Jump to content

TG3 daviter - monteringsanvisning

Frode_S

Recommended Posts

Har fått på plass alle deler jeg trenger til TG3'en - da jeg ikke har manualen er jeg usikker på avstanden mellom daviterne. 

Fant et innlegg her hvor det var referert til 80-100cm mellomrom på en 3 meters jolle. Andre som har erfaringer å dele her på 2.3m joller eller andre lengder? 

Vil avstemme så godt som mulig før jeg borrer i platformen. ?

Frode

Jag har monterat TG3 med mått 1070 mm (inner till inner) mellan davitarna. Detta för en jolle som är 300 cm lång.

Då hamnar jollens akterspegel ca 100 mm från den ena daviten. Monterat på det viset ligger jollen väldigt stabilt, men man får också se upp så den inte förflyttar sig i sidled när man svänger och då glider av den bakre daviten i sidled så att säga. Man skulle kunna monterat med kortare avstånd även för vår jolle, men på vår båt (windy 37) så går det förstärkningar inuti badbryggan som ligger på ca 950 mm avstånd från varann som jag ville undvika att sätta borret i. Har sett andra som monterat på ca 900 mm för en 3 meters jolle också. Det tyckte jag blev lite för smalt för vår båt då den skulle kunna tippa av med tanke på att tyngdpunkten då hamnar väldigt nära den ena daviten.

IMG_1399.jpeg

• 5 uker senere...
  • 2 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...