tomzern Startet 7.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 7.Mai.2020 Hei, Jeg har akkurat satt inn fabrikksny Vortec V8 i min Marex 2300DC. Denne erstatter en gammel og oppbrukt Volvo Penta AQ260A, og har nå fått varmeveksler og nye manifolder/risere, nytt innsug osv. Ved testing av den nye motoren på pall klarte jeg, til min egen store skuffelse, å få vann i sylinderne inn gjennom eksosen. Det ble så ille at jeg kunne helle vann ut av flere av pluggene, og oljen ble til caffe latte. Kjørte motoren varm uten manifolder og risere, med 3-4 oljeskift og tok ned bunnpanne og skiftet filter mellom hver gang for å få ut alt vann. Alt dette ble gjort på pall før motoren ble satt i båt. Nå har jeg satt motoren i båten, dobbeltsjekket alt av pakninger, planet pakningsflater på risere og manifolder og skrudd sammen med riktig moment. Motorkjølekretsen er trykktestet og bekreftet tett. Grunnen til innlegget mitt er at jeg egentlig ikke har funnet en konkret årsak til hvorfor jeg fikk vann inn igjennom eksosen, men jeg har en teori om at det kan være kondens i eksos og vil gjerne høre med dere om dette kan være årsaken. Slik systemet er nå, så går sjøvann via impellerpumpen, igjennom sjøvannsdelen av varmeveksler, for så å fordeles ut til manifolder. Ved testing på pall har jeg brukt iskaldt vann fra vannkranen uten å tenke noe videre over dette. Min teori er at dette iskalde vannet ikke blir nevneverdig oppvarmet av varmeveksleren før det går inn i manifolder og risere. Når det da kommer relativt kaldt vann inn rundt de glovarme indre veggene i eksosen så vil det kunne generere såpass mye kondens at det kan havne i sylinderne? Jeg gjorde en test hvor jeg brukte lunket springvann istedenfor kun kaldt vann, og da så jeg ingen tegn til kondens ut igjennom eksosen. Da jeg switchet over til kun kaldtvann ble det veldig mye kondens. Dette styrker jo min teori om at dette kan være problemet. Det skal også nevnes at det faktisk var de sylinderne som var nærmest vanninnløpene på manifoldene som så ut til å ha fått mest vann i seg. Hvis det kan være dette som er problemet så lurer jeg på om det kanskje bare er et problem ved bruk av iskaldt vann fra kranen, og ikke når båten ligger i 10-20grader varmt sjøvann. Alternativt må jeg kanskje finne en måte å begrense flowen i sjøvannskretsen på, slik at vannet blir mer oppvarmet i varmeveksler før det går ut i eksosen. På grunn av dette så er jeg jo nå livredd for å sjøsette båten og få samme problemer på sjøen, men da med saltvann som trenger inn i sylinderne En liten snutt av motoren i gang i båten: Håper på noen gode innspill her. Mvh Tomzern Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
Hulda Svart 7.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 Du kan arkivere teorien om kondens. Skulle dette være kondens, har du sprengt alle naturlover. Dette har heller ikke noe med kaldt kjølevann å gjøre. Hulda kjørte i vinter i +2 grader vann, i prinsipp samme motoren. Jeg vil samtidig sterkt advare mot å koble kjølekretsen (sjøvannsiden) opp mot en vannkran som gir et typisk tilløpstrykk på halvannen bar. Det blir som å ha et svømmebasseng med vann lokalisert 15 meter over motoren og bare la det tømme på. Motorsystemet er beregnet på å kjøre negativt sugetrykk, eller tilløpstrykk på rundt 0,01- til 0,1 bar. Hulda har et tilløpstrykk på ca. 0,05 bar (toppen av motoren ligger rett under havets overflate). Håper jeg ikke går ball i kommaene her. Hvis det er slik opplegget ditt har vært, altså at jeg ikke har misforstått, så er ikke du den første som fyller motoren med vann. Du er helt sikkert ikke den siste heller. Hvis man ikke har innsikt, er anbefalingen å ha en bøtte, stikke slange fra pumpe oppi bøtten og la vannet i bøtten renne over ved bruk av springen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 Må bare korrigere meg selv. Vanntrykket i springen skal være høyere enn 1,5 bar. Det skal være mellom 4- og 5 bar. Og 1 bar er 10 meter vannsøyle. Sånn er det. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 7.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 Kondens i slike mengder er sjølvsagt en umulighet! Men apropos noe heilt annet, Er den slangeføringen der etter boka? og er ikkje denne varmevekslerenfra et sett som også kan kjøle eksosmanifoldene ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 Korrekt med ferskvannskjøling er at manifoldene kjøles med grønt vann. Vi mangler litt info. Riserene, hvis slik config, skulle bare dumpe kjølevannet rett ut. Mer info. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 7.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 Du satte nok på vannet før du startet/fikk startet motoren. Du må ha i gang motoren for at den skal klare å pushe vannet ut av eksosen. I motsatt fall renner det tilbake i motoren om det ikke er fall på eksosen. Dette er samme som andre har beskrevet over men med litt andre ord ? Sitér dette innlegget Link to post
tomzern Svart 7.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 Hei igjen, og takk for innspill! Hulda skrev for 6 timer siden: Du kan arkivere teorien om kondens. Skulle dette være kondens, har du sprengt alle naturlover. Dette har heller ikke noe med kaldt kjølevann å gjøre. Hulda kjørte i vinter i +2 grader vann, i prinsipp samme motoren. Jeg vil samtidig sterkt advare mot å koble kjølekretsen (sjøvannsiden) opp mot en vannkran som gir et typisk tilløpstrykk på halvannen bar. Det blir som å ha et svømmebasseng med vann lokalisert 15 meter over motoren og bare la det tømme på. Motorsystemet er beregnet på å kjøre negativt sugetrykk, eller tilløpstrykk på rundt 0,01- til 0,1 bar. Hulda har et tilløpstrykk på ca. 0,05 bar (toppen av motoren ligger rett under havets overflate). Håper jeg ikke går ball i kommaene her. Hvis det er slik opplegget ditt har vært, altså at jeg ikke har misforstått, så er ikke du den første som fyller motoren med vann. Du er helt sikkert ikke den siste heller. Hvis man ikke har innsikt, er anbefalingen å ha en bøtte, stikke slange fra pumpe oppi bøtten og la vannet i bøtten renne over ved bruk av springen. Testing er utført på pall, med slange oppi en dunk som motorens impellerpumpe igjen suger ut av, slik du beskriver Hulda. Uansett så er det jo fri flyt igjennom hele sjøvannsdelen av kjølesystemet fra innløp på varmeveksler til utløpene på riserne. Det ville aldri kunne bygget seg opp noe nevneverdig trykk i sjøvannssiden av kjølesystemet med mindre det var tett et sted. Det er også fall på utløpene på riserne så uansett om jeg hadde satt på vannet før motoren var startet så hadde vannet rent ut på bakken og ikke tilbake i motoren. Lånte et bilde fra nettet for å vise det tydelige fallet på utløpene: Cerberus skrev for 2 timer siden: Kondens i slike mengder er sjølvsagt en umulighet! Men apropos noe heilt annet, Er den slangeføringen der etter boka? og er ikkje denne varmevekslerenfra et sett som også kan kjøle eksosmanifoldene ? Slangeføringen er noe endret, siden jeg har gått bort ifra å kjøle manifolder som en del av den lukkede kretsen. Du har helt rett i at varmeveksleren opprinnelig også har kjølt manifolder :) Nå er den koblet slik at den kun kjøler selve motoren med kjølevæske, mens impellerpumpe kjører sjøvann inn i bunn av varmeveksler og ut i topp til manifolder og risere. Den lukkede kretsen har en 70-graders termostat som kontrollerer driftstemperaturen på motoren. Manifolder og risere kjøles konstant av sjøvann. Lazyjack skrev 51 minutter siden: Du satte nok på vannet før du startet/fikk startet motoren. Du må ha i gang motoren for at den skal klare å pushe vannet ut av eksosen. I motsatt fall renner det tilbake i motoren om det ikke er fall på eksosen. Dette er samme som andre har beskrevet over men med litt andre ord ? Nevnte det vel lenger opp her også, men det er altså fall på utløpene på eksosen, så eneste måten vannet kan renne inn i motoren uansett om den går eller ikke, er hvis det er en lekkasje mellom manifolder og risere. Er dere begge helt skråsikre på at kondens ikke kan være årsaken? For isåfall er den eneste andre muligheten slik jeg ser det, at det er en intern lekkasje i manifolder/risere. Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
Lazyjack Svart 7.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 Kondens i slike mengder er en umulighet etter min mening. Og hvorfor skulle det i det hele tatt danne seg kondens i eksosslangen når luften i slangen er den samme, og med samme temperatur, som utenfor? Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 7.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 (redigert) Kondens kan du som sagt bare glemme. Det fungerer ikkje slik. Men ja det dampet nok noe mer på utsiden i fri luft. Det høres i utgangspunktet ut som feil med manifold/riser men om dette skjedde på begge sider? hmm og du er sikker på det var vann fra krana og ikkje frostvæske som var innblandet Redigert 7.Mai.2020 av Cerberus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
atamund Svart 7.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 er det en motor som er bygd for båt. en bilmotor kan ha overlapp på kammen eller kan det være at du har en lekasje i en eksos ventil som da vil suge vann inn Sitér dette innlegget Link to post
tomzern Svart 7.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 atamund skrev 1 time siden: er det en motor som er bygd for båt. en bilmotor kan ha overlapp på kammen eller kan det være at du har en lekasje i en eksos ventil som da vil suge vann inn Bygget for båt, med marinekam hentet fra en 99-mod Mercruiser 5,7. Motoren er helt ny fra fabrikk så lekkasje i ventil er det nok heller ikke. Lazyjack skrev for 1 time siden: Kondens i slike mengder er en umulighet etter min mening. Og hvorfor skulle det i det hele tatt danne seg kondens i eksosslangen når luften i slangen er den samme, og med samme temperatur, som utenfor? Det er jo ikke snakk om kondens i en slange? Det er snakk om kondens som kan dannes inni støpejernsmanifoldene pga kaldt kjølevann og glovarm eksos. Jeg vet jo at dette faktisk er et reelt problem, men spørsmålet er om det kan dannes så mye kondens. Les avsnitt nr 3 her, for mer info om kondensen jeg snakker om: https://www.perfprotech.com/blog/uncategorized/marine-engines-water-intrusion-background-and-checking Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
lassepelle Svart 8.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2020 Har du mulighet til å koble fra slangene som går fra varmeveksler til manifoldene og kjøre motoren da? Om du ikke får vann i sylindrene da skulle jeg tro at det kanskje er lekkasje i manifold eller riser? Er ingen ekspert men det slo meg som en ide :) Sitér dette innlegget Link to post
tomzern Svart 8.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2020 lassepelle skrev 52 minutter siden: Har du mulighet til å koble fra slangene som går fra varmeveksler til manifoldene og kjøre motoren da? Om du ikke får vann i sylindrene da skulle jeg tro at det kanskje er lekkasje i manifold eller riser? Er ingen ekspert men det slo meg som en ide :) Takk for forslaget :) Jeg har kjørt motoren uten manifolder og risere flere ganger på pall, og da har jeg ikke hatt antydning til vann i motoren i det hele tatt, så det er ingen tvil om at det kommer fra eksosdelene. Det jeg ikke forstår er hvor det kommer fra, siden jeg har testet at manifolder og risere ikke lekker ved å bare kjøre vann igjennom dem uten at de er påmontert motor. Den lukkede kjølekretsen med kjølevæske er også trykktestet med 1 bar trykk over 24 timer uten tegn til lekkasje så motorkjølingen er tett. Fant dette om Cold manifold setup på perfprotech: "In a cold manifold system the warm water that flows through the thermostat, as well as this excess bypass water are joined together in the thermostat before exiting and being introduced into the bottom of the exhaust manifold. The fact that your are mixing together a lesser amount of 160 degree F engine water (8 GPM) with 10+ GPM of cold lake water allows the aggregate coolant temperature in the manifold to fall below the 110 degree F threshold needed to prevent the accumulation of condensation in the exhaust system." Så kondens er tydeligvis noe som kan bli et problem hvis temperaturen på vannet som går inn i manifoldene er under 110°F (ca 43°C). Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
lassepelle Svart 8.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2020 Syntes det høres snålt ut med kondens men jeg er som sagt ingen ekspert. Men jeg tenker at om kondens hadde vært et vanlig problem burde vel flere ha problemer med det? Har du tilgang på andre manifolder for å teste? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2020 Hvor mange timer lot du motoren gå på pallen for å generere slike mengder med kondens sa du? Dette er ikke noe som skjer på noen minutter. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 8.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2020 (redigert) Man kan se bort fra kondensteorien, det er en komplett umulighet. Glem det, blindspor som bare forvirrer. Til vanlig er kjølesystemet koblet slik at grønt vann kjøler manifoldene. Sjøvann går inn i risererne og kjøler eksosen ut. Det er et ikke ukjent problem at disse riser-bitene kan fylle en motor med vann når de ruster i filler. Derfor er disse riserene en del som har anbefalt skifteintervall. På en ny motor må det i såfall ha foreligget en feil her. Vær klar over at hva som blir presentert på YouTube, eller andre plasser ikke nødvendigvis er sant. Det går tusevis av disse motorene fra arktis til ekvator. USA hadde bøttevis av slike motorer på NW Grønnland som stasjonærmotorer. Så glem kondens, den teorien sender deg ut på villspor. Kondens er en konspirasjonsteori. Kondensering i en slik manifold kan ikke bli mer enn noen få dråper. Kommende august har Huldas manifolder fra OSCO PA kjørt i 20 år uten verken rust eller kondens. Redigert 8.Mai.2020 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tomzern Svart 8.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2020 Hulda skrev for 2 timer siden: Man kan se bort fra kondensteorien, det er en komplett umulighet. Glem det, blindspor som bare forvirrer. Til vanlig er kjølesystemet koblet slik at grønt vann kjøler manifoldene. Sjøvann går inn i risererne og kjøler eksosen ut. Det er et ikke ukjent problem at disse riser-bitene kan fylle en motor med vann når de ruster i filler. Derfor er disse riserene en del som har anbefalt skifteintervall. På en ny motor må det i såfall ha foreligget en feil her. Vær klar over at hva som blir presentert på YouTube, eller andre plasser ikke nødvendigvis er sant. Det går tusevis av disse motorene fra arktis til ekvator. USA hadde bøttevis av slike motorer på NW Grønnland som stasjonærmotorer. Så glem kondens, den teorien sender deg ut på villspor. Kondens er en konspirasjonsteori. Kondensering i en slik manifold kan ikke bli mer enn noen få dråper. Kommende august har Huldas manifolder fra OSCO PA kjørt i 20 år uten verken rust eller kondens. Hva slags oppsett kjører du på Hulda? Likt som mitt, med sjøvannskjølte manifolder og varmeveksler på motor, eller sjøvann på hele maskinen? Eller har du lukket kjølesystem som kjøler manifoldene også? For det er ikke de gamle VP-manifoldene laget for. Vet at det er slik på mercruiser. Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
Too Much Svart 8.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2020 Nå har ikke jeg noengang sett en marinisert V8, men kan det være at man her snakker om vanndamp og ikke om kondens som på en tank. Varm eksos og kaldt vann... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2020 (redigert) tomzern skrev 33 minutter siden: Hva slags oppsett kjører du på Hulda? Likt som mitt, med sjøvannskjølte manifolder og varmeveksler på motor, eller sjøvann på hele maskinen? Eller har du lukket kjølesystem som kjøler manifoldene også? For det er ikke de gamle VP-manifoldene laget for. Vet at det er slik på mercruiser. V8'ern til Hulda er en GM diesel 6,2 liter. Varmeveksler og grønt vann som også kjøler manifoldene. Jeg har ikke headere slik som du. De Volvo V8 bensin jeg har sett som IKKE er sjøvannskjølte mener jeg har grønt vann i manifoldene. Det er lenge siden, mulig jeg tar feil. De sjøvannskjølte har naturligvis sjøvann hele veien. Det er første gangen jeg har vært borti at en sprett ny motor drukner i sitt eget kjølevann. Uten at den har vært koblet opp feil. Så dette er første gangen. Tviler ikke på at du har gjort det korrekt om den er koblet som avbildet. Motorene Volvo bruker i disse applikasjonen er vel ofte GM. Redigert 8.Mai.2020 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tomzern Svart 8.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2020 Dette er en GM 5,7 bensin-V8. Jeg er helt sikker på at alt er koblet opp riktig nå, og at vannet kommer fra manifold/riser. Det originale Volvo Penta varmevekslerkitet som ble levert til disse motorene er koblet nøyaktig likt som jeg har koblet opp min varmeveksler nå. Sjøvann i manifolder og kjølevæske i selve motor. De originale Volvo Penta-manifoldene har ikke uttak for kjølevann i toppen, kun inntak i bunn. Derfor vet jeg at disse aldri har blitt levert med manifolder som en del av den lukkede kjølekretsen. Jeg har hatt motoren gående til sammen 20 min påkoblet vann etter jeg satt den i båten. Etterpå skal jeg ta ut pluggene og sjekke tilstand. Forhåpentligvis er det ingen tegn til vann der, eller ellers i oljen etc. Isåfall skal jeg driste meg til å hive den på sjøen og se hvordan dette fungerer der. Det er vanskelig å få opp skikkelig driftstemperatur på land uten motstand. Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
tomzern Svart 8.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2020 Denne skissen viser veldig forenklet hvordan mitt kjølesystem er koblet opp nå, hvis det skulle være noen tvil. I termostathuset sitter det en 71°C termostat med et lite bypasshull i. Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
Hulda Svart 8.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2020 tomzern skrev 17 minutter siden: De originale Volvo Penta-manifoldene har ikke uttak for kjølevann i toppen, kun inntak i bunn. Derfor vet jeg at disse aldri har blitt levert med manifolder som en del av den lukkede kjølekretsen. Da skjønner jeg sammenhengen. Proff tegning! Da har det blitt levert to typer manifolder, en for sjøvann og en for grønt vann. Disse motorene blir også levert som 'engangsmotorer'. Når det blir kjørt sjøvann hele veien, holder de rundt 15 år. Din motor holder som hvilken som helst bilmotor. Men manifolder og risere har vel et 7-års bytteintervall, med store marginer i positiv retning. Men ruster det hull, drukner motoren. Etter at du har hatt vann i motoren. Den mest grinete biten av alle er de hydrauliske ventilløfterne (pushere). Begynner det å tikke mye, så kan du sjekke i den retningen. Trolig har det gått helt bra hele veien. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 8.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2020 Hold nå fred med den kondensen. Poenget i artikkelen du las det der var å fremme argument om levetid på en rustfri manifold ikkje at det samler seg vann. Mercruiser har operert med ferskvannskjølte manifolder innimellom, volvo har hatt sjøvannkjølte heile veien meg bekjent men med varmeveksler til motoren. Mercruiser stort sett direktekjølt, iallefall tidligere, men en og anna med fullt kit som nevnt men så går det veldig mange båter på innsjøer over there og da spiller det liten rolle. Ellers får man ettermarkedsmanifolder som fungerer med begge løsninger om man vil ha det slik og varmevekslerern har kapasitet. Levetiden på direktekjølte slike motorer er et ikkje tema uansett- går lett trevde år+ i sjøvann. Det er ikkje der skoen trykker over tid for å si det slik. Det er volvos firere som sliter mest der. Ellers skal det ikkje være mulig få inn vann sånn sett så lenge ting står i rett vinkel men vannet du snakker om har jo kommet inn etter motoren er stoppet ellers hadde det sagt bråstopp siden du kunne tømme vann ut av plugghulla. Så kor det har foregått annet enn det blitt spylt inn eksosen Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 8.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2020 Jeg kan ikke skjønne annet enn du må ha en lekkasje i mellom manifold og reiser for å få "row water" inn i motoren med ditt oppsett. Etter å ha fulgt litt med på utenlandske båtforumer så ser jeg noen har opplevd i få lekkasje der på nye deler fordi anleggsflatene er produsert så slurvete at de ikke er rette. De har endt opp med å få både reiser og manifold planet på en lokal maskinshop. Noen andre klager over nye dårlige pakkninger i mellom manifold og reiser. Husker ikke helt om den var den grønne eller den grå grafitt pakkningen man ikke burde montere. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2020 Uansett bør ikke pakninger som inneholder grafitt brukes mot vann grunnet rust. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.