Jump to content

Noen råd vedrørende rullestorseil kontra vanlig seil?

Baylars

Recommended Posts

Er i ferd med å bytte fra motorbåt til seil. Har seilt noe tidligere, men tenker det og blir seilkurs. Når vi nå ser etter seilbåt(38-44 fot) har vi stort sett vurdert båter med rullestorseil. Men er og noen med vanlig seil til vurdering. Vi har vel fokus på rulleseil da det virker «enklere» for oss.
Så spørsmålet blir om noen her har råd/anbefalinger til oss. Er det enklere å seile med rulleseil eller ikke?

De fleste noenlunde nye båter i den størrelsen er oppsatt med rullestorseil fordi det er litt greiere å håndtere, for det er unektelig litt mer armer og bein involvert når en skal heise og ta ned ganske mange kvadratmeter seil. Men om rulleseilet først bestemmer seg for å krangle (typisk fordi det kiler seg fast) er det plutselig veldig mye enklere å ha med et vanlig seil å gjøre. Til normal bruk tenker jeg at begge deler må være helt kurant, men terskelen for å bruke storseil spesielt på kortere turer er nok lavere med rulleseil.

Hulda er utstyrt med autopilot, elektrisk winch, lazybag. 60 kg storseil tar vel 10 sekunder å heise. Jeg har også rigget meg til med nedhal, slik at toppen av seilet kommer helt ned i toppen ved låring. Alt fikses fra styreposisjon. Eneste ulempen er at storseilfallet mitt kan snurre rundt øverste saling om jeg har uflaks. Litt armer og bein til tider, men sjelden. 

Ingen erfaring med rullestorseil. Men hadde jeg funnet BÅTEN og den hadde hatt rullestor, ville den blitt vurdert. 

mitt innspill:, du må ikke la drømmebåten dra forbi fordi den har klassisk storseil...! Er en typisk misforståelse blant de som starter med seiling at rullestor gjør alt så mye bedre/enklere. Jeg har hatt begge deler og det er fordeler og ulemper med begge alternativene som angitt over her. Største ankepunktet mot rullestor er sårbarhet om noe skulle gå galt med rullesystemet (det kiler seg i mye vind). Største ulempe med klassisk er pakking, lazybager som ikke er regntette. Morsommere å seile med klassisk grunnet bedre trimmuligheter. Du får også lavere tyngdepunkt når seil er revet. 

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Vi har rullestorseil og trives godt med det. God kontroll opp/ned og lett å reve til passe seilareal ved mye vind. Seilet er også godt beskyttet mot UV og vann. Lett å håndtere fra cockpit.

Ulempene som jeg ser er først og fremst tiden det tar å reve helt ned i en nødsituasjon. Jeg har ikke el-vinsj og da tar det noe tid å vinsje inn manuelt. Med lazybag kan du bare slippe fallet og seilet er nede på sekunder.

Har til nå ikke opplevd funksjonsfeil, så vet lite om hvor kritisk denne propagandaen er, men det er jo historier om seil som kiler seg, osv, som det er greit å ta med i vurderingen dersom man er opptatt av dette. 

Med rullestor bør seilet tas inn med litt motstand (en person holder litt igjen på uthalet) slik at seilet legger seg passe stramt i masta, da går det lett ut igjen neste gang.

Nå er jeg  turseiler og aksepterer at jeg ikke alltid får med den siste halve knop`en, og dermed svelger jeg også greit at storseil med lazybag skal seile noe bedre. Men kameraten har lazybag og selvslående fokk, jeg har en større genoa foran, så i det regnestykket seiler jeg som regel fra han. Så valg av type storseil avgjør ikke alt alene.

Kjøp den beste båten for deg, du blir sikkert fornøyd uansett valg. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...