Grand Banks jr
Sjekk at dieseltank er ren, og ha med ekstra dieselfiltre. Sterk anbefaling basert på henting omtrent fra samme sted og til Sørlandet.
Hva er marsjfarten med den motoren? Jeg vokste opp i en Huwa, men hadde da ikke mer enn 8 knop. Marsjfarten og bølgeforhold påvirker hvor lange en dagsmarsj kan være...
Uansett ligger det mange perler på en snor nedover det strekket!
Verdens Ende (Tjøme) er nydelig havn. Så skal du ha én kort første tur over Oslo-fjorden og legge deg til for natten er det et fint sted. Eller evt gå til Stavern hvis du også vil proviantere.
Risør er også sjarmerende, har butikker etc, og det er absolutt nydelig i Perleporten (uthavn).
Innom Kragerø skjærgården er voldsomt flott, men tar en del tid hvis du har litt liten tid.
Alternativt gå til Risør og Lyngør og ta indre lei ved Tvedestrand helt til Tromøya, og hold rett frem ved Arendal og via Strømmen og Nidelva og ut i vestgående løp mot Fevik.
Fine liggeplasser mellom Lyngør og Tvedestrand.
Det er også mange fine steder fra omtrent Nidelv Camping og til Sømskilen.
Deretter utaskjærs til Grimstad. Veldig mange plasser i Grimstad skjærgård. Kan finne le for enhver vind. Også fine gjestebrygger inne i byen. Matbutikk rett ved bryggene (vest).
Utaskjærs til Lillesand. Har du god tid så gå inn til Lillesand gjennom Grunnesund. Fint å proviantere i Lillesand. Fra Lillesand til Brekkestø går du i Blindleia. Veldig fine områder. Litt færre steder å ligge da det er relativt mye bevegelse der. Men anbefaler sterkt Nilen. Ligger langt ute i en egen liten "lagune". Det er veldig grunt på vei ut der, men følg merkene og du skal være trygg.
Fra enden av Blindleia vil jeg anbefale å holde gjennom Ulvøysund og deretter over til Tømmerstø. Kvåsefjorden kan være ekkel i sterk vind. Tømmerstø har butikk.
Gå ut Skippergada er også veldig flott! Mange fine steder å ligge på utsiden.
Deretter evt innom Kristiansand, eller holde mot Søgne. Det er butikk på Flekkerøya, på innsiden. Og så butikk i Høllen i Søgne. Søgne-skjærgården er også nydelig.
Derfra og videre er jeg ikke kjent. ?