Guest jko Startet 3.Juni.2003 Link til dette innlegget Startet 3.Juni.2003 Vasker mann båten med foreksempel rødspritt før man behandler videre med D2 etter behandling med D1 Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 3.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2003 Vasker mann båten med foreksempel rødspritt før man behandler videre med D2 etter behandling med D1 :lol: Det er nesten slik at man skulle føle seg beæret over å få slike direkte henvendelser For å si som sant er; så har jeg aldri latt meg friste av Owatrol og jeg har derfor ingen direkte erfaring å bidra med fra dette produktet.... For min egen del så har jeg en kullsviertro på "Benarolje" og den bruker jeg flittig både her og der. Når det gjelder vasking med rødsprit så bruker jeg det først og fremst i forbindelse med teak, først etter å ha pusset slik at alt slipestøv og eventuelle fettrester forsvinner. For hvert strøk med olje pusser jeg ganske lett over - og vasker etter med rødsprit - før jeg smører et nytt strøk med Benarolje. Basert på denne tankegangen tror jeg nok at du kan ha fordel av å vaske over med rødsprit mellom strøkene; få bort slipestøv og eventuelle løse fettrester fra din D1, som kunne ha forstyrret herdingen av D2. De gangene jeg begynner på blankt treverk tynner jeg oljen kraftig ut med White Spirit (eller Amerikansk terpentin hvis jeg er i det spandable hjørnet). De første strøkene har mer White Spirit enn olje. For hvert strøk øker oljeandelen, og på teakrekkene f.eks kommer jeg nok opp i 6-8 strøk før det er ren Benarolje. På furu mikser jeg gjerne inn en liten skvett fin tjære i den omtalte oljeblandingen, både fordi jeg tror at det gjør godt - og fordi det lukter så deilig Lykke til med prosjektet! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Guest jko Svart 3.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2003 Når navnet ditt står og markerer for at du har svart stå stiger antall/visninger treff på innlegget har jeg lagt merke til. dette itilegg til at det virker som om du har kunnskaper om det du svarer på gjorde at jeg tok meg friheten med å sette navnet ditt på innlegget. Sitér dette innlegget Link to post
Guest jko Svart 4.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2003 :confused:owatrol skal ifølge anvisningen ikke pusses mellom strøkene, men en annen ting er om det ikke ble flere som kom med meningen sin fordi jeg adresserte spørsmålet til poseidon :confused: . Alle som har meninger skriv hva dere synne. "Fint med mange svar da er dert bare å dele på antall svar så vet man hva man gjør" :diving :diving :diving Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 12.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2003 Man vasker lett over med rødsprit etter sliping for å fjerne slipestøvet FØR man legger på D1 IKKE etter... Her et utdrag : BLANK FINISH Puss til rent treverk + 2 - 3 mm Vask med rødsprit Mett med D-1 vått-i-vått. GÅ FRA EN SIDE SLIK AT EVT. FUKTIGHET BLIR PRESSET UT TIPS: Bruk en enkel trykkluft-sprøyte (ex. 2 l. pumpe-type for blomster etc.) til å legge D-1 på med. Gå deretter over med pensel. Jobben går da fortere, og mindre olje søles bort 6 strøk med D-2 olje uten sliping mellom strøkene. Tørretid mellom hvert strøk ca. 12 timer eller over natten. ØNSKER MAN YTTERLIGERE STRØK MED D-2, MÅ OVERFLATEN HERDE I 2-3 UKER. Deretter kan man legge på ytterligere 3 strøk (max.) D-2 EDEL OLJE Benytter man EDELOLJE skal man følge punkt 1-3 over. 4 strøk EDELOLJE ØNSKER MAN YTTERLIGERE STRØK, LA OLJEN HERDE 1 - 2 UKER. Påfør ytterligere 2 strøk (max.) VEDLIKEHOLD Følg brosjyren for D-1 og D-2 og EDELOLJE MALT SKUTESIDE Puss til rent treverk og fjern alle merker etter verktøy Vask med rødsprit Mett med D-1 vått-i-vått Gå fra en side slik at evt. fuktighet i treverket blir presset ut. TIPS: Bruk en enkel trykkluft-sprøyte til å legge D-1 oljen på med. Gå deretter over med kosten. Jobben går da fortere, og mindre olje søles bort Grunning med matt alkydmaling tilsatt 15 - 20% OWATROL OLJE 2 evt. 3 strøk emaljelakk/Blank alkydmaling tilsatt 15 % OWATROL OLJE. Dette vil gi et sprøytelignende resultat i overflaten og max. vedheft. BADEPLATTFORMER O.L. Badeplattformer som vil ligge delvis med fuktighet på overflaten hele sommeren, anbefales mettet med D-1. Utvasking, sol og nedbør vil slite på overflaten utover sommeren. VEDLIKEHOLD Påfør mer D-1 OLJE direkte etter ønske og behov. Vask overflaten med vår D-RENS skyll godt og la tørke i 1 - 2 dager Mett med D-1 UNDER VÅRENS VEDLIKEHOLD FØLGES PUNKT 2 LAKK TILSATT OWATROL PENETRERENDE OLJE Ca 15 - 20% OWATROL OLJE gjør oljelakken lettstrøken under de fleste forhold. Merker etter pensel/rulle blir borte. Både vedheft og elastisitet blir forbedret. Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
TMe Svart 12.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2003 Owatrol er nok verdens beste i henhold til produsenten, men etter min mening noe oppskrytt. Nordpå lages et produkt som kalles "Trekkfastolje". Det er minst like bra, faktisk kanskje enda bedre og langt billigere. Det er et tjæreprodukt som også har den rette maritime lukta. Fordelen med trekkfastolje er at der behøver man ikke påføre 900 strøk med en gang vått i vått da den ikke danner hinne på overflaten.Man kan faktisk smøre båten gjennom hele vinteren om man ønsker. Jeg bruker å blande 50/50 med amerikansk terpentin og får da en tynn fin saus som trekker godt inn. Trekkfastoljen vaskes ut i vann i likhet med D1-oljen og må derfor ha et toppstrøk av eks. Benarolje. Benaroljen er billigere enn D2-oljen og like god. En blanding av rå linolje, tjære og amerikansk terpentin tilsatt Xylamon (soppdreper) er heller ikke å forakte. Linolje er faktisk den oljetypen som har best inntrengningsevne av alle oljer. Ulempen med linolje er at den gir grobunn for sopp (derfor den giftige Xylamonen) Kokt linolje danner hinne og bør kun brukes i siste strøk, bruk heller Benarolje til dette. Filler med linolje er ekstremt brannfarlig. Et par negative ting om Trekkfastolje: Lite egnet som underlag for maling da tjæra slår gjennom malingen. Overflaten blir aldri helt tørr før etter lang tid i sollys og bør derfor dekkes med Benarolje, men dette like mye for å hindre utvasking. Morsomhet til slutt: Owatrol er verdens beste, men Trekkfastolje er enda bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.