Jump to content

Edit History

alfaalfa

alfaalfa

index skrev 1 time siden:

 

Jeg har aldri hørt om noen som er bekymret for at varmen i motorrommet ikke skal slippe ut. Så det skjønner ikke hvor du tar fra. Ei heller at man forsøker å redusere tilgang på luft. Men det er nå en gang sånn at man i en båt ikke kan ha ubegrenset størrelse på luftinntak, både på grunn av design og på grunn av at man ikke ønsker sjøvann inn. Så da blir det kompromisser da. 

 

Å sammenligne med bil blir litt søkt, denne er jo åpen i bunn og har ikke noe spesielt behov for å kunne flyte....

Motorprodusenter skriver om dette med varme i motorrom. De oppfatter jeg til å ha en interesse om at motoren skal yte det den er laget for. Jeg tror at det er mange båteiere og båtprodusenter som ikke kjenner til problemstillingen. Eller som deg, bryr seg. Og det må jo være lov. Og de færrete gjør det.

Men spå er det en som skriver om lufttilgang i motorom. Kanskje fordi man lurer på akkurat det. De færreste gjør det.

 

Først: jeg ble overrasket da jeg leste at motorprodusenter skriver at tilluft skal ledes inn i motorrommets nedre del. Jeg har bare sett hull inn og sjelden eller aldri sett at noen har føring av denne luften til motormmets nedre del. Grunne oppgis å være for å redusere temper

Motorns inntak er høyere og er utluftingen i motorom.

Jeg har lest innstallasjonsmanualen til Cummins, Vetus og Yanmar - samtlige skriver dette.

 

Så: arealet som foreslås fra motorprodusenter på luftinntak er langt større enn det som var på min båt, og som man ser rundt på de fleste båter. Men motorprodusentene skriver om det de oppfatter som motorens behov for lufttilgang.

 

Så oppfatter du at det at ingen bryr seg betyr det samme som at det ikke har noen konsekvens for motoren. Det er jeg uenig i.

 

Varm luft  reduserer effekten til  motoren, i forhold til kaldere luft. Fordi tettheten synker og med det oksygeninnholdet i hver liter luft. Det gjør den også på bil motor. Og alle andre motorer. Derfor finnes det luftmassemåler på moderne dieselmotorer som redusrerer mengden diesel når luften er varm og massen av luft reduseres. Slik at motoren yter mindre.

På gode gamle diesler blir det kun mer røyk som effekt, ettersom mengden diesel blir for stor for å få effektiv forbrenning når motoren får mindre tetthet på luften/varm luft.

 

Sett at du har 60 grader i motorommet og reduserer dette til 30 grader, det er

 

Men hver sin smak! For all del!

 

10 grader C i redusert temperatur gir ca 3,2% mer oksygen - og mao effekt. Så om man reduserer temperaturen på luften med 20 grader får du fort vekk 7% mer futt i jernet. Eller spart dieselforbruk - om du vil. Startet du med 220hk og motoren nå yter 205 hk så...

Og motorer har en lei tendens til å koste mer om det er tilgang til flere hester. Synd å hive både penger investert i motor og til diesel.

 

Tenker jeg...

 

 

Du har som sagt helt rett i at det er få du kan høre som er bekymret for dette.

alfaalfa

alfaalfa

index skrev 31 minutter siden:

 

Jeg har aldri hørt om noen som er bekymret for at varmen i motorrommet ikke skal slippe ut. Så det skjønner ikke hvor du tar fra. Ei heller at man forsøker å redusere tilgang på luft. Men det er nå en gang sånn at man i en båt ikke kan ha ubegrenset størrelse på luftinntak, både på grunn av design og på grunn av at man ikke ønsker sjøvann inn. Så da blir det kompromisser da. 

 

Å sammenligne med bil blir litt søkt, denne er jo åpen i bunn og har ikke noe spesielt behov for å kunne flyte....

Motorprodusenter skriver om dette med varme i motorrom. De oppfatter jeg til å ha en interesse om at motoren skal yte det den er laget for. Jeg tror at det er mange båteiere og båtprodusenter som ikke kjenner til problemstillingen. Eller som deg, bryr seg. Og det må jo være lov. Og de færrete gjør det.

Men spå er det en som skriver om lufttilgang i motorom. Kanskje fordi man lurer på akkurat det. De færreste gjør det.

 

Først: jeg ble overrasket da jeg leste at motorprodusenter skriver at tilluft skal ledes inn i motorrommets nedre del. Jeg har bare sett hull inn og sjelden eller aldri sett at noen har føring av denne luften til motormmets nedre del. Grunne oppgis å være for å redusere temper

Motorns inntak er høyere og er utluftingen i motorom.

Jeg har lest innstallasjonsmanualen til Cummins, Vetus og Yanmar - samtlige skriver dette.

 

Så: arealet som foreslås fra motorprodusenter på luftinntak er langt større enn det som var på min båt, og som man ser rundt på de fleste båter. Men motorprodusentene skriver om det de oppfatter som motorens behov for lufttilgang.

 

Så oppfatter du at det at ingen bryr seg betyr det samme som at det ikke har noen konsekvens for motoren. Det er jeg uenig i.

 

Varm luft  reduserer effekten til  motoren, i forhold til kaldere luft. Fordi tettheten synker og med det oksygeninnholdet i hver liter luft. Det gjør den også på bil motor. Og alle andre motorer. Derfor finnes det luftmassemåler på moderne dieselmotorer som redusrerer mengden diesel når luften er varm og massen av luft reduseres. Slik at motoren yter mindre.

På gode gamle diesler blir det kun mer røyk som effekt, ettersom mengden diesel blir for stor for å få effektiv forbrenning når motoren får mindre tetthet på luften/varm luft.

 

Sett at du har 60 grader i motorommet og reduserer dette til 30 grader, det er

 

Men hver sin smak! For all del!

 

10 grader C i redusert temperatur gir ca 3,2% mer oksygen - og mao effekt. Så om man reduserer temperaturen på luften med 20 grader får du fort vekk 7% mer futt i jernet. Eller spart dieselforbruk - om du vil. Startet du med 220hk og motoren nå yter 205 hk så...

Og motorer har en lei tendens til å koste mer om det er tilgang til flere hester. Synd å hive båte penger investert og til diesel.

 

Tenker jeg...

 

 

Du har som sagt helt rett i at det er få du kan høre som er bekymret for dette.



×
×
  • Create New...