Jump to content

Mariner 50 hk 2 takter 2004 mod dropper turtall når man gir gass


Barillion

Recommended Posts

Hei.Kjøpte meg på sist uke og fikk den på sjøen i går.Det var ikke gjort noe service på motoren de 2 siste sesongene og båten hadde stått vinterlagring på land i vinter.Den var ifølge eier startet opp med jevne mellomrom.Jeg tok da å skiftet motorolje, plugger og gear olje.Det kom en god stråle med kjølevann ut, så jeg tok meg ikke bryet med å skifte impeller (ble kjøpt inn). Dag 1 på sjøen gikk båt og motor kjempe fint, men dag 2 så droppet turtallet etter kort tid når jeg «dro» til.Den var plutselig vanskelig å starte og holdt seg dårlig på tomgang.Tømte i dag forgasser 2 for bensin ( kom ikke til 1og 3.Må få tak i mindre skrujern).Sjekket at det kom bensin ut når tappeskrue var ute.Tok ut pluggene og ser at pluggen på sylinder 3 er renere en 1 og 2. Tok å renset alle pluggene.Motor startet da opp og hold seg på tomgang.Tok en tur ut for å sjekke og motor kjørte fint i ca 30sek før den droppet turtall igjen. Slik jeg ser det, så dropper den tenning på sylinder 3. Er jeg så heldig at motor har skjært seg? 
Alle svar tas imot med takk.

A21CC30A-DC09-4DD8-B97F-1274A93957FF.jpeg

CA62B0E2-884E-44B7-A56B-91D64B92592C.jpeg

Redigert av Barillion (see edit history)
Link to post

Hei:smiley: Velkommen til forumet.

 

Tror det kan være en fordel å forandre emnetittelen til noe mer beskrivende, f.eks. noe ala «Mariner 50 2takt 2004-mod dropper i turtall, er den skjært?» eller lignende. Hvis ikke risikerer du at tråden din blir stengt, i følge forumreglene:wink: 

 

Grunnen til at tråden bør ha en god emnetittel er at tråden da blir lettere søkbar i senere tid + unngå tråder der folk ikke vet hva de kommer til når de åpner tråden. Med god emnetittel vil lettere de med peiling på disse motorene klikke seg inn og gjerne komme med noen gode tips. Blir nesten som om man tar en prat på brygga, da er man gjerne tydelig om hva det gjelder allerede i første setning. 

 

Lykke til, håpe det ordner seg for deg og at motoren går an å fikse!

Link to post

jeg syns symptomene høres bensinrelaterte ut.  Motoren klarer ikke skaffe nok suppe når du drar på. 

Her kan det være mange årsaker, fra tett tanklufting, tett sil i tanken, falskluft i slange/koblinger, tette bensinfilter. Har også opplevd at det har vært en liten kink på slangen slik at den ble sugd flat av pumpa 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Fikk tømt forgasser 3 og sjekket at det kom bensin ved pumping. Testet båten og den gikk skikkelig igjen...hurra....en liten stund.Nå droppet den ikke permanent i turtall, men den jukset på full gass. Før jeg tok båten i bruk tømte jeg tankene for gammel bensin og fylte ny, men jeg renset ikke tankene.Kan dette være nok til at det lugger?

 

Link to post

å åpne tappeskruene på forgasserne mens du pumper er en bra måte å få ut eventuelle vannperler som måtte ligge i flottørhusene. 

 

er det løs eller innebygd tank?  og har du inspisert filter(e)? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
ivar skrev 6 minutter siden:

jeg syns symptomene høres bensinrelaterte ut.  Motoren klarer ikke skaffe nok suppe når du drar på. 

Her kan det være mange årsaker, fra tett tanklufting, tett sil i tanken, falskluft i slange/koblinger, tette bensinfilter. Har også opplevd at det har vært en liten kink på slangen slik at den ble sugd flat av pumpa 

Du har nok helt rett i at den ikke får nok juice Ivar.

Link to post
Mouche skrev 1 minutt siden:

Sjekk om det gjør noen forskjell om du pumper manuelt på belgen på bensinslangen mens motoren går, greit å være to når man gjør dette. Har opplevd å måtte bytte bensinslange med noen lignende symptomer som du beskriver .

Lurt.Skal sjekke det.Ja, er nok best å være to da?

Link to post
ivar skrev 3 minutter siden:

å åpne tappeskruene på forgasserne mens du pumper er en bra måte å få ut eventuelle vannperler som måtte ligge i flottørhusene. 

 

er det løs eller innebygd tank?  og har du inspisert filter(e)? 

Har 2 løse.Har ikke sjekket filterene i disse ( alltid greit å begynne i feil ende??)

Link to post

Prøvd med begge tankene, men ikke etter tapping av flottørhuset. Får gå i gang med en check-liste.Om det er det samme med tank 2, burde jeg da tømme ut bensinen og rense tank og filter? Jeg ødelegger vel sylinderen om jeg kjører tankene tom? Har 700 kr i bensin her, men det er vel små peng ifht alternativet?

Link to post
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...