pam
De gamle Bayliner Trawlers er fyldt med teak, og en af de største opgaver til start er at få slebet alt ned så det kan få sin naturlige varme og lyse glød.
Som jeg har oplevet før, ja så har den tidligere ejer brugt lak med rød-brun tone som det ses på billederne så har 29-30-års lak af skiftende kvalitet nærmest udvisket glød og struktur i teak´en.
Lige umiddelbart ser det jo fint ud, men bare nogenlunde tæt på er det tydeligt hvor skidt det ser ud...
Der var en vej, frem med slibemaskinen, det er et dritt job...
På billederne kan man se den store tone-forskel, naturligvis bliver teaken igen lidt mørkere når den lakeres på ny, men ikke noget i nærheden af hvad den var - og så kan man igen se årene i træet.
Her er salonen godt på vej...
I styrbord side var en gammel og dårligt udført rep. der stammer fra en utæthed. Utætheden er lavet men reparationen var ikke køn og man havde ikke gjort sig den ulejlighed at slibe det eksisterende træ.. Der var bare skruet et panel oven på. Det blev fjernet og så kunne man se skaden...
Det kom til at se sådan ud efter der var slebet ned til teaken...
Alle paneler og dobbeltdøren ned til agter-kahyt er afmonteret og har fået samme tur...og så igang med lakken. Der bruges Hempel silkemat der giver en blød og moderne tone...
Og det bliver jo ganske fint
Efter hver gang lak, ny slibning og afhøring, da det meste har været lakeret før, suger det ikke som nyt teak, men kræver alligevel 3-4 gange for at blive nogenlunde.
Mere følger - og så skal jeg nok begrænse skriverierne om mere slibning og lakering..