Arne2
Har en litt mindre og billigere type sammenleggbart panel (50W) og synes det fungerer helt topp. Kablene på mitt, mellom panel og regultor var alt for korte, slik at jeg måtte kappe dem og skjøte med noen meter ekstra.
Når man dimenjsonerer kabler i elektriske anlegg så er det jo 3 prinsipper som går på sikkerhet man dimmensjonerer ut i fra: 1. Strømføringsevne/varmgang 2. Spenningsfall, 3. Minste kortslutningsstrøm for sikker utkobling av vern. For et solcellepanel på 180W så er vel ingen av disse dimensjoneringsprinsippene i særlig grad aktuelle, det blir vel bare et spørsmål: Hvor mye effekt og ladespenning vil man tape i kablene. Det lureste vil jo være å "skjøte" med den samme dimensjon som solpanelet er levert med eller grovere.
Mitt 50W panel ble levert med 2.5 kvadrat kabler. Jeg skjøtte på med 1.5 kvaderat kabel, som for så videt er "feil" men ikke mer "feil" enn at det fungerer utmerket. Jeg brukte det jeg hadde liggende i båten. og så oppgraderer jeg til 2.5 kvadrat, eller grovere, når jeg har tid og når jeg husker det.
Men .. Når man skal pakke opp og rigge opp for hver gang man skal lade så blir det jo i praksis langt færre driftstimer enn når man har "fast oppmontert". Sammenleggbare paneler blir vel stort sett bare en "nødløsning".