Jump to content

Dagens morgenandakt i NRK P1

Poseidon

Recommended Posts

Men etter å bodd utenlands i en del år så har jeg lært meg nytteveriden i det som de norske sjømannskirkene og sjømannspresten kan gi meg og min famile.

Det har du helt sikkert rett i. De har vært mye flinkere der ute enn hjemme på bjerget til å tilpasse seg kundemassen. De fleste kjerkene retter seg mer vel mer og mer mot turisme og fastboende enn mot sjøfolk. Selve navnet sjømannskirke er for meg som sjømann etterhvert bare ett gammelt etterslep.

Litt OT det her, men Poseidon tilgir oss forhåpentligvis.

Dette var litt ukjent for meg. Idiotisk å bruke grønt når det IKKE er klart :cryin: . Alle forbinder grønt lys med klart. Feks rødt og blått hadde vær mye bedre. Disse fargene brukes av utrykningskjøretøyer og forteller om fare og at man må være aktsom. Styrbord lanterne burde vært skiftet  til  blå.  Grønt lys betyr alltid at det er klart og uten fare ellers i samfunnet.

<{POST_SNAPBACK}>

Nå har vel grønt og rødt lys vært i bruk lengre på havet enn i trafikken...?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

At presten ikke er helt stø i fyrets soner, kan jeg forstå. At mange av mine landkrabbe-venner har det likeså, kan jeg også forstå. Det som overrasker meg her, er at det later til at en ikke ubetydelig andel av båtførere ikke aner forskjellen på rød, grønn og hvit sone. Det gjør meg til en tviler. Jeg begynner å tvile på om mitt bastante nei til obligatorisk båtføreropplæring kanskje likevel er en feil vei å gå. Det står jo like ille til med lyssignalene som det gjør med kunnskapene om dykkerflagget. Og 3 støt i hornet? Hva var nå det igjen? Samme som 5 støt bare litt snillere på en måte? :smiley:

Lotus

Dette var litt ukjent for meg. Idiotisk å bruke grønt når det IKKE er klart :cryin: . Alle forbinder grønt lys med klart. Feks rødt og blått hadde vær mye bedre. Disse fargene brukes av utrykningskjøretøyer og forteller om fare og at man må være aktsom. Styrbord lanterne burde vært skiftet  til  blå.  Grønt lys betyr alltid at det er klart og uten fare ellers i samfunnet.

<{POST_SNAPBACK}>

.....hmmm...jeg undres....Coronet27, er dette alvorlig ment???

Hei

Forsåvidt er lanterneføring og fyrsektorer noe ulogisk.

Lanterneføring:

Jeg gir grønt lys til styrbord(høyre). Du har klar bane, tilsvarende vikepliktsregelen i trafikken.

Jeg gir rødt lys til babord(venstre). Jeg ber deg stoppe for meg. (Vikepliktsregelen)

Jeg gir hvitt lys og en eller begge sidelanternerne, jeg kommer mot deg.

Jeg gir bare hvitt lys, du kommer aktenfra. I dette tilfelle er det IKKE trygt å gå

på hvitt lys. I hvert fall ikke for meg. :eek:

Fyrsektorer:

Gå mot hvitt lys, grønt og rødt betyr fare.

mvh

giver

Svar Til Poseidon!

Tusen takk for kjempe innlegg! :cheers:

Hatt en møkka dag på vei hjem fra jobb. KØ KØ KØ og så HANDLE HANDLE HANDLE...men hva skjer jo minibankkortet var ikke i min lommebok men konas....jah!

Var i et meget dårlig humør til inntill for to minutter siden!

Slike innlegg vil jeg ha! Meget bra at du skrev en mail til radioen!

Sabeltann, som nå passerer Poseidon daglig ;-)

Jeg fikk med meg morgenandakten i dag. Rent tilfeldig oppfattet jeg at dama seilte i grønn sektor i innseilingen til Anholt. Jeg var ute og kjørte bil og jeg måtte kjøre inn til siden og sette opp lyden og høre hva dama snakket om. Tankene mine gikk faktigst rett til "båtplassen.no". Og heldigvis da jeg endelig kom meg hjem i ettermiddag, var det på med PC. og inn på denne siten. Og hva skuer mine trøtte øyne,jo, Saken er oppklart for lengst. VILKET FANTASTISK FORUM VI HAR :flag:

God båthelg til alle. :drink:

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Worse : For ikke å snakke om de bønner man noen ganger uttrykker når maskinene ikke er helt startvillige ...

HÆÆÆ , bønner? Da kommer hele registeret og en helt annen person blir tilkalt.

Det var da som svarte fa.. , jevl. helvet.. motor . Forban... fa..skap osv. er det noen som sender bønner til høyere makter når motoren stopper? Det må være bare Worse som har direktelinje dit opp?

God kveld gode båtvenner,

Det var virkelig kjekt å se hvilket engasjement min lille morgenobservasjon skapte her på baatplassen. Men hvis noen påstår at nattseilas og fyrsektorer er OT, da må jeg få lov til å være dypt og inderlig uenig....

Dette var litt ukjent for meg. Idiotisk å bruke grønt når det IKKE er klart :cryin: . Alle forbinder grønt lys med klart. Feks rødt og blått hadde vær mye bedre.

Denne kommentaren foretrekker jeg å lese mest som en spøk. Rødt og grønt har vært brukt på sjøen siden lenge før biler, trafikklys og automatikk var oppfunnet. At noen har rotet det til da man tok fargene med seg på land - det kan da ikke være lanterner og fyrsektorer sin skyld.

Bra skevet Posedion..

Men en ting jeg av og til har tatt meg i å lure på når det gjelder røde og grønne sektorer, og som jeg ikke har kunnet lese i noen bok jeg har.. Hva gjør at en rød sektor er rød og en grønn er grønn? Har dette med hvor man skal styre for å finne den hvite sektoren å gjøre?

Takk for hyggelig tilbakemelding. Når det gjelder spørsmålet så er det også en gjenganger på alle mine båtførerkurs. Mitt vanlige svar er at "Man skal vite hvilken grøft man havnet i :wink: " I klartekst; lyktenes sektorer har IKKE noe med sb og bb å gjøre, man MÅ ha et sjøkart for å vite hvilken farge som er på hvilken side!

Dette var opplysende med en humoristisk snert - akkurat som vi vil ha det på båtplassen.no ! :yesnod:

Redigert : Hei LK 6647 - Tror det er fler som har problemer med ¨å se noe sleivspark..  :yesnod:

Takk for at du leste det akkurat slik som det var ment :smiley:

Ja men damen SEILTE jo.

Hadde åndemaneren tatt ned seilene og startet motoren, så hadde allt blitt bra.

Beklager Krapyl, her henger jeg ikke helt med. Hva har seilet med lyktenes fargede sektorer å gjøre?

- - - -

Her må jeg visst dele innlegget, det ble for laaaaangt :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

... her kommer mer ...

OBS dette er generellt det finns undantag därför måste du hela tiden följa med i kartet var du skall

skifta til neste ledfyr eller enslinje annars seglar du snart på fyren  :smiley:

Mörkernavigering kräver att man leser sjökart hele tiden...

Ja, det var en meget, meget viktig OBS du føyde til Gunga Din, for unntakene der er nemlig nokså nøye i 50% av tilfellene. Som nevnt ovenfor har man (ihvertfall ikke på norskekysten) noe system med sb og bb når det gjelder fargene som ligger på hver sin side av den hvite sektoren.

Tvert imot: vi har sogar noen tilfeller hvor man har f.eks rødt på BEGGE sider av en hvit sektor, eller grønt for den del. Og da blir det straks enda mer ullent . . . .

Bra Poseidon! Godt å legge merke til at du ikke bare er en lytter til morgenandakten, men også en alldeles VÅKEN lytter...  :smiley:

Er helt enig i at presten burde lære seg slike grunnleggende saker før en bruker slike eksempler    :yesnod:

Takk for hyggelig tilbakemelding. Ja, det var det jeg mente når jeg tok fatt i billedliggjørelsen hennes. Sett med mine ører kunne hun like gjerne ha sagt at vi skulle kjøre ut i veikryssene på rødt lys :headbang::headbang::headbang:

Blandt mye annet er representanter fra geistligheten totalt bannlyst ombord. Har blandt annet sett etter en god del år på sjøen hva et tilfeldig besøk av en sjømannsprest ombord kan forårsake av påfølgende tekniske og uforklarlige problemer!!

Aner jeg en konturene av en Gabriel Scott? Var det ikke han som sa: "Oh Herregud beskytt mitt hus, mot teologer og veggelus!" (Sitert etter en skrantende hukommelse....)

Men etter å bodd utenlands i en del år så har jeg lært meg nytteveriden i det som de norske sjømannskirkene og sjømannspresten kan gi meg og min famile.

Hei Sydvesten, ja der er jeg minst 110% enig med deg. Når anledningen har vært tilstede har jeg vært flittig i sjømannskirkene - i allefall utenom selve kirkerommet :wink: At det etter hvert ble færre og færre sjømenn, og flere og flere fastboende og andre reisende; det henger sammen med helt andre ting. I tillegg til aviser og kjentfolk har sjømannskirkene ofte hatt mange kjekke jenter som man kunne prate med og ta med seg ut på til en hyggelig matbit :wink: At sjømannskirkene i Nord-Europa etterhvert fikk preget av "Den norske trailer- og turistkirke" - det viser bare evnen til å tilpasse seg.

... og her kommer resten ...

Svar Til  Poseidon!

Tusen takk for kjempe innlegg! :cheers:

Var i et meget dårlig humør til inntill for to minutter siden!

Slike innlegg vil jeg ha! Meget bra at du skrev en mail til radioen!

Sabeltann, som nå passerer Poseidon daglig ;-)

Hei Sabeltann,

så indirekte var det altså presten som sørget for at du ble i bedre humør igjen :smiley:

... og du passerer Poseidon daglig? Betyr det at du har flyttet til Hundvåg?

... og her kommer resten .....

Fint at du fikk rettet opp feilen. Håper hun får se lyset, fra rett sektor.

Dette kunne godt riktig ille på sikt!! :headbang:

Ja, man har sogar rettet det opp på andaktens hjemmeside. Så dette er nok definitivt første gang at jeg har hatt innvirkning på en teologisk prediken :wink:

:lol:  :lol:  :lol:  :lol:

Smiler og ler meg gjennom denne tråden. Morsomste jeg har lest her på lenge. Både engasjementet, presten og alt sammen.  :lol:  :lol:  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Takker, Swande - det var som sagt minst halve hensikten :wink:

I tillegg kan man minnes det gamle ord: "Den som kun tar spøk for spøk, og alvor kun alvorlig - han og hun har fattet begge deler dårlig ...."

Ha en fortsatt fin seilas alle sammen, men hold orden på sektorene :yesnod::smiley:

... her kommer mer ...

Ja, det var en meget, meget viktig OBS du føyde til Gunga Din, for unntakene der er nemlig nokså nøye i 50% av tilfellene. Som nevnt ovenfor har man (ihvertfall ikke på norskekysten) noe system med sb og bb når det gjelder fargene som ligger på hver sin side av den hvite sektoren.

Tvert imot: vi har sogar noen tilfeller hvor man har f.eks rødt på BEGGE sider av en hvit sektor, eller grønt for den del. Og da blir det straks enda mer ullent . . . .

<{POST_SNAPBACK}>

Ja jag vet det.............det var därför jag skrev att dette er 'generellt' men att man måste följa med i kartet ( hele tiden :smiley: ) det finns fyrer som har kansje har 3-4 ledande sektorer og en del har så

smale hvite sektorer så att man växlar mellan grön o röd sektor hele tiden!

litt OT men kansje ikke.............

fiskere her på kysten ville ikke se en prest eller ett fruntimmer innan de gick ut på fiske det betydde otur !!!!!! :lol:

S/Y Gunga Din

Slike ".... grunnfesta misfortståingar ..." er dessverre nokså utbredt, og derfor er det kjekt å kunne benytte anledningen til å kaste litt HVITT lys inn i mørke kroker, selv om det fortelles med krav på pålitelighet at "ingen ser så mørkt på livet som de som har sett lyset  . . . ." 

<{POST_SNAPBACK}>

Må bare henge meg på her :lol::lol:

Glitrende, Poseidon! Glitrende!

Og hvilken underholding å lese ovenstående innlegg (i tillegg til noe faktisk info!)

Når du med patos og salvelse forklarte om fargede sektorer, at den røde var

farlig, den hvite mindre farlig og den grønn trygg; da er du allerede langt

oppe på tørre landet - i mer enn en forstand!

<{POST_SNAPBACK}>

Ja ja, slik kan det gå når en jatter i vei om ting en ikke har greie på........ Har nok en følelse av at mange prester og denslags i sine krampeaktige forsøk på å få budskapet ut til folket har sterkt behov for å folkeliggjøre det de har å si med å snakke i overført betydning og det er jo ikke alltid like vellykket......

(i tillegg til noe faktisk info!)

<{POST_SNAPBACK}>

Slik jeg har fått det fortalt gjentatte ganger så brukes hvitt lys i klare sektorer fordi det viser på lengst avstand. I gamle dager med parafinfjøslykter er det jo nokså begrenset lysmengde en har til rådighet. Rødt og grønt er farger som er lett å skille fra hverandre og vha kartet vil en lettere kunne finne ut hvilken fyrsektor en er i. Hvis en er i MINST to hvite sektorer skal en være rimelig trygg men dette er ikke noen 100% sikker regel. Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Hei.

Dette må man vel kunne kalle ein innertier Poseidon.

Sidan vi her snakker om Fyr/lykter og sektorer kom eg til og tenke tilbake til då eg tok

båtførerbeviset der vi hadde ein gammald skipper som lærar.

Han snakket då om kvite sektorer som "klippet" og kva dette betydde.Har snakket om dette med endel av dagens navigatører, men dette er ukjent for dei fleste. Grunnen til det er vel att denne karakteren ikkje lenger er ibruk. Er det nokon av den eldre garde av "proffene" som har hørt om dette?

Steinar

Redigert av Vanisian (see edit history)

Slik jeg har fått det fortalt gjentatte ganger så brukes hvitt lys i klare sektorer fordi det viser på lengst avstand. I gamle dager med parafinfjøslykter er det jo nokså begrenset lysmengde en har til rådighet. Rødt og grønt er farger som er lett å skille fra hverandre og vha kartet vil en lettere kunne finne ut hvilken fyrsektor en er i. Hvis en er i MINST to hvite sektorer skal en være rimelig trygg men dette er ikke noen 100% sikker regel.

Det som du nevner om hvitt lys kontra farger er helt riktig; og det er også en grunn til at man i noen tilfeller faktisk brukte hvitt lys - men da med "klipp" - for å markere farlige sektorer. Da kunne man nemlig selv med lyssvake "fjøslykter" dekke farlige områder som lå relativt langt ut fra det aktuelle fyret.

Etter som parafinlampene ble erstattet med glødelamper og senere gasslamper er ikke lysstyrken noen begrensning og dermed har bruken av klippsektorer blitt redusert. Med forbehold om at jeg ikke kjenner hele kysten nøye nok, så kommer jeg i farten ikke på noe sted i Norge hvor klippsektor brukes.

Tilføyet noen minutter senere:

Hei Steinar, takk for hyggelig tilbakemelding!

Dette må ha vært "to sjeler og en tanke" - for å holde oss i den teologiske terminologi......

Men med utgangspunkt i SveinHa sitt innlegg forsøkte jeg faktisk å svare på spørsmålet før jeg så at du hadde stilt det :wink:

Redigert av Poseidon (see edit history)

Dette innlegget blir nesten som å banne i kirka, men jeg tar likevel risikoen med å gå imot den almene oppfatning av Poseidons første innlegg.

Jeg synes brevet han sendte til Vigdis prest var uhøflig – ja, nesten ufint. Jeg synes at det var i meste laget med edder og galde for en så liten forseelse. Jeg er enig i at det var både viktig og riktig av Poseidon å rette opp i misforståelsen, men det kunne vært gjort i høfligere tonelag.

Jeg håper du ikke tar dette ille opp Poseidon. Vi er alle forskjellige, og dette er bare min mening.

Mvh Bern

Redigert av Bern (see edit history)

I tillegg kan man minnes det gamle ord: "Den som kun tar spøk for spøk, og alvor kun alvorlig  -  han og hun har fattet begge deler dårlig ...."

Ha en fortsatt fin seilas alle sammen, men hold orden på sektorene  :yesnod:  :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Hei igjen Poseidon!

Ja, veldig mange artige innlegg her - og om det er OT eller ikke? - vel-vel..?

Til stadighet ser jeg oppfordringer fra moderatorene av forumet, om at vi må poste et emne/tittel slik at den reflekterer det som er ment å være innholdet i en tråd........!

Hvis meningen var å diskutere religiøse anliggender her på baatplassen - slik som tittelen henspeiler på - så synes jeg fortsatt det er litt OT, og kanskje heller ikke etter intensjonene og reglene for dette båtforum.

At du påpeker en feil opplysning hos en andaktsholder er jo veldig greit det også, og jeg synes "sydvesten" kommenterte akkurat det meget bra i sitt innlegg, og at man da burde la akkurat det ligge(du fikk vel en beklagelse og unnskyldning fra vedkommende.)

Og hva sitter vi igjen med da?

Jo, antageligvis det som jeg tror lå Poseidon tyngst på hjertet:

Riktig kunnskap om noe så viktig som praktisk navigering, også etter fyrlykter og sektorer! :sailing:

For jeg går ut fra at det var intensjonen, Poseidon?

Hvis jeg videre bare går ut fra det, - så synes jeg fortsatt at alt det andre pratet/bemerkninger om religion og en ulykksalig feilopplysning (i god tro?)av en andaktsholder blir litt OT!

Jeg ser frem til mye faktakunnskap om navigering fra Poseidon og andre som har god kunnskap om emnet og kanskje også i en trådtittel som reflekterer innholdet på en litt bedre måte.

God helg til alle sammen, med ønske om en god og trygg seilas!

Ship'O'Hoi!

generellt funkar det så att

vid gang mot fyren og om du kommer ut i den gröne sektorn så visar du din gröne lanterna mot fyren,

dvs du girar babord .....og strax kommer du tillbaks in i hvit sektor, då måste du endra kursen så att du styr mot fyren...... ! :smiley:

Jeg bet meg merke i hva Gunga sa og sjekket dette på fredagkvelden fra Asker til Sætre.

Jeg gikk på HVIT sektor SW-over mot Sundby og styrte meg inn på hvit sektor igjen ved å vise rød lanterne mot rødt lys. Dette stemte overens med Gungas lærdom. Etterhvert fallt jeg inn på HVIT sektor fra fyret på S-siden av Aspond. Her ville jeg gått på Ristodden etterhvert hvis jeg skulle ha vist RØD lanterne mot rødt lys. Her var systemet altså omvendt? Hva er riktig? Er ikke sektorfargene her i landet satt i et slikt system som Gunga påstår?

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Jeg bet meg merke i hva Gunga sa ...........

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Rem !

Dette er 'generellt' det som gäller, men det finns undantag, bland annet om en fyr har flere

ledande sektorer og som kansje ligger tätt.........

(lagt til efteråt;)

har vart inne o kollat runt lite i inre oslofjorden, för mig ser det ut som färgerna fölger

farledsriktningen dvs grönt på SB sidan (östra sidan) o vice versa vid gang norrut in mot Oslo,

vid gang söderut så er det omvänt.

alltså min 'tes' när du följer farledriktningen grönt på SB

og omvendt när du går mot

det beste er att hele tiden följa med i kartet....... :smiley:

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

.... Er ikke sektorfargene her i landet satt i et slikt system som Gunga påstår?

NEI, på norskekysten kan vi IKKE stole på noe slikt system. Det finnes nemlig ikke. Uten å ha sjekket vil jeg påstå at sjansen for at lyktens farger stemmer med lanternene er ca 50% - det er altså rent tilfeldig!

Og som tidligere nevnt; i noen tilfeller har man sogar samme farge på BEGGE sider av den hvite sektoren!

......det beste er att hele tiden följa med i kartet.......

"Jusst precis" som dommeren i Kontrapunkt ville ha sagt for 30-40 år siden :wink::wink:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...