, så kan det se ut som det kom noe eksos fra den nye varmeren inn i båten, men tipper det bare er å skru til noen slangeklemmer - utrolig nok har proffen ikke skrudd til disse ordentlig. 

 

Skal ta bilder neste gang vi er i båten, det blir vel senere i dag. Til de som er i Oslo-området ber vi på forhånd om unnskyldning dersom noen hører nye og kraftfulle banneord.

Hedwig

Hedwig

Lazyjack skrev for 12 timer siden:

Jeg håper ikke jeg har skapt problemer med forslaget mitt til design av varmesløyfe. Det er slik jeg gjorde det i min forrige båt og det fungerte upåklagelig. 

Uansett design er det viktig å få ut all luf selv om ekspansjonstanken ligger høyt måtte jeg iikevel lufta sirkulasjonspumpe på varmeren før alt fungerte som det skulle. 

Absolutt ikke :) For det første tror vi fortsatt på systemet, og for det andre var det proffen som mente at dette var en god løsning. Så om det ikke fungerer er det proffen, ikke deg :)

 

blueline skrev for 12 timer siden:

Har montert  vannvarmer i to båter. Første båt slet jeg med å få ut all luft under oppstart. Da blir varmeren overopphetet og stanser. Om du kobler strøm til sirkulasjonspumpen for vannsystemet og tvangskjører den mens du lufter vil du mest sannsynlig  få ut luften. Forøvrig pussig å ha felles eksos.

Når vi starter varmeren, så skrur den seg på og så raskt av igjen, men pumpen blir stående på. Kan vi da bruke den bare sånn?

Og ser ut som du også har Bavaria, bruker du motorens ekspansjonstank, eller har du egen?

 

Har noen tips for hvordan vi kan lufte systemet? Og hvordan vi evt kan sjekke at systemet virker?Det kjennes for oss ut som det er vann i alle slanger. Og når motoren gikk ble det som sagt varmt i alle slanger. Kan ikke det tyde på at systemet er luftet?

Nå må vi feilsøke både varmeren, dieselpumpe og vannsystemet samtidig. Litt vanskelig å vite hvordan vi skal gå frem...:headbang:

 

Kan pumpen ha blitt skadet av å bli koblet feil vei og å gå uten vann? Det hørtes helt forferdelig ut når den gikk. Kan en grei test være å putte pumpen i litt vann og se hvor mye den pumper?

 

 

Vi bruker som sagt dette systemet, (men med pumpe på returslangen fra bereder, rett før varmeren, men har også forsøkt å også ha ventil 1 åpen. Så vidt vi kan forstå vil vel da pumpen ikke trenge å sirkulere gjennom motoren, men vil ha mulighet til å lufte. Kan det stemme?

Bilde av vannvarmerkrets.jpg

 

blueline skrev for 3 timer siden:

Det er ikke noe problem å ha  serie med motor og vv-bereder. Har det selv i min båt hvor jeg i tillegg har to viftekonvektorer slik at jeg får varme i hovedkabin og akterkabin slik at jeg har to separate varmesystemer(har luftvarmer i tillegg). Om du som jeg nevnte tidligere lurer sirkulasjonspumpen til å gå uten at varmeren starter kan du la den gå en stund samtidig med at du åpner lokket på ekspansjonstanken. Da vil systemet lufte seg selv. Du nevnte at båten ble fylt med eksos. Var det eksos fra den ene varmeren som gikk tilbake via den andre varmeren pga. t-kobling av eksos?

 

Uansett kommer du til å få et topp system når du får det i gang(og det bør ikke være noe problem). Dessverre er det mange som gir seg ut for å være proffer og selv med begrenset kompetanse tror jeg at dere vil lykkes bedre på mange områder ved å gjøre ting selv, ta bilder og be om råd på denne siden. Mange med god kompetanse på mange områder her. 

Ja, men den t-koblingen er nå fjernet og vi har to utløp. Så eksosen er midlertidig ordnet.

Et annet problem er at proffen IKKE la eksosslangen i svanehals, men tok vinkelen i gjennomføringen rett nedover og så la eksosrøret i jevn nedoverbakke rett til varmeren... Så det må jo rettes på før vi bruker båten. Det var da jeg så det at mistet jeg litt balansen... Selv en kontorrotte har fått med seg at svanehals er viktig, så hvordan en proff kunne gjøre det på den måten er over, under eller på siden av min fatteevne. 

 

Apropos eksos, så kan det se ut som det kom noe eksos fra den nye varmeren inn i båten, men tipper det bare er å skru til noen slangeklemmer - utrolig nok har proffen ikke skrudd til disse ordentlig. 

 

Skal ta bilder neste gang vi er i båten, det blir vel senere i dag. Til de som er i Oslo-området ber vi på forhånd om unnskyldning dersom noen hører nye og kraftfulle banneord.

Hedwig

Hedwig

Lazyjack skrev for 12 timer siden:

Jeg håper ikke jeg har skapt problemer med forslaget mitt til design av varmesløyfe. Det er slik jeg gjorde det i min forrige båt og det fungerte upåklagelig. 

Uansett design er det viktig å få ut all luf selv om ekspansjonstanken ligger høyt måtte jeg iikevel lufta sirkulasjonspumpe på varmeren før alt fungerte som det skulle. 

Absolutt ikke :) For det første tror vi fortsatt på systemet, og for det andre var det proffen som mente at dette var en god løsning. Så om det ikke fungerer er det proffen, ikke deg :)

 

blueline skrev for 12 timer siden:

Har montert  vannvarmer i to båter. Første båt slet jeg med å få ut all luft under oppstart. Da blir varmeren overopphetet og stanser. Om du kobler strøm til sirkulasjonspumpen for vannsystemet og tvangskjører den mens du lufter vil du mest sannsynlig  få ut luften. Forøvrig pussig å ha felles eksos.

Når vi starter varmeren, så skrur den seg på og så raskt av igjen, men pumpen blir stående på. Kan vi da bruke den bare sånn?

Og ser ut som du også har Bavaria, bruker du motorens ekspansjonstank, eller har du egen?

 

Har noen tips for hvordan vi kan lufte systemet? Og hvordan vi evt kan sjekke at systemet virker?Det kjennes for oss ut som det er vann i alle slanger. Og når motoren gikk ble det som sagt varmt i alle slanger. Kan ikke det tyde på at systemet er luftet?

Nå må vi feilsøke både varmeren, dieselpumpe og vannsystemet samtidig. Litt vanskelig å vite hvordan vi skal gå frem...:headbang:

 

Kan pumpen ha blitt skadet av å bli koblet feil vei og å gå uten vann? Det hørtes helt forferdelig ut når den gikk. Kan en grei test være å putte pumpen i litt vann og se hvor mye den pumper?

 

 

Vi bruker som sagt dette systemet, men har også forsøkt å også ha ventil 1 åpen. Så vidt vi kan forstå vil vel da pumpen ikke trenge å sirkulere gjennom motoren, men vil ha mulighet til å lufte. Kan det stemme?

Bilde av vannvarmerkrets.jpg

 

blueline skrev for 3 timer siden:

Det er ikke noe problem å ha  serie med motor og vv-bereder. Har det selv i min båt hvor jeg i tillegg har to viftekonvektorer slik at jeg får varme i hovedkabin og akterkabin slik at jeg har to separate varmesystemer(har luftvarmer i tillegg). Om du som jeg nevnte tidligere lurer sirkulasjonspumpen til å gå uten at varmeren starter kan du la den gå en stund samtidig med at du åpner lokket på ekspansjonstanken. Da vil systemet lufte seg selv. Du nevnte at båten ble fylt med eksos. Var det eksos fra den ene varmeren som gikk tilbake via den andre varmeren pga. t-kobling av eksos?

 

Uansett kommer du til å få et topp system når du får det i gang(og det bør ikke være noe problem). Dessverre er det mange som gir seg ut for å være proffer og selv med begrenset kompetanse tror jeg at dere vil lykkes bedre på mange områder ved å gjøre ting selv, ta bilder og be om råd på denne siden. Mange med god kompetanse på mange områder her. 

Ja, men den t-koblingen er nå fjernet og vi har to utløp. Så eksosen er midlertidig ordnet.

Et annet problem er at proffen IKKE la eksosslangen i svanehals, men tok vinkelen i gjennomføringen rett nedover og så la eksosrøret i jevn nedoverbakke rett til varmeren... Så det må jo rettes på før vi bruker båten. Det var da jeg så det at mistet jeg litt balansen... Selv en kontorrotte har fått med seg at svanehals er viktig, så hvordan en proff kunne gjøre det på den måten er over, under eller på siden av min fatteevne. 

 

Apropos eksos, så kan det se ut som det kom noe eksos fra den nye varmeren inn i båten, men tipper det bare er å skru til noen slangeklemmer - utrolig nok har proffen ikke skrudd til disse ordentlig. 

 

Skal ta bilder neste gang vi er i båten, det blir vel senere i dag. Til de som er i Oslo-området ber vi på forhånd om unnskyldning dersom noen hører nye og kraftfulle banneord.

Hedwig

Hedwig

Lazyjack skrev for 12 timer siden:

Jeg håper ikke jeg har skapt problemer med forslaget mitt til design av varmesløyfe. Det er slik jeg gjorde det i min forrige båt og det fungerte upåklagelig. 

Uansett design er det viktig å få ut all luf selv om ekspansjonstanken ligger høyt måtte jeg iikevel lufta sirkulasjonspumpe på varmeren før alt fungerte som det skulle. 

Absolutt ikke :) For det første tror vi fortsatt på systemet, og for det andre var det proffen som mente at dette var en god løsning. Så om det ikke fungerer er det proffen, ikke deg :)

 

blueline skrev for 11 timer siden:

Har montert  vannvarmer i to båter. Første båt slet jeg med å få ut all luft under oppstart. Da blir varmeren overopphetet og stanser. Om du kobler strøm til sirkulasjonspumpen for vannsystemet og tvangskjører den mens du lufter vil du mest sannsynlig  få ut luften. Forøvrig pussig å ha felles eksos.

Når vi starter varmeren, så skrur den seg på og så raskt av igjen, men pumpen blir stående på. Kan vi da bruke den bare sånn?

Og ser ut som du også har Bavaria, bruker du motorens ekspansjonstank, eller har du egen?

 

Har noen tips for hvordan vi kan lufte systemet? Og hvordan vi evt kan sjekke at systemet virker?Det kjennes for oss ut som det er vann i alle slanger. Og når motoren gikk ble det som sagt varmt i alle slanger. Kan ikke det tyde på at systemet er luftet?

Nå må vi feilsøke både varmeren, dieselpumpe og vannsystemet samtidig. Litt vanskelig å vite hvordan vi skal gå frem...:headbang:

 

Kan pumpen ha blitt skadet av å bli koblet feil vei og å gå uten vann? Det hørtes helt forferdelig ut når den gikk. Kan en grei test være å putte pumpen i litt vann og se hvor mye den pumper?

 

 

blueline skrev for 3 timer siden:

Det er ikke noe problem å ha  serie med motor og vv-bereder. Har det selv i min båt hvor jeg i tillegg har to viftekonvektorer slik at jeg får varme i hovedkabin og akterkabin slik at jeg har to separate varmesystemer(har luftvarmer i tillegg). Om du som jeg nevnte tidligere lurer sirkulasjonspumpen til å gå uten at varmeren starter kan du la den gå en stund samtidig med at du åpner lokket på ekspansjonstanken. Da vil systemet lufte seg selv. Du nevnte at båten ble fylt med eksos. Var det eksos fra den ene varmeren som gikk tilbake via den andre varmeren pga. t-kobling av eksos?

 

Uansett kommer du til å få et topp system når du får det i gang(og det bør ikke være noe problem). Dessverre er det mange som gir seg ut for å være proffer og selv med begrenset kompetanse tror jeg at dere vil lykkes bedre på mange områder ved å gjøre ting selv, ta bilder og be om råd på denne siden. Mange med god kompetanse på mange områder her. 

Ja, men den t-koblingen er nå fjernet og vi har to utløp. Så eksosen er midlertidig ordnet.

Et annet problem er at proffen IKKE la eksosslangen i svanehals, men tok vinkelen i gjennomføringen rett nedover og så la eksosrøret i jevn nedoverbakke rett til varmeren... Så det må jo rettes på før vi bruker båten. Det var da jeg så det at mistet jeg litt balansen... Selv en kontorrotte har fått med seg at svanehals er viktig, så hvordan en proff kunne gjøre det på den måten er over, under eller på siden av min fatteevne. 

 

Apropos eksos, så kan det se ut som det kom noe eksos fra den nye varmeren inn i båten, men tipper det bare er å skru til noen slangeklemmer - utrolig nok har proffen ikke skrudd til disse ordentlig. 

 

Skal ta bilder neste gang vi er i båten, det blir vel senere i dag. Til de som er i Oslo-området ber vi på forhånd om unnskyldning dersom noen hører nye og kraftfulle banneord.



×
×
  • Create New...