Jump to content

Bytte styrekabel eller hele styringen?

Korsfjord

Recommended Posts

På båten min, som er et lite prosjekt, går Teleflex-styringen noe tregt. Tanken var å bytte bare kabelen, men vet ikke hva slags kabel jeg skal se etter. Det er flere typer å få kjøpt, noen heter teleflex, noen heter ultraflex og enda et lignende navn. Det virker som disse kan gå om en annen, men det vet jeg ikke. Noen som vet hva jeg må ha? 

Hvordan løsner jeg gammel kabel på motorsiden? 

Nyere båter har et annet system, der styringen går gjennom motorbraketten, dette er kanskje bedre? 

Ser de har diverse deler til styring hos Biltema, er disse OK? 

IMG_20200506_180701.jpg

IMG_20200506_180716.jpg

Snekkene slites også og ville kanskje skiftet til en NFB styresnekke. Veldig kjekt at ikke motor tørner når du slipper rattet. EN NFB snekke koster vel 2 båtlapper. Så spørs det om du får rattet helt av..... Rattet mitt gikk heden så eg måtte ha nytt ratt og, men der finner du mye fancy greie ratt på E-bay for en billig pæng.

Biltema? mulig det funker men hvor lenge?

jerognal skrev for 16 timer siden:

Snekkene slites også og ville kanskje skiftet til en NFB styresnekke. Veldig kjekt at ikke motor tørner når du slipper rattet. EN NFB snekke koster vel 2 båtlapper. Så spørs det om du får rattet helt av..... Rattet mitt gikk heden så eg måtte ha nytt ratt og, men der finner du mye fancy greie ratt på E-bay for en billig pæng.

Biltema? mulig det funker men hvor lenge?

Hvordan merker man at styresnekken er slitt? Jeg har ikke merket noe særlig dødgang i rattet, for eksempel. Hadde egentlig tenkt å bytte kabelen, men ser at man får komplett NFB styresnekke og kabel for under 2 båtlapper, der var jo ikke helt hinsides. 

at styresnekken er slitt merker man gjerne ikke før det plutselig begynner å rape over på kabelaren, er min erfaring. 

Ut fra farga så ser din kabel ut til å være en Morse C319, ultraflex sin m58 kabel går vanligvis overens framme i snekka men du må antakelig bytte litt deler bak på motor

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Mye tyder på at det går mot bytte av hele styringen. Når flere med erfaring anbefaler bytte av snekken også, bør man nok lytte. Dessuten virker opplegget med brakett på akterspeilet noe utdatert. 

NFB er sikkert ikke dumt, greit å kunne slippe rattet uten at båten mister kursen.

Ja, ser ut som at det blit litt mindre slark i styringa med kabel montert på motor + lenkearn

med 30 hk så vil man med litt finjustering av trimfinnen på motoren få båten til å gå rett fram også uten NFB styring

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...