Jump to content

Dagens morgenandakt i NRK P1

Poseidon

Recommended Posts

Takker. Tok en rask tur i båten... Fyret på Irstaai logget jeg til 59´14,795N og 05´23,387E Wh ISO 2 sec.

Det er to hvite lykter på hver side av dette: Tennholmen 59´14,730N og 05´21,849E Qb Wh, og Brattholmskjæret 59´14,816N og 05´25,005E (samme karr.) Avhengig av høyden på holmene er også lykten på Vindholmene synlig (59´15,315N og 05´23,909E Qb Red) alt avlest med TelChart C-map. (Skal bli intr. å se hvor nøyaktig jeg har vært) :smiley:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Bern skriver:

Dette innlegget blir nesten som å banne i kirka, men jeg tar likevel risikoen med å gå imot den almene oppfatning av Poseidons første innlegg.

Jeg synes brevet han sendte til Vigdis prest var uhøflig – ja, nesten ufint. Jeg synes at det var i meste laget med edder og galde for en så liten forseelse. Jeg er enig i at det var både viktig og riktig av Poseidon å rette opp i misforståelsen, men det kunne vært gjort i høfligere tonelag.

Jeg håper du ikke tar dette ille opp Poseidon. Vi er alle forskjellige, og dette er bare min mening.

Mvh Bern

Det er mulig at jeg er den eneste som kombinerer mitt medlemsskap på Båtplassen med styreverv i det lokale soknerådet. Jeg skal ikke påstå at mitt "dobbelte statsborgerskap" gir meg spesiell meningslegitimitet, men jeg kan ikke helt dy meg for å kommentere likevel.

Jeg synes Vigdis sin feilinformasjon har hatt en flott effekt! Hun fikk noen tilsynelatende ikke helt førstelinjelyttere til andakten til å våkne. Samtidig har hun med helt avgjørende hjelp fra Poseidon sørget for at de av oss (meg innbefattetI som alltid lærer noe av repetisjoner av det som sikkert burde være helt innlysende (pardon the pun) fått en ny gjennomgang av viktig informasjon.

Den samme Vigdis ble satt på en prøve av "edder og galde", og besto prøven. Hun har etter min mening håndtert denne saken veldig fornuftig. Vi har nettopp ansatt endel prester i den lokale menigheten og har dermed ingen ledige stillinger, men ved neste korsvei ville jeg ønske Vigdis (hvem hun nå egentlig måtte være) velkommen både som søker, og ikke minst på en nattseilas i området.

PS: Beklager sen reaksjon, har vært på diverse reiser de siste ukene

Redigert av Laholm (see edit history)

Laholm

ved neste korsvei ville jeg ønske Vigdis (hvem hun nå egentlig måtte være) velkommen både som søker, og ikke minst på en nattseilas i området.

Er det ikke et bud mot slike syndige tanker, eller er det bare Worses pølsefingrer som over tastaturet renner over med det hans syndige sjel er fullt av mørke tanker om?? :confused::lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Kartplotteren er et aldeles fantastisk flott hjelpemiddel, sammen med GPS'en representerer den det største kvantesprang i navigasjonen siden kompasset ble oppfunnet.

<{POST_SNAPBACK}>

Siden hele denne posten omhandler noe som er spissfidigheter for noen, fundamentale begreper for andre tillater jeg meg å kommentere ovenståend ordlyd.

Kvantesprang er teknisk sett den minste bevegelsen som kan finne sted. Det betegner punktet hvor en lineær bevegelse går over til å bli diskret. Avstanden i et kvantesprang er altså sub-atomisk.

Jeg registrerer at 'kvantesprang' brukes om store fremskritt, men den faktiske betydningen er altså den minste bevegelsen mulig. Begrepet burde heller blitt brukt om 'framgang' som er så liten at den er ubetydelig. F.eks. om GPS'en har 2 eller 3 meter usikkerhet :smiley:

Bare litt flisespikkeri fra min side........

S/Y Surprise

Kvantesprang er teknisk sett den minste bevegelsen som kan finne sted. Det betegner punktet hvor en lineær bevegelse går over til å bli diskret. Avstanden i et kvantesprang er altså sub-atomisk.

Jeg registrerer at 'kvantesprang' brukes om store fremskritt, men den faktiske betydningen er altså den minste bevegelsen mulig. 

<{POST_SNAPBACK}>

Øhh... En ny vridning på "søster Vigdis´ utspill" ?? :lol: Da lærte vi altså noe nytt idag også! Et kvantesprang er altså lite... OK. Spørsmål til Surprise: Hvis du v.h.a. f. eks. en fokusert elektronstråle klarer å slå et elektron ut av sin bane (skall) og ut til neste bane (skall), kan DEN bevegelsen da betegnes som et kvantesprang (etter ditt (og kanskje riktig) vokabular)?? :rolleyes:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Til skipper Worse!

På disse breddegrader må man gjøre nattseilas for å sjekke "live" fryrsonene. Ved nattseilas er vi alle enige ( i hvert fall de fleste av oss) om at vi ikke må la oss distrahere fra navigeringen av skipet.

Dessuten er jeg så heldig at jeg ikke deler hus med noe QB, slik at jeg med stor fornøyelse følger leveregelen min greske kollega i forrige uke fortalte at han var pålagt hjemmefra:

"You may encourage your appetitte elsewhere, but you EAT HERE!"

PS: Dette sagt uten kjennskap til noen av dem som omtales om QB etc på nettverkte vårt!!!!!

Redigert av Laholm (see edit history)

Laholm

• 5 måneder senere...

Dette er jo hurtigbåtled.

Nå gjør du meg en anelse usikker.

Men det som du beskriver er Krokanes, med de to røde lyktene. Der er både smalt og svinget, så vidt jeg vet skal ikke hurtigbåtene bruke denne annet enn i rene unntakstilfeller. Hovedleden for hurtigbåten er å fortsette Karmsundet sørover til de har passert Smørstakk og så dreie bb inn med Terneholmene. Da får de Boknahove kloss om sb på turen videre mot Føresvik og Boknasundet.

Det er mange herrens år siden jeg reiste med hurtigbåt på det strekket, og jeg kan heller ikke huske å ha sett eller møtt hurtigbåter i Krokanes på aldri den tid . . . .

Denne her har lagt som et hår i munnen siden sist....

Har sett på AISen at hurtigbåtene jamt og trutt, men LANGT fra alltid, går Krokanes. Fikk tatt en skjermdump i siste liten i dag og da ser det slik ut:

Bilde

Kartet ble litt dårlig da jeg måtte ta et såpass stort utsnitt og komprimere men det viser nå poenget....

Tjelden vises nederst i bildet og det er bare å følge den stiplede linjen oppover.

At de velger å gå mellom Store og Litla Megerøy er vel nesten like tøft i 33 knop som gjennom Krokanes....

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Har sett på AISen at hurtigbåtene jamt og trutt, men LANGT fra alltid, går Krokanes.

Kan skrive under på iaktakelsene dine Svein.

Jeg bodde i Føresvik i 20 år og reiste med diverse Westamaraner og Flaggrutebåter til Kopervik & Haugesund.

Flaggruten gikk - avhengig av hvem som var vakthavende navigatør -

enkelte ganger sørover forbi Smørstakk og inn ved Ternholmen .

Westamaran-ruten gikk så godt som ALLTID Krokaneset-

Med 35 knop og møtende trafikk undret jeg meg ofte på om ror og innfestninger til

styremaskiner ville tåle de krappe kurs-endringene det ofte ble i Krokanes-leiå.

Og de sakka som regel aldri av.. hehe..

Mvh

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Født og oppvokst i en familie med skyssbåter, så har jeg adskillige hundrede turer på den strekningen ja....

Fint at du fant utav det Svein. Som du ser av min tekst, så uttrykte jeg meg veldig vagt av den enkle grunn at jeg var veldig usikker på om de fortsatt gikk Krokanes. Jeg vet at hurtigbåtselskapene ble ekstra strenge med sine interne rutiner etter den tragiske Sleipnerulykken og jeg tviler fortsatt på om Krokanes er noe annet enn en "nødled" i dårlig vær. Det kan jo også stemme med dine observasjoner om sjeldenhet.

Jeg kan ikke dy meg for å lure på hva som ville skje hvis du sendte skjermprintet ditt til HSD sammen med et troskyldig spørsmål :wink::wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Tror du det hadde betydd noe da, Poseidon? Svaret på spørsmålet vil vel være noe i retning av at "skal vi ha Krokanes som nød-led i dårlig vær, så må vi pent øve på å gå der en gang i blant også". Men, igjen, med fare for å gjenta meg selv, det skal nerver av stål til for å gå gjennom der med katamaran i full peising. Hangarskibet er "bare" fire meter i bredde, men det er pinadø nok til å gjøre det ubekvemt å gå gjennom der oppe. Synes å huske at jeg roet ned til 13 kn gjennom Krokanes.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Tror du det hadde betydd noe da, Poseidon?

Problemet er at når man kommer ut ved Boknahove og Ternholmene i sørlig kuling kan man få temmelig grov sjø rett på bredsiden. Jeg hadde en opplevelse der med gamle TUNGENES (utt: GYNGENES) en gang i tiden - det så ikke ut i salongen etter den overhalingen.....

Hvis man kommer på innsiden og går ut ved Krokanes er sjøen adskillig roligere, og man har også mulighet for å ta sjøen med en litt gunstigere vinkel.

Det var det jeg mente med "nødled"; at man kunne ha en mulighet for å komme seg ut i Karmsundet og dreie på nord uten at alle passasjerene skulle bli liggende og sprelle i en stor haug ute i styrbord side :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...