Bigdrago Startet 7.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 7.Mai.2020 Skal skifte motorolje og frostvæske før jomfrutur i helga. Men hvor mye motorolje går det på? I servicepakken var det med 8l motorolje (2x 4ltr). Dette skal pumpes ut med denne pumpen fra biltema https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/motorpleie/oljeskiftpumpe/oljeskiftpumpe-2000019997 Videre skal jeg skifte frostvæske. Forhandleren ga meg en dunk blå væske på 4ltr. I servicemanualen står dette: Unit Of Measurement: Liters (U.S. Quarts). Total Oil Capacity: 6-1/2 (6-3/4) Coolant (Anti-Freeze) Capacity 8-3/4 (9-1/4) Betyr det at det går 6.5l motorolje på og 8.75 liter frostvæske? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 7.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 På min motor er det 4,5 liter olje. I praksis greier jeg å suge ut ca 4 liter gjennom peilepinne-rørert. Litt blir med oljefilteret ut. Husker ikke kjøleveske, men håndbok sier 8,75 liter. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Bigdrago Svart 7.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2020 Kanskje det er 6.5l om man regner med volumet på oljefilteret? Så mye kjølevæske ja...får vel kjøpe en dunk til da. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 8.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2020 I boka til d55 med samme motor, 2006 modell, sto det feil oljemengde. Husker Tallet, men det var oppgitt 1 liter for mye. Sitér dette innlegget Link to post
Bigdrago Svart 8.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2020 Aha. Fant en kalkulator på nett. 6.75 quartz er 6.38l. Får pumpe ut så mye d går å fylle opp. Sitér dette innlegget Link to post
Bigdrago Svart 8.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2020 Fikk bare ut 4l ved å pumpe. Så neste år blir det å tappe ut fra bunnpluggen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.