Jump to content

Problemer med å få båten i plan.


sea

Recommended Posts

Hei og velkommen til Baatplassen :yesnod:

 

Jeg kjenner til tre ting du kan gjøre for å få båten lettere i plan med last ombord:

 

1) flytt vekta i båten fremover når du tar båten i plan - da presser du baugen ned

2) Tilt motoren innover. Jeg vet ikke hvordan dette gjøres på motoren din. Har du elektisk powertrim er det enkelt. Om ikke kan du gjøre det manuelt. Begynn med å sette motoren helt innerst - og prøv deg frem ett hakk av gangen. Med motoren trimmet helt inn kan det være at baugen graver seg ned når du kommer i plan - da får du sette tilten ett hakk lenger ut

3) Du kan bytte propell til en propell med mindre stigning. Da kommer motoren raskere opp i turtall - men du kan riskikere at motoren går på for høyt turtall. Du vil også miste litt toppfart.

 

Siste sak - som jeg selv ikke har noen erfaring med er å sette på faste trimflaps. Jeg har sett at det finnes - men har ingen erfaring med det. selv. Det vil nok gjøre at båten går lettere i plan da du får større bærende flate akter.

Link to post

Ønsker også velkommen til et utmerket forum :flag:

 

Stort sett enig med de over, men føler at jeg har noen tilføyelser her

 

Nå er det selfølgelig begrenset med last du kan ha for å få båten opp i plan med 25 hk, men burde gå greit med 100-120 kg.

<{POST_SNAPBACK}>

Vil tro at en 25 hk skulle være relativt sterk for en 13 foter så det er vel neppe der største problemet ligger

 

2) Tilt motoren innover. Jeg vet ikke hvordan dette gjøres på motoren din. Har du elektisk powertrim er det enkelt. Om ikke kan du gjøre det manuelt. Begynn med å sette motoren helt innerst - og prøv deg frem ett hakk av gangen. Med motoren trimmet helt inn kan det være at baugen graver seg ned når du kommer i plan - da får du sette tilten ett hakk lenger ut

<{POST_SNAPBACK}>

Det er vel skjelden at det er powertrrim på 25 Hk.

Selv om det egentlig er de som trenger det mest :rolleyes:

De blir mer og mer vanlig nå da...

 

Jeg ville heller prøve å tilte ett og ett hakk innover/nedover.

Tilter du for langt inn mister du jo mye fart og det ideelle hakket er vel det du greier å få båten greit i plan på og båten ikke gallopperer. Da går den fortest og følgelig bruker minst bensin per distanse.

 

Ellers har propell ofte mye å si, men det er jo nevnt over

 

:seeya:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Dette blir jo egentlig å banne i kjerka, og det er vel et lite sannsynlig alternativ, men alle muligheter må jo utforskes, selv om de kan virke litt X-Files-aktige; så derfor spør jeg, selv om det gjelder en BildeYAMAHA; kan det tenkes at motoren er ute av form; dvs. at den ikke yter som den skal? Stilt tenning, nye plugger, alt vel med den?

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Helt naturlig. Yamahaer er av natur ute av form :yesnod:

 

Du skal ikke være stygg med de som ikke er friske. :nono: De trenger ofte bare litt medisin og pleie, så er de oppe og går. :drink: Og husk at Mariner ikke hadde eksistert som merke om det ikke hadde vært for BildeYAMAHA (og Mercury). Og vær ikke misunnelig på de som har bedre påhenger enn deg selv ... :wink:

 

 

Edit: Ser forresten at de små blå tilbederne i innlegget ditt viser rompa til Mariner. Var det slik du mente det?? :lol::lol:

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Leste første innlegget en gang til :smiley:

Der la jeg merke til en ting; Lang stamme

Skal det være lang stamme til denne båten?

 

Hvordan står kavitasjonsplaten (den over propellen) i forhold til bunnen på båten?

 

 

Helt naturlig. Yamahaer er av natur ute av form :yesnod: MarinerMariner Mariner Bilde  Bilde  Bilde

<{POST_SNAPBACK}>

Og Mariner er?

tidlige utgaver: Yamaha til og med 40 Hk og Mercury fra 40 og oppover. Nå er de vel bare Mercury?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

husk at Mariner ikke hadde eksistert som merke om det ikke hadde vært for BildeYAMAHA (og Mercury).

<{POST_SNAPBACK}>

Du kom meg vist i forkjøpet Skipper_Worse :cheers:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Og husk at Mariner ikke hadde eksistert som merke om det ikke hadde vært for BildeYAMAHA og Mercury

 

<{POST_SNAPBACK}>

Sånn - nå ble det rett Worse

Edit:  Ser forresten at de små blå tilbederne i innlegget ditt viser rompa til Mariner.  Var det slik du mente det??    :lol:  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Jepp akkurat som Worse Bilde:wink:

Men la oss nå begrave vår naive stridsøks og hjelpe han som ikke får båten i plan. Det er viktigere enn diskusjonen om Mariner eller Mercury er beste motoren

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Og Mariner er?

tidlige utgaver: Yamaha til og med 40 Hk og Mercury fra 40 og oppover. Nå er de vel bare Mercury?

<{POST_SNAPBACK}>

 

Åneida. De fleste påhengere er som regel noe annet enn hva du tror det er og de nye Mariner 4hk feks det er Suzuki. Firmalogo på og farver på mix masteren må etter 4 takterene kom regnes som høyst villedene. Det eneste som er sikkert er at Suzuki fortsetter med mange endringer til tider på sine modeller noe som gjør mekanikeren liv surt . Dette er beste grunnen til å styre unna Skruzuki påhengsmotorer og motorsykler.

Men ikke nok med at motorblokkene brukes omhverandre så gjøres også med stammene og undervannshus. Til og med verkstedene har problemer med å huske hva som er hva når de må ha deler i en fart.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...