TideRace
Familiesnekke skrev for 9 timer siden:
Så da dukker jo spørsmålene opp;
-er FHI sin oppskrift litt for tynn?
(0.25 dl klor / 100 liter vann)
eller
-overdriver Peggie Hall med klor?
(7.5 dl klor / 100 liter vann)
Det kan hende at det blandes mellom klor, klorprodukter og Klorin. Jeg har et innlegg tidligere i tråden med en framgangsmåte som jeg har utført med vårpussen de siste 25 årene, 1 liter KLORIN (fra Lilleborg, og ikke andre produsenter...) pr. 100 liter vann. Oppskriften har jeg fått direkte fra Lilleborg og den fungerer.
Lilleborg sin Klorin inneholder i følge databladet ca 4% aktivt klor. Hvis andre oppskrifter mener en KORK MED KLOR er det sikkert riktig, ren klor er dynamitt.
Videre; kjøper du klorin-versjoner av type "First Price", på Europris, etc, har den ofte bare halve klor-innholdet i forhold til Lilleborg sin merkevare som heter Klorin.
FHI`s forslag 0,25 dl høres nesten ut som en jevnlig tilsetning tilsvarende drikkevannet du har hjemme. Send en e-post og spør om hva slags klor/klorin-type/ konsentrasjon som eventuelt menes!
Kjøper du Lilleborg`s Klorin er oppskriften altså en liter Klorin pr 100 liter vann. Alle andre klor/klorinvarianter kan ha andre konsentrasjoner og blandingsforhold.
PS:
Maritim sin Vanntankrens koster 119 kr pr liter og blandes 1:100.
Lilleborg sin Klorin har en literpris på ca 32 kr og har samme blandingsforhold.