Jump to content

internett til båt

Fuenge

Recommended Posts

Nettopp bestilt Talkmore mobilt bredbånd som jeg skal bruker med en Netgear Aircard router. 10GB data til Kr249/måned uten bindingstid og jeg kan sette abonnementet på pause i vinter sesongen. Telenor dekning også data rolover. Hadde et lignende oppsett i fjor men med Onecall tvilling simkort. 

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Jeg vet ikke hvor i landet du holder til, men Ice tilbyr 1000GB i måneden i eget nett for 99 kr ekstra i måneden. 

Så får 348kr får 1006GB i måneden. De 6 GB er tilgjengelig der ice ikke har eget nett. 

De har et teoretisk dekningskart på nettsiden deres, der må du velge ice+ for å se dekning hvor du kan bruke 1000 GB tilbudet deres. 

PiperBill skrev for 14 timer siden:

Nettopp bestilt Talkmore mobilt bredbånd som jeg skal bruker med en Netgear Aircard router. 10GB data til Kr249/måned uten bindingstid og jeg kan sette abonnementet på pause i vinter sesongen. Telenor dekning også data rolover. Hadde et lignende oppsett i fjor men med Onecall tvilling simkort. 

Det er viktig å regne totalprisen for mobil - som man uansett har - og mobilt bredbånd. 

I ditt eksempel så ville jeg ha betalt 

450,- for 10GB på mobil + 250,- for 10GB på bredbånd. Totalt 700kr for 20 GB.

Ved å ha tvilling på mobilabonnementet har jeg 40GB for samme prisen - og kan bruke de fritt på mob eller bredbånd. 

Men det er en jungel med abonnement for både mobil og nett så det er litt å sette seg inn i...

jeg gikk for den enkle løsningen og betaler ikke for mer enn det jeg bruker, samlet for mob/bredbånd.

mvh KK

Eggern skrev for 16 timer siden:

Jeg vet ikke hvor i landet du holder til, men Ice tilbyr 1000GB i måneden i eget nett for 99 kr ekstra i måneden. 

Så får 348kr får 1006GB i måneden. De 6 GB er tilgjengelig der ice ikke har eget nett. 

De har et teoretisk dekningskart på nettsiden deres, der må du velge ice+ for å se dekning hvor du kan bruke 1000 GB tilbudet deres. 

Hvis ikke ICE har endret sin policy, er det ikke mulig å benytte de ekstra 1000 GB på DataSIM. Må i tilfelle bruke delt internett fra hoverabb. 

dacapo skrev for 16 timer siden:

Hvis ikke ICE har endret sin policy, er det ikke mulig å benytte de ekstra 1000 GB på DataSIM. Må i tilfelle bruke delt internett fra hoverabb. 

Men da kan man kanskje bare opprette et eget abb med 6GB+data-frihet og stappe det i routeren? Burde ikke det går? Er det noen som har testet? @Eggern

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Det er ingenting i veien for å bruke vanlig SIM kort beregnet for en mobiltelefon i en 4G ruter.
Man kan jo eventuelt bestille et tvillingsim kort for å bruke det i en 4G ruter, trenger ikke å være datasimkort.
Det er det jeg har i min laptop, en tvillingsim, ikke datasim.
Det kan være at man bør deaktivere PIN kode før sim kortet brukes i 4G ruteren, men det står i såfall i brukerveiledningen for 4G ruteren.

Jeg fulgte akkurat @kongking sitt eksempel og sjekket å booste One Call familiepakka fra 8 til 60GB, og si opp Talkmore sitt 50GB som vi tidligere har brukt. Resultat: sparte 80 kr mnd og fikk 2 GB ekstra å rutte med. Dessuten er det skjelden vi bruker hele 8 på mobil, så burde holde til litt barne-TV i båten.

Totalpris mobil til hele fam (3 med mob) pluss en tvillingsim 1019 kr/mnd, så går vi bare ned til 8 igjen de mnd vi ikke er ute på tur.

Baltic-pappa

I følge dekningskartet så vil det nok bare være aktuelt for østfold, men det var ikke det som var meningen med innlegget.

Det var først og fremst å få belyst at vi blir flådd av teleoperatørene i Norge. Dernest er det jo noen som har båten i Sverige og en god del som ferierer i Sverige og for de så er tilbudet veldig aktuelt, men det kreves at du kjenner en med svensk personnummer for å benytte dette tilbudet.

Dårlig gjort. Men ICE med 1000GB er nesten ubegrenset. Det er 358 timer med YouTube på 10Mbit. Det holder en stund. 

399,- per måned er ingen upris, gitt du har dekning. 

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

S/Y Emma skrev On 6.5.2020 at 19.29:

Et vesentlig spørsmål her er hva TS skal bruke nettet til. Er det snakk om å streame Netflix og TV2 dagen lang, eller å surfe og sende litt e-poster?

Streaming tygger fort opp 10 GB på en dag. Vi bruker rundt 300 GB per måned om bord.

Jeg er veldig enig. Jeg er  flabbergasted over forslag om 10GB til 499,- og lignende.

Chillimobil nekter deg å dele, altså ikke sett på hotspot og la resten av mannskapet surfe.
Ice er billigst, men alle jeg kjenner som har Ice klager utrolig mye på dårlig dekning og dårlig fart. Kanskje det er bra i sentrale strøk på Østlandet, jeg bor i Nord-Norge og her er det dårlig.

Selv har jeg 200GB til 799,- fra Telia. Det har rollover og da starter vi gjerne med ca. 300GB når vi starter ferien. Jeg setter ned abonnementet på vinteren og setter det opp igjen på våren. Vi er tre datagale og det går data døgnet rundt når vi er på farten.

Jeg må av og til bestille datapakker, jeg er ganske grinete på dataprisene i Norge. It's a shame.

Obs @Midtpinne, det er visstnok forskjell på ICE pluss og det ICE mobilt bredbånd på 450Mhz nettverket. Jeg skal prøve et vanlig telefon abbonement fra ICE med datapluss og se om det fungerer. Det gamle mobile bredbånd var helt håpløst.

Sjøbliss skrev 2 minutter siden:

Obs @Midtpinne, det er visstnok forskjell på ICE pluss og det ICE mobilt bredbånd på 450Mhz nettverket. Jeg skal prøve et vanlig telefon abbonement fra ICE med datapluss og se om det fungerer. Det gamle mobile bredbånd var helt håpløst.

Ah, det var faktisk litt godt å høre. Håper det kommer til å funke.
Jeg håper vi kan flere enn to leverandører med egne nett i Norge. Her trengs det konkurranse.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...