Jump to content

Dagens morgenandakt i NRK P1

Poseidon

Recommended Posts

Jeg vet ikke om baatplassens brukere lytter på morgenandakten, men av og til faller det i min lodd å høre den på vei til jobb.

Dagens andakt fikk meg til å hoppe i bilsetet og jeg måtte straks sende følgende mail til andaktsholderen:

God morgen,

Det er sjelden jeg lytter til morgenandakten med interesse, men idag

skjedde det!

Tema var nemlig navigasjon, noe som alltid fenger oss som ferdes på sjøen.

Jeg må allikevel innrømme at jeg ble skremt av den vranglære du bedrev, og

hvis noen tar dine råd alvorlig kan du bli gjort ansvarlig for mange forlis.

Når du med patos og salvelse forklarte om fargede sektorer, at den røde var

farlig, den hvite mindre farlig og den grønn trygg; da er du allerede langt

oppe på tørre landet - i mer enn en forstand!

På sjøen er det nemlig den hvite sektoren som er trygg, mens den røde og

den grønne er like "utrygge". Der er ingen - absolutt ingen - forskjell

på hvor farlig en rød og en grønn sektor er.

Jeg vil derfor på det sterkeste anbefale at du for fremtiden sørger for å

ha et visst minimum av kunnskap om de tema du velger å dosere for almuen,

og du kan med fordel begynne med noe så grunnleggende som et båtførerkurs.

Siden behovet tydeligvis er stort og akutt tilbyr jeg sogar at du skal få

det gratis hos meg: www.baatskolen.no

Ha en fortsatt fin seilas, men hold deg til det du virkelig kan og la deg

ikke forlede av grønne sektorer!

mvh

Det gjenstår å se hva hun måtte finne på å svare, men jeg skal holde dere informert :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Meget bra formulert, Poseidon!!

Skal se du får tilbud om å gi støtteundervisning på Menighetsfakultetet etter dette  :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, kanskje det :wink:

Tidligere har jeg i lystig lag ofte omtalt meg selv som "Sjømannspresten i Valdres", men nå er jeg kanskje nærmere enn noen aner . . . .

Uansett; predikanten kom med et raskt svar, som har foss rundt baugen:

Forstår at du er opprørt. Eg har nok levd i ei grunnfesta misforståing av det heile; endå eg har ferdast på sjøen sidan eg var ei lita jente, har eg aldri stått for navigeringa nattestid. Og no har eg altså misforstått det eg trudde eg kunne. Det skulle eg sjølvsagt gjerne ha hatt ugjort. (På denne seglturen var eg berre ballast.)

Det er vel ikkje stor fåre for at folk brukar andakta til å navigera etter på sjøen, så det uroar eg meg ikkje så mykje for. Men det er sjølvsagt leit å ta feil og attpåtil utbasunera det på radio. Såleis vart jo heile andakta eit eksempel på det andakta handla om, at feilstega er moglege, og at ein må gjera kva ein kan for å finna rett lei.

Takk for responsen, og ha ei god helg.

Vigdis

Slike ".... grunnfesta misfortståingar ..." er dessverre nokså utbredt, og derfor er det kjekt å kunne benytte anledningen til å kaste litt HVITT lys inn i mørke kroker, selv om det fortelles med krav på pålitelighet at "ingen ser så mørkt på livet som de som har sett lyset . . . ." :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Dette var litt ukjent for meg. Idiotisk å bruke grønt når det IKKE er klart :cryin: . Alle forbinder grønt lys med klart. Feks rødt og blått hadde vær mye bedre. Disse fargene brukes av utrykningskjøretøyer og forteller om fare og at man må være aktsom. Styrbord lanterne burde vært skiftet til blå. Grønt lys betyr alltid at det er klart og uten fare ellers i samfunnet.

(Unntatt når du går på grønt i tollen og har baggen full av tollvarer da, hehe)

Bra skevet Posedion..

Men en ting jeg av og til har tatt meg i å lure på når det gjelder røde og grønne sektorer, og som jeg ikke har kunnet lese i noen bok jeg har.. Hva gjør at en rød sektor er rød og en grønn er grønn? Har dette med hvor man skal styre for å finne den hvite sektoren å gjøre?

Hei Poseidon!

Er ikke dette litt OT?

Spesielt etter at du har fått en beklagelse på det som du har påpekt er feil, og som kanskje hadde litt relevans til dette forum, men det du fortsetter med av sleivspark er absolutt ikke verdig et slikt forum som vårt!

Ha en riktig god helg! :sailing:  :seeya:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er ny her. Er det derfor jeg ikke ser det påståtte "sleivsparket" ??? :headbang:

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

OT? :eek: - Nei dette kan på ingen måte være O.T. Her var det snakk om at det ble feilinformert om Nattnavigering på radio. Slik som praten har utviklet seg videre, er det bare enda mer relevant. Jeg opfattet ikke dette som et angrep fra Poseidons side og det virket heller ikke som om den brave radiopredikant følte seg nevneverdig støtt. - Dette var opplysende med en humoristisk snert - akkurat som vi vil ha det på båtplassen.no ! :yesnod:

Redigert : Hei LK 6647 - Tror det er fler som har problemer med ¨å se noe sleivspark.. :yesnod:

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Bra skevet Posedion..

Men en ting jeg av og til har tatt meg i å lure på når det gjelder røde og grønne sektorer, og som jeg ikke har kunnet lese i noen bok jeg har.. Hva gjør at en rød sektor er rød og en grønn er grønn? Har dette med hvor man skal styre for å finne den hvite sektoren å gjøre?

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Jumbo!

generellt funkar det så att

vid gang mot fyren og om du kommer ut i den gröne sektorn så visar du din gröne lanterna mot fyren,

dvs du girar babord .....og strax kommer du tillbaks in i hvit sektor, då måste du endra kursen så att du styr mot fyren...... ! :smiley:

på samma sett i röd fyrsektor visar du din röde lanterna mot fyren (vid gang mot fyren)........

OBS dette er generellt det finns undantag därför måste du hela tiden följa med i kartet var du skall

skifta til neste ledfyr eller enslinje annars seglar du snart på fyren :smiley:

Mörkernavigering kräver att man leser sjökart hele tiden...

S/Y Gunga Din

Idiotisk å bruke grønt når det IKKE er klart :cryin: . Alle forbinder grønt lys med klart. Feks rødt og blått hadde vær mye bedre. Disse fargene brukes av utrykningskjøretøyer og forteller om fare og at man må være aktsom. Styrbord lanterne burde vært skiftet  til  blå.  Grønt lys betyr alltid at det er klart og uten fare ellers i samfunnet.

<{POST_SNAPBACK}>

På lanternen er det jo riktig: Når du ser den grønne lanternen har den andre vikeplikt. Selvfølgelig med noen unntak (Nyttetrafikk, seilbåt o.l.)

Gerhard

Bra Poseidon! Godt å legge merke til at du ikke bare er en lytter til morgenandakten, men også en alldeles VÅKEN lytter... :smiley:

Kan vel hende at noen og enhver av oss med fordel kunne bli flittigere til å lytte til andakt,- rent generelt,- men IKKE for å lære båtnavigasjon :lol::wink:

Er helt enig i at presten burde lære seg slike grunnleggende saker før en bruker slike eksempler :yesnod:

Presten hadde vel ikke i sin villeste fantasi  drømt om at morgenandakten hadde lyttere fra  baatplassen.

<{POST_SNAPBACK}>

Og hvorfor ikke det da?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Er ikke dette litt OT?......

......., men det du fortsetter med av sleivspark er absolutt ikke verdig et slikt forum som vårt!

OT og SLEIVSPARK????

Det er jeg totalt uenig i!

Det bare er med på å bekrefter for meg at "religionene" vi utøver ombord hos oss er det eneste sanne! Blandt mye annet er representanter fra geistligheten totalt bannlyst ombord. Har blandt annet sett etter en god del år på sjøen hva et tilfeldig besøk av en sjømannsprest ombord kan forårsake av påfølgende tekniske og uforklarlige problemer!!

Jeg har alltid trodd at religionen har en stor og romslig plass om bord. Har mange ganger hørt meg selv si, «herregud, hva gjør jeg nå?» i litt kompliserte tilleggings-situasjoner. Har også en følelse av at mange andre har det på samme måten. For ikke å snakke om de bønner man noen ganger uttrykker når maskinene ikke er helt startvillige ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Jeg er vel ev de som ofte er i bilen på vei til jobben klokken 8:20 på morgenen, da blir jo til andakten på radioen blir hørt på... Ikke at jeg følger godt med, men jeg hører nå på hva som blir sagt siden jeg mener at jeg ikke noen stor skade av det.

I denne spesielle saken så synes jeg at andaktholderen enkelt greit beklaget sin feil i måten hun sikkert ønsket å visualisere sitt budskap. Jeg har ikke hørt dette selv siden jeg er på den andre siden av atlanteren for tiden. Jeg benytter svært sjelden det budskapet som kommer via mediene, det være seg radio eller aviser som den fulle sannhet. Dermed ser jeg heller ingen grunn til å rippe opp i den saken som er baklaget på en fin måte.

Når det gjelder religion ombord og sjømannsprester, jeg skal ærlig innrømme at jeg har vært svært trangsynt med tanke på hva slik kan gi meg. Men etter å bodd utenlands i en del år så har jeg lært meg nytteveriden i det som de norske sjømannskirkene og sjømannspresten kan gi meg og min famile.

Ombord i min skute er alle velkommen enten de er lensmann eller prest, religionen har romslig plass selv om jeg svært ofte snakker om eller med han som bor langt der nede når jeg plages med å legge til eller gjør noe annet dumt.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hei Poseidon!

Er ikke dette litt OT?

Spesielt etter at du har fått en beklagelse på det som du har påpekt er feil, og som kanskje hadde litt relevans til dette forum, men det du fortsetter med av sleivspark er absolutt ikke verdig et slikt forum som vårt!

Ha en riktig god helg! :sailing:  :seeya:

<{POST_SNAPBACK}>

Frimodighed e en dyd.

Livet blir jo ofte å sammenligne med en seilas, i særdeleshed i kjærka :seeya:

mvh

M.

Marna

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...