Jump to content

Dagens morgenandakt i NRK P1

Poseidon

Recommended Posts

Jepp.......

kolla alltid i kartet för det finns lika många undantag från 'regeln' !

(men jag vidhåller att 'huvudregeln', om inget krånglar till det, er som jag beskrivet!)

ett annat fall ner det ikke stemmer er när ledande sektorerna ligger så tätt att man ikke får plass med röd/grön övergang

ett exempel er Storegr Oc(2) Nord Håöya två ledande vita sektorer norrut med 'bare' en grön emellan!

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Hei.

Som Poseidon sier: glem regelen til Gunga her i Norge.

Ser en på sektorene for lykten på Sauholmen utenfor Son

forstår en dette godt. Denne lykten har 4 hvite sektorer.

Ser en på disse sektorene og går sydfra og medurs, får en.

- hvit sektor sydfra har grønn til babord

- neste har rød til babord, grønn til styrbord

- neste har rød til både styrbord og babord

- hvit sektor nordfra har grønn til babord og rød til styrbord

Bilde

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei.

Som Poseidon sier: glem regelen til Gunga her i Norge.

<{POST_SNAPBACK}>

Jepp GLEM REGELN...........det tycks vara fler undantag enn huvudregeln säger

jag tar tilbake allt jag sagt og hävdar motsatsen...... :lol:

(men hos oss stämmer den, checkade alldelles nyss inseglingen till Uddevalla, der stemmer den

både på nord o sydgående! :smiley: )

S/Y Gunga Din

....og regelen om at hvit sektor er sikker stemmer heller ikke alltid:

Bilde

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

....og regelen om at hvit sektor er sikker stemmer heller ikke alltid:

Jeg venter i spenning på Poseidons kommentarer her. Hva skulle hensikten være ved å anngi denne sektoren som hvit (sikker) annet enn å lure folk på skjæret?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Jeg venter i spenning på Poseidons kommentarer her. Hva skulle hensikten være ved å anngi denne sektoren som hvit (sikker) annet enn å lure folk på skjæret?

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Rem,

ja den behøver du ikke vente lenge på :wink:

Lykten på Boknahove, som SveinHa viser til, den er bare en av svært, svært mange som har solide biter av Mor Norge plassert midt inne i hvit sektor. Noen andre har hvite sektorer som er så upresise at hvis man kommer i ytterkant av dem så risikerer man å få lyng i propellen.

Derfor er det et ufravikelig krav ved nattseilas, følg med i kartet, kartet, kartet, kartet .....

Hørte du ekkoet ? :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Nå skal det jo også sies at det er ikke snakk om skjær men holmer med noen meters høyde..... men likevel..... ser ikke ut til å være helt etter boka.

Ved de holmene/skjærene lengst nord i hvit sektor er nok ikke lykten synlig fra småbåt pga. høyden på holmene lenger sør (har ikke dobbeltsjekket det men tar kanskje en tur å sjekker opp i helgen).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

HÆRLIG streng, Poseidon :wink: At noen ikke er helt enig i at religiøse aspekter nevnes, må bare respekteres (sjøl om jeg er litt uenig i DEN vinklingen) :yesnod:

Prestedama responderte prompte og i samme stil, hvilket fikk mitt syn på vedkommende stand til å stige et hakk :wink:

Vedr. Sjømannskjærka: Har hatt mange fine opplevelser i den sammenheng!

Men så til det som på denne strengen IKKE er OT: Det går ikke an å se hvert enkelt fyr og dettes karakteristikk (les fargesammensetning) individuellt! Sektorfargene (og blink-sekvenser) må sees i sammenheng med andre fyr i nærheten!

Lever i den "villfarelsen" at valg av farger (og sekvenser) er gjordt for å lette posisjonsbestemmelse når lys-staker og fyr står tett som stakitt"!! OG: Sjøkartet er et MUST! (NAF-boka holder ikke!)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

...Det går ikke an å se hvert enkelt fyr og dettes karakteristikk (les fargesammensetning) individuellt! Sektorfargene (og blink-sekvenser) må sees i sammenheng med andre fyr i nærheten!

Meget viktig poeng Marwin. Ulempen er bare at den nevnte lykt, Boknahove, er alene om å dekke området i kartutsnittet.......

Men kartplotteren da Poseidon. Hva med den hellige og ukrenkelige kartplotteren?

<{POST_SNAPBACK}>

Kartplotteren er et aldeles fantastisk flott hjelpemiddel, sammen med GPS'en representerer den det største kvantesprang i navigasjonen siden kompasset ble oppfunnet.

Men samtidig må vi huske på det gamle ordtaket: "Når sikringen er gått er alt godt......" - eller kanskje var det ikke helt slik :wink:

Hei Rem,

ja den behøver du ikke vente lenge på  :wink:

Lykten på Boknahove, som SveinHa viser til, den er bare en av svært, svært mange som har solide biter av Mor Norge plassert midt inne i hvit sektor. Noen andre har hvite sektorer som er så upresise at hvis man kommer i ytterkant av dem så risikerer man å få lyng i propellen.

Derfor er det et ufravikelig krav ved nattseilas, følg med i kartet, kartet, kartet, kartet .....

Hørte du ekkoet ?  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, det er greit. Kartet er viktig selvfølgelig. Men tilbake til spørsmålet. Hva skal hensikten være med å anngi en smal 20 graders sektor som hvit (trygg) i en ellers uren (rød) 170 graders sektor? Hvorfor ikke beholde hele sektoren rød?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Jo, det er greit. Kartet er viktig selvfølgelig. Men tilbake til spørsmålet. Hva skal hensikten være med å anngi en smal 20 graders sektor som hvit (trygg) i en ellers uren (rød) 170 graders sektor? Hvorfor ikke beholde hele sektoren rød?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det er et godt spørsmål, som Kystverket egentlig ville være de rette til å besvare.

Mine tanker går i retning av at når man kommer ut Førresfjorden, altså sørover der hvor skriften viser "Austdjupet", så er det greit å ha en hvit sektor fra Boknahove. Men sånn umiddelbart vil jeg tro at det hadde vært minst like bra om den brede hvite sektoren ble gjort om til en rød som dekket Tollaksholmene og så en hvit i hver side.

Men det har nok også en sammenheng med at dette er en led av lavere grad, hvor kravene til merking ikke er så store. Hadde det vært hurtigbåttrafikk som kom inn mot Boknahove fra nord - så hadde kanskje sektorene blitt gjort om. Den tragiske Sleipner-ulykken førte til svært mange forbedringer og omlegginger av lykter og småblinker i hele dette området.

Beklager at svaret ikke ble like bra som spørsmålet, men det var iallefall et velment forsøk.

Hadde det vært hurtigbåttrafikk som kom inn mot Boknahove fra nord  -  så hadde kanskje sektorene blitt gjort om.

Dette er jo hurtigbåtled. Når hurtigbåten går fra Kopervik kommer den inn sør om Fosen gjennom sundet med de 2 røde lyktene i nordvest på kartutsnittet. Deretter er jeg ikke helt sikker men mener den går nokså kloss i Boknahove og videre til Føresvik.

Dette er jo hurtigbåtled. Når hurtigbåten går fra Kopervik kommer den inn sør om Fosen gjennom sundet med de 2 røde lyktene i nordvest på kartutsnittet. Deretter er jeg ikke helt sikker men mener den går nokså kloss i Boknahove og videre til Føresvik.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei SveinHa,

Nå gjør du meg en anelse usikker.

Men det som du beskriver er Krokanes, med de to røde lyktene. Der er både smalt og svinget, så vidt jeg vet skal ikke hurtigbåtene bruke denne annet enn i rene unntakstilfeller. Hovedleden for hurtigbåten er å fortsette Karmsundet sørover til de har passert Smørstakk og så dreie bb inn med Terneholmene. Da får de Boknahove kloss om sb på turen videre mot Føresvik og Boknasundet.

Det er mange herrens år siden jeg reiste med hurtigbåt på det strekket, og jeg kan heller ikke huske å ha sett eller møtt hurtigbåter i Krokanes på aldri den tid . . . .

Hej igen!

man brukar snakke om ledande hvite sektorer hos sektorfyrar,

dessa har (i svenske sjökart, best o tillägga! :smiley: ) en fylld gul sektor ända inne

fra fyrsymbolen og en liten bit ut til skillnad från en ikke ledande hvit sektor som har

bare ett band en bit ut fra fyrsymbolen, hur det markeras i norske kart vet jag ikke

men det er lite skillnad på dem.

her syns skillnaden titta på fyren St Oset syd Hyppeln

den har tre ledande hvite sektorer som ligger i farleder samt två hvite sektorer som ikke er ledande

en norrut o en sydost

(ledande sektorer er der farleden går)

Bilde

S/Y Gunga Din

Nå gjør du meg en anelse usikker.

Det var ikke akkurat det som var meningen :lol: men jeg har truffet westamaranen der flere ganger, riktignok noen år siden da det er svært unntaksvis jeg er på de kanter nå, blir som regel at jeg går gjennom Røyksund og på østsiden av Høvring når jeg er på vei sørover.

....riktignok noen år siden .....

Ja, det er der jeg tror det ligger. Før i tiden gikk både HAUGESUND, TONJER, TRE MÅKER og hele balletten gjennom Krokanes når været gjorde det nødvendig. Både hydrofoiler og westamaraner gikk der også, men jeg ser for meg at den store revisjonen av farleder som skjedde etter Sleipnerulykken medførte at Krokanes vanligvis ikke skulle benyttes.

Men her dukker nok opp en eller annen lokalkjent som kan si det med sikkerhet - eller vi får slenge spørsmålet over til rutebåtguruene på STP. :wink::wink:

Men her dukker nok opp en eller annen lokalkjent som kan si det med sikkerhet

Hei igjen.

Enhver blir lokalkjent med AIS :lol::lol::lol:

Dårlig med dekning i området der men her

Bilde

er det tydelig at Tjelden går slik du sa og Bullworker går Krokanes.

man brukar snakke om ledande hvite sektorer hos sektorfyrar,

dessa har (i svenske sjökart, best o tillägga!  :smiley: )  en fylld gul sektor ända inne

fra fyrsymbolen og en liten bit ut til skillnad från en ikke ledande hvit sektor som har

bare ett band en bit ut fra fyrsymbolen

Dette var interessant, og nytt for meg. Jeg er jo i Sverige hver august. Riktignok går vi stort sett i dagslys, men kanskje en dag? Jeg lurer litt på hvordan C-map gjør dette på sine seneste kart. Får sjekke når jeg kommer hjem. På c-map "World for Windows" fra -97 som "ingen" har men allikevel "alle" har, er det konvensjonell markering av sektorene. Ledstreken er heller ikke opptegnet.

Bilde

Lars H.

PS. Ut fra denne tråden aner det meg hvorfor mange svensker ikke liker/forstår norske sjøkart!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Meget viktig poeng Marwin. Ulempen er bare at den nevnte lykt, Boknahove, er alene om å dekke området i kartutsnittet.......

<{POST_SNAPBACK}>

Nå er jeg ukjent i det området og PC-navigatoren står i båten :blush: (kjører Mac), men: Er det INGEN andre fyr eller lykter som er synlige i DET området?? :rolleyes: (Mine tanker går her til Sleipner som vitterlig hadde 4 synlige lys tilgjengelig (kun 3 er nevnt i rapporten...)

Tillegg: Kan noen gi meg pos. på Boknahove?? :blush::blush:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Da kan det bli slik i 97 utgaven av C-Map som ingen har.

Bilde

Kan ikke se at ledende sektorer er markert slik som Gunga skriver.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Da kan det bli slik i 97 utgaven av C-Map som ingen har.

Kan ikke se at ledende sektorer er markert slik som Gunga skriver.

<{POST_SNAPBACK}>

nej sydvesten jag skriver ikke det, jag stellde ett spm, eftersom jag ikke kan det programmet!

(alla vita hi-lightes tydligen!)

på papperskorten markerar man vilka vita som er ledande!

S/Y Gunga Din

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...