Lazyjack Startet 8.Mai.2020 Del på Facebook Startet 8.Mai.2020 Etter et tordenvær nylig sluttet AIS å fungere, rød lampe blinker og den hverken sender eller mottar. Og så kommer det merkelige, når jeg kopler den til PC så ser konfig og alt OK ut og den både sender og mottar slik den skal Boksen har en utvendig tilkopling merket "RF ground". Jeg antar at det er en form for signal jord men denne har jeg aldri koplet til da jeg ikke vet hvor den bør koples til. Noen som forstår noe av hvorfor den fungerer med PC tilkoplet men ikke ellers? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.Mai.2020 Del på Facebook Svart 8.Mai.2020 ground er ikke tilkoblet min AIS 700 - som er installert av serviceteknikker fra Raymarine Norge. Fungerer andre enheter i seatalk ng nettet ditt da? Her er utsnitt fra manualen. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 8.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2020 Alt annet fungerer ja så dette er litt mystisk. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.Mai.2020 Del på Facebook Svart 8.Mai.2020 (redigert) Om du kjører systemsjekk fra master skjerm så ser du hvilke enheter som er koblet opp i STng nettet. Kommer ais700 opp på listen der? Har du sjekket om VHFen fungerer? Redigert 8.Mai.2020 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 8.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2020 (redigert) Når den er tilkoplet pc synes den på master skjerm og da er alt i orden. Uten pc går den helt i frø og synes da ikke. Har forsøkt å bytte antenne uten at det hjalp. VHF er OK. Edit: Det var feil, den synes hele tiden, også når den er avslått (! ) Redigert 8.Mai.2020 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.Mai.2020 Del på Facebook Svart 8.Mai.2020 Hm. Siste sjangs fra meg da er at du kan få lastet inn sw på nytt via masterskjerm Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 8.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2020 Det kan jo være verdt et forsøk. Takk for tips @Bitteliten Sitér dette innlegget Link to post
vindmann Svart 8.Mai.2020 Del på Facebook Svart 8.Mai.2020 Bare kaster ut et long shot her: Kan det være at AIS-enheten mottar forvirrende/helt feil COG data fra en annen enhet i nettverket? Og at denne datainputen brytes når du kobler til USB? Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 8.Mai.2020 Del på Facebook Svart 8.Mai.2020 Når den er koblet til PC så har den vel også mulighet til å få strøm via USB. Kan det si noe om hva som er galt? Kan jo tenkes at det er noe er rart med strømforsyningen, enten på vei til AIS eller i selve AIS. (Antar den har en egen enhet som håndterer strømforsyning via USB). Har du gått over ledningene som går til AIS? Sitér dette innlegget Link to post
Mastefyr Svart 12.Juni Del på Facebook Svart 12.Juni Fant du noen gang ut hva som var feil? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 13.Juni Del på Facebook Svart 13.Juni Lazyjack skrev On 8.5.2020 at 18.33: Det kan jo være verdt et forsøk. Hva ble løsningen? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.