Jump to content

Edit History

pam

pam

Da er det vel tid til lidt opfølgning og tilbagemelding på sæson 22 .-) Det blev en meget forsinket start pga. div. problemer med marine-elektrikker, og båden var først klar 1. uge af juli. 

Det bliver en lang post, så er du advaret:crazy:

 

Hele styrepladsen er jo ændret og opdateret, det betød at Volvo måtte ind og trække nye, da man ikke bare kan skifte fra seperarte gas/gear til sammenbygget. Det kræver nye styrekabler, koblingsbokse osv. osv.  Her kommer en lidt mere uddybende post om arbejdet...

image.jpeg.53433518e7b23418baabc379cd042761.jpeg

 

Volvo på arbejde med nye styrekabler, til venstre ses Teleflex L23 kontrolboksen som er nødvendig, eller rettere 4 stk. når der er 2 styrepladser.

Den marine-elektriker (ekstern) der egentlig skulle afslutte projektet gik “MIA” og efterlod det hele halvfærdigt:lipseal:, men i et samarbejde med Volvo fik vi styr på tingene.
Jeg måtte selv til at programmere EMU-1 /NMEA 2000 systemet og de tilsluttede giver. Så indkøb af lille PC og EMU-1 programmerings-interface, NGT1...

image.png.32e105750b59f3a43c161248b9934018.png

Programmeringen er relativt overskueligt, når ellers man har fået sat sig ind i Actisense Omdrejningerne var ikke noget problem, men øvrige blev lidt cirka-programmering.
Giverne skal skiftes til VDO for at blive præcise. Tank-giverne skiftede jeg med det samme, så vi kunne følge forbrug mv. men øvrige bliver projekt her i vinteren 22/23.

image.jpeg.cace43975334f16089a068b01f7d11d4.jpeg

Det blev knap til prøvesejlads før ferien, der i år var kortet ned til 14 dage. Halvdårligt vejr gjorde at det blev lange sejladser på de enkelte dage hvor vejret var rimeligt. Det blev til omkring 500 SM, så nogle skikkelige sejladser.
Vi forsøgte at holde farten omkring 8 knob som er tæt på den mest økonomiske fart med ca. 22 L/t, går vi op på 12,5 som er næste “step” så at sige er forbruget 44 L/t. totalt. Stadig økonomisk forbrug, men dog en del mere…

En uge efter ferien gik turen på en forlænget weekend til Helsingborg (40 sm t/r), en god tur i det bedste vejr… :sailing:...men så weekenden efter hvor vi skulle afsted ville styrbord motor ikke gå i gear, hverken frem eller tilbage. Ingen tur afsted der, og et kald til Volvo…

Efterfølgende blev det konstateret at gearets oliekøler var revnet (pga. alder…) og alt gearolie skyllet ud og erstattet af kølevand (slatvand). Det er desværre ikke noget man sådan lige bemærker før det er forsent…. :-/

 

Ny oliekøler monteret. Jeg valgte at skifte begge, da der flere steder stå at de normalt skal skiftes hvert 10-15 år.

Gearet skyllet igennem med flere omgange olie og påfyldt ny olie, hverefter virkede det som om alt virkede som det skulle. Skulle vi være heldige og gearet havde overlevet???

 

Efterfølgende tog jeg en testsejlads for at få god varme i motorene og testet gearet ordentligt. Det gik godt den første halve time, så begyndte det at drille igen. Gearet begyndte at “fedte” i koblingen, for til sidst helt at slippe ud af gear.


Det virkede til at når motor/gear havde nået drifttemperatur, ja så slap det.
Endnu en testsejlads bekræftede problemet. Efter et par minutters afkøling og genstart virkede gearet igen kortvarigt… Med andre ord, gearet skulle ud og enten gennem-renoveres eller skiftes helt.:smash::headbang:

image.jpeg.0727f46ecb97409d659764fa9e6fde26.jpeg

 

Her ses en af de nye oliekølere monteret til venstre, de to billeder viser styrbord motor efter gearet er afmonteret...

Dommen fra Volvo var klar, 17 bådlapper i reservedele… danske vel at mærke…. og så arbejdstimer oven i… :thumbsdown: Det her er ikke et job jeg selv vil ligge og rode med…
Tjekkede hvad nyt gear ville koste, og kom frem til at forskellen i pris var minimal...
 

De 30 år gamle gear er Hurth HSW630 som i dag er opgraderet og hedder ZF68A… Den danske importør meldte (udover en overpris….) at der var 6-12 mdr. levering, selvsagt ikke holdbart, og virkede iøvrigt ikke videre interesseret i at sælge et...
Efter lidt overvejelse og en del mails, gik bestillingen til den Italienske ZF-distributør og til en mere rimelig pris, de havde et enkelt på lager (og herefter 6-12 mdr. levering). Jeg havde samtidig forhørt mig i US om levering og da jeg samtidig fik et godt tilbud på et derfra, endte jeg med også at købe et der... - dermed med at skifte begge gear til de nye ZF68.. Pheew…:crazy:

 

Lidt af en omgang, en nogen gange må man slå en streg i sandet, og bide i det sure æble…. Meget mere følger...

 

image.jpeg

pam

pam

Da er det vel tid til lidt opfølgning og tilbagemelding på sæson 22 .-) Det blev en meget forsinket start pga. div. problemer med marine-elektrikker, og båden var først klar 1. uge af juli. 

Det bliver en lang post, så er du advaret:crazy:

 

Hele styrepladsen er jo ændret og opdateret, det betød at Volvo måtte ind og trække nye, da man ikke bare kan skifte fra seperarte gas/gear til sammenbygget. Det kræver nye styrekabler, koblingsbokse osv. osv.  Her kommer en lidt mere uddybende post om arbejdet...

image.jpeg.53433518e7b23418baabc379cd042761.jpeg

 

Volvo på arbejde med nye styrekabler, til venstre ses Teleflex L23 kontrolboksen som er nødvendig, eller rettere 4 stk. når der er 2 styrepladser.

Den marine-elektriker (ekstern) der egentlig skulle afslutte projektet gik “MIA” og efterlod det hele halvfærdigt:lipseal:, men i et samarbejde med Volvo fik vi styr på tingene.
Jeg måtte selv til at programmere EMU-1 /NMEA 2000 systemet og de tilsluttede giver. Så indkøb af lille PC og EMU-1 programmerings-interface, NGT1...

image.png.32e105750b59f3a43c161248b9934018.png

Programmeringen er relativt overskueligt, når ellers man har fået sat sig ind i Actisense Omdrejningerne var ikke noget problem, men øvrige blev lidt cirka-programmering.
Giverne skal skiftes til VDO for at blive præcise. Tank-giverne skiftede jeg med det samme, så vi kunne følge forbrug mv. men øvrige bliver projekt her i vinteren 22/23.

image.jpeg.cace43975334f16089a068b01f7d11d4.jpeg

Det blev knap til prøvesejlads før ferien, der i år var kortet ned til 14 dage. Halvdårligt vejr gjorde at det blev lange sejladser på de enkelte dage hvor vejret var rimeligt. Det blev til omkring 500 SM, så nogle skikkelige sejladser.
Vi forsøgte at holde farten omkring 8 knob som er tæt på den mest økonomiske fart med ca. 22 L/t, går vi op på 12,5 som er næste “step” så at sige er forbruget 44 L/t. totalt. Stadig økonomisk forbrug, men dog en del mere…

En uge efter ferien gik turen på en forlænget weekend til Helsingborg (40 sm t/r), en god tur i det bedste vejr… :sailing:...men så weekenden efter hvor vi skulle afsted ville styrbord motor ikke gå i gear, hverken frem eller tilbage. Ingen tur afsted der, og et kald til Volvo…

Efterfølgende blev det konstateret at gearets oliekøler var revnet (pga. alder…) og alt gearolie skyllet ud og erstattet af kølevand (slatvand). Det er desværre ikke noget man sådan lige bemærker før det er forsent…. :-/

 

Ny oliekøler monteret. Jeg valgte at skifte begge, da der flere steder stå at de normalt skal skiftes hvert 10-15 år.

Gearet skyllet igennem med flere omgange olie og påfyldt ny olie, hverefter virkede det som om alt virkede som det skulle. Skulle vi være heldige og gearet havde overlevet???

 

Efterfølgende tog jeg en testsejlads for at få god varme i motorene og testet gearet ordentligt. Det gik godt den første halve time, så begyndte det at drille igen. Gearet begyndte at “fedte” i koblingen, for til sidst helt at slippe ud af gear.


Det virkede til at når motor/gear havde nået drifttemperatur, ja så slap det.
Endnu en testsejlads bekræftede problemet. Efter et par minutters afkøling og genstart virkede gearet igen kortvarigt… Med andre ord, gearet skulle ud og enten gennem-renoveres eller skiftes helt.:smash::headbang:

image.jpeg.0727f46ecb97409d659764fa9e6fde26.jpeg

 

Her ses en af de nye oliekølere monteret til venstre, de to billeder viser styrbord motor efter gearet er afmonteret...

Dommen fra Volvo var klar, 17 bådlapper i reservedele… danske vel at mærke…. og så arbejdstimer oven i… :thumbsdown: Det her er ikke et job jeg selv vil ligge og rode med…
Tjekkede hvad nyt gear ville koste, og kom frem til at forskellen i pris var minimal...
 

De 30 år gamle gear er Hurth HSW630 som i dag er opgraderet og hedder ZF68A… Den danske importør meldte (udover en overpris….) at der var 6-12 mdr. levering, selvsagt ikke holdbart, og virkede iøvrigt ikke videre interesseret i at sælge et...
Efter lidt overvejelse og en del mails, gik bestillingen til den Italienske ZF-distributør og til en mere rimelig pris, de havde et enkelt på lager (og herefter 6-12 mdr. levering). Jeg havde samtidig forhørt mig i US om levering og da jeg samtidig fik et godt tilbud på et derfra, endte jeg med også at købe et der... - dermed med at skifte begge gear til de nye ZF68.. Pheew…:crazy:

 

Lidt af en omgang, en nogen gange må man slå en streg i sandet, og bide i det sure æble…. Meget mere følger...

image.jpeg



×
×
  • Create New...