Trulspuls Startet 3.Mai.2020 Del på Facebook Startet 3.Mai.2020 Sikkert spørsmål som man burde vite svare på.... Har en 23" Daycruiser med en Mercruiser 305 Cid. Batteriene er døde etter en tøff vinter, og må byttes. Hvor store batterier anbefales? Har to batterier hvor minus polene er koblet sammen, det betyr kanskje at de er paralellkoblet? Da må vel begge være like? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 3.Mai.2020 Del på Facebook Svart 3.Mai.2020 Hvis det bare er startbatteri vi snakker om så ser jeg det står anbefalte størrelser her: https://www.perfprotech.com/blog/articles/mercruiser-battery-cable-requirements Vil tro et hvilket som helst 90Ah eller større startbatteri tilfredsstiller spec på 375 CCA. At minus er koplet sammen er standard på alle batterier i båt. Men de kan gjerne være skilt i ett start og ett forbruksbatteri på pluss-sida? Mao neppe behov for å kjøpe 2 like. Ang størrelse på forbruk så kommer det veldig an på utstyr i båten og bruksmønster. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 3.Mai.2020 Del på Facebook Svart 3.Mai.2020 (redigert) Hadde det vært min båt ville jeg brukt ett 110AH batteri til start. Hvor stor forbruksbank er det bare du som kan svare på men 115AH pluss ett 115AH til hvis du har kjøleskap og båten benyttes helgeturer. Redigert 3.Mai.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 3.Mai.2020 Del på Facebook Svart 3.Mai.2020 Hvis du drar på dagsturer og skal holde et kjøleskap etc, så kan det være du vil være fornøyd med et 110Ah batteri og et godt solcellepanel. Da har du solcellepanel som passer på batteriet ditt, og som fyller på like mye som kjøleskapet ditt trekker (ved 100W panel eller 2x50W panel). Normalt vil batteriet alltid være fulladet når du kommer til båten og skal ut på sjøen, og du slipper også dyputlading. 100W solcellepanel med regulator ligger på ca 2000-2500 kr. Dét mener jeg er et alternativ du godt kan vurdere. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Trulspuls Svart 3.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2020 Takk for bra svar. Hvor kjøper man billige og bra batterier i Bærum? Biltema? Maritim? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.