Jump to content

Edit History

LuskeLeif

LuskeLeif

Havelle skrev 28 minutter siden:

@Grand Banks jrjr 

Men, for å ta rollen som moralens vokter: Er du født etter 1980 (det er vel grensen?) må du ha båtførerprøven, og uansett når du er født bør du ha båtkunnskap.

Med mindre du er ute om natten, eller skal gjøre noe ganske spesielt, så skal det ikke være nødvendig å ha kartplotter eller være kjent. Sjømerkene er mer enn nok i seg selv. 

Har båtførerprøven ja, og kunne fint navigert etter sjømerkene alene på dagtid, men jeg er også en tilhenger av å bruke alle hjelpemidler som er tilgjengelig. I tillegg så fisker jeg mye på kvelden, og er gjerne ute på natta etter krabber om sensommeren.

Dersom det finnes en rute til destinasjonen som er litt lengre men som har enklere farvann å forholde seg til er det også lettere å velge med en kartplotter der du har detaljert oversikt over ett større område enn hva det blotte øyet ser. 

Håper du annser moralen som betryggende ivaretatt?

LuskeLeif

LuskeLeif

Havelle skrev 18 minutter siden:

@Grand Banks jrjr 

Men, for å ta rollen som moralens vokter: Er du født etter 1980 (det er vel grensen?) må du ha båtførerprøven, og uansett når du er født bør du ha båtkunnskap.

Med mindre du er ute om natten, eller skal gjøre noe ganske spesielt, så skal det ikke være nødvendig å ha kartplotter eller være kjent. Sjømerkene er mer enn nok i seg selv. 

Har båtførerprøven ja, og kunne fint navigert etter sjømerkene alene på dagtid, men jeg er også en tilhenger av å bruke alle hjelpemidler som er tilgjengelig. I tillegg så fisker jeg mye på kvelden, og er gjerne ute på natta etter krabber om sensommeren. Dersom det finnes en rute til destinasjonen som er litt lengre men som har enklere farvann å forholde seg til er det også lettere å velge med en kartplotter der du har detaljertoversikt over ett større område enn hva det blotte øyet ser. 

Håper du annser moralen som betryggende ivaretatt?

• Create New...