Kjellg Startet 3.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 3.Mai.2020 Nabobåten i hamna mi har nylig installert en ny AIS. Kjenner ikke til hva han har hatt før men en tidligere AIS var også kjøpt hos seatronic, og de sa at han ikke trengte skifte antenne. Problemet er at han ser kun de nærmeste båtene som ligger veldig nært. Tok med meg Pc’en i dag og koblet meg opp. Alt ser tilsynelatende ok ut og den både sender og mottar. Vi hadde bare marine traffic tilgjengelig men den dukket ikke opp der. Andre båter som ligger like ved, og veldig nært, ser vi men ingenting på litt avstand. Vi tok oss da en runde utpå men det ble ikke noe bedre. Han ser alle båter som er nærmere en 0,09NM, ingenting annet. Jeg spurte han om han hadde skadet vhf kabelen eller antenna på noen måte, men han mente han ikke hadde gjort der. Han skulle ringe til seatronic i morgen, men er det noen her som har tips på hva vi bør se etter? Legger ved et biøde av AIS på pc. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 3.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2020 Kanskje måle kabelen. Et enkelt multimeter for å sjekke at det ikke er noe skader. Det ville jeg gjort først i alle fall. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Kjellg Svart 3.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2020 Sjøbliss skrev 1 time siden: Kanskje måle kabelen. Et enkelt multimeter for å sjekke at det ikke er noe skader. Det ville jeg gjort først i alle fall. Hvilke verdier skal man kunne se? Tenkte på å ohm’e den men aner ikke hvordan jeg skal tolke resultatet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2020 (redigert) Det eneste en kan måle i en slik kabel med et multimeter, er om det er brudd eller kortslutning i den. koble den fra i begge ender mål om det er forbindelse i skjermen fra den ene enden til den andre, omtrent null Ohm mål om det er forbindelse i innerlederen fra den ene enden til den andre, omtrent null Ohm mål at det ikke er forbindelse mellom skjerm og innerleder, uendelig motstand (Ohm) Ellers kan jo selve kabelen sjekkes visuelt for krappe bøyinger og skadet ytre isolasjon. Det kan også ha kommet fuktighet inn i innerisolasjonen. Redigert 3.Mai.2020 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kaptein Plast Svart 3.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2020 (redigert) AIS klasse B er også enda mer utsatt for støy, så sjekk om det er noe som kan støye i nærheten, som en LED driver eller VHF-radio på vift. Kan man sjekke VSWR på AIS'en så gjør gjerne det, men mener denne uansett skal tenne 'ERROR'-lampa hvis den er særlig over 1,5. Husk også at det kan være vedlig lag på Marinetraffic, en 'ny' AIS må inn i systemet før den synes, så sjekk Kystverkets AIS i stedet. https://kart.kystverket.no/ (Velg AIS i kartlag) Edit: Viser vel bare klasse A uregistrert når jeg tenker meg om.. Er vant med å bruke den med full tilgang på jobb. :p Redigert 3.Mai.2020 av Kaptein Plast (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 4.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 (redigert) Lars H. skrev for 4 timer siden: Det eneste en kan måle i en slik kabel med et multimeter, er om det er brudd eller kortslutning i den. koble den fra i begge ender mål om det er forbindelse i skjermen fra den ene enden til den andre, omtrent null Ohm mål om det er forbindelse i innerlederen fra den ene enden til den andre, omtrent null Ohm mål at det ikke er forbindelse mellom skjerm og innerleder, uendelig motstand (Ohm) Ellers kan jo selve kabelen sjekkes visuelt for krappe bøyinger og skadet ytre isolasjon. Det kan også ha kommet fuktighet inn i innerisolasjonen. Takk skal du ha, da skal vi gjøre det i morgen. Tenkte meg egentlig at det var det eneste man kunne måle. Redigert 4.Mai.2020 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 4.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 (redigert) Kaptein Plast skrev for 4 timer siden: AIS klasse B er også enda mer utsatt for støy, så sjekk om det er noe som kan støye i nærheten, som en LED driver eller VHF-radio på vift. Kan man sjekke VSWR på AIS'en så gjør gjerne det, men mener denne uansett skal tenne 'ERROR'-lampa hvis den er særlig over 1,5. Husk også at det kan være vedlig lag på Marinetraffic, en 'ny' AIS må inn i systemet før den synes, så sjekk Kystverkets AIS i stedet. https://kart.kystverket.no/ (Velg AIS i kartlag) Edit: Viser vel bare klasse A uregistrert når jeg tenker meg om.. Er vant med å bruke den med full tilgang på jobb. :p Takker. Det med LED burde jeg tenkt på for lenge siden, for det vet jeg jo ;) Men skal få sjekket det ut i morgen. Fant ikke noe info i manualen npr den «error» lampa tennes, men det høres logiskt ut det du skriver. Redigert 4.Mai.2020 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 4.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 Jeg har også hatt problemer med mottak både på VHF og AIS når jeg ligger i Vesterelva i Fredrikstad. På båten jeg har nå kjøpte jeg proffantenne til VHF (Glomex et eller annet) hos Seatronic som var grisedyr. Jeg hadde vel ikke så veldig stor tro på at det skulle ha så mye å si. Men du verden for en forskjell! Så jeg gjorde det samme på AIS. Byttet antenne og dermed var verden en annen. Og de gamle antennene var det ingen feil på. Jeg har ikke det minste greie på disse tingene. Men hva er det som kan gjøre så enorm forskjell på en antenne? Vet du noe om det @Lars H.? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Kjellg Svart 4.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 Erikda skrev for 2 timer siden: Jeg har også hatt problemer med mottak både på VHF og AIS når jeg ligger i Vesterelva i Fredrikstad. På båten jeg har nå kjøpte jeg proffantenne til VHF (Glomex et eller annet) hos Seatronic som var grisedyr. Jeg hadde vel ikke så veldig stor tro på at det skulle ha så mye å si. Men du verden for en forskjell! Så jeg gjorde det samme på AIS. Byttet antenne og dermed var verden en annen. Og de gamle antennene var det ingen feil på. Jeg har ikke det minste greie på disse tingene. Men hva er det som kan gjøre så enorm forskjell på en antenne? Vet du noe om det @Lars H.? Yes! Jeg nevnte antenna for han i går men han sa at seatronic hadde sagt at den kunne brukes. Men som det meste så kjøper jeg ikke den sånn uten videre, så lenge jeg ikke vet hvilken antenne det, hvor lenge den har stått der, hva den har vært brukt til eller noe annet om den. Han skulle ringe til seatronic i dag så jeg antar de også sier «ny antenne». Skal oppdatere dere hvordan det går. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 4.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 Kunne tenkt meg å ha et swr meter i bagen. Hva mener dere om dette meteret? Får jeg sett det jeg ønsker? Er bare vhf og ais jeg blir å bruke det til. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 4.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 Gikk over kabelen hans i dag og inne i et skap fant jeg 8-10 meter med kabel kveilet opp. Tok kveila og strakk den ut og mottak ble veldig mye bedre. Han skulle bestille plugger så skal han kappe kabelen. Rart hvor mye denne kveila hadde å si. Vi prøver å kappe kabelen, og om ikke det blir 100% så blir det ny antenne. Takk for hjelpen alle sammen! Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 4.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 (redigert) Kjellg skrev 32 minutter siden: Gikk over kabelen hans i dag og inne i et skap fant jeg 8-10 meter med kabel kveilet opp..... der har du feilet ! En antennkabel skall aldri ‘møte seg selv’.......den skall gå så rakt som mulig fra sender/mottager til antenn. jeg misstenker du har RG58 kabel da du sier 8-10m i kveil..(RG 213 blir ganske stor kveil !) RG58 har stor dempning (sammenlign 213).....så gjør kabelen så kort som mulig, spes viktig ved AIS med lav sendningseffekt. Redigert 4.Mai.2020 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Kjellg Svart 4.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2020 Gunga Din skrev 40 minutter siden: der har du feilet ! En antennkabel skall aldri ‘møte seg selv’.......den skall gå så rakt som mulig fra sender/mottager til antenn. jeg misstenker du har RG58 kabel da du sier 8-10m i kveil..(RG 213 blir ganske stor kveil !) RG58 har stor dempning (sammenlign 213).....så gjør kabelen så kort som mulig, spes viktig ved AIS med lav sendningseffekt. Ja, var RG58 Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Plast Svart 8.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2020 Hehe.. Ja, vi private ønsker sjeldent å kappe i kabelen 'sånn i tilfelle', mens fiskergutta nordpå kjøper heller litt snaut og hiver på en skjøt. Gjør jo underverker for tap i kabel.. :p Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 8.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2020 Da er alt ok igjen. Jeg kappet kabelen og fikk mye bedre signal, men magefølelsen min sa at alt ikke enda var ok. Klatret opp i antenna for å løsne kabelen og måle den. Der fant jeg en plugg som skal loddes, men den var ikke loddet id et hele tatt. Senterleder lå såvidt borti gods. Tok ned hele kabelen og loddet pluggen på nytt. Resultatet var som å komme til en anne verden. Mye bedre signal og nå blinker rx som det skal. Takk skal dere ha alle sammen for kjempegod hjelp! Rederen var så lykkelig at nå har jeg fisk så lenge han lever ;) Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 8.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2020 Det er virkelig godt det ordnet seg!??? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Gunga Din Svart 8.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2020 Super Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.