jupan
Veien til Helvete er brolagt med de beste intensjoner.
Etter mange år siden forrige båtskandale ble jeg nylig den naive og godtroende eier til en 1981 Finnsport 650 AC. Det må understrekes at dette var en båt med en meget fordelaktig prislapp, og fallhøyden dermed meget liten. Idéen med båten var soleklar; å bygge den om til en rask og pratisk innrettet fritids- og fiskebåt med inspirasjon fra båter som Palfinger og Stabicraft - med et visst patruljebåtdesign. Nå hadde forrige prosjekteier allerede gjort rivejobben med å skjære av hele overbygget, slik at her skulle det bare være å lage en selvlensende dørk, nye rekker, montere påhengsmotor og styring - og sette i gang.
Riktig så enkelt skulle det ikke bli...
Her har tidens tann som vanlig gjort sitt. Skroget er i og for seg temmelig helt. Noen små sprekker og sår i gelcoaten og i rekken er det. Skroggjennomføringer skal jeg tette og heller ta ut nye et sted jeg har kontroll på de - hvis i det hele tatt. Ikke før jeg fikk gjort båten ordentlig ren så jeg at den har vært utsatt for en solid og møysommelig gjennomført klinking i baugen. Det må ha vært en meget presist utført grunnstøting som har skapt presedens for en tilsynelatende greit utført reparasjon i kjølen foran. Det virker å være hel ved, i alle fall. På innsiden, derimot, begynner selve mystikken og mysteriene å dukke opp. Bunnen av båten er forsterket av et rør av glassfiber som er plastet ned til skroget. Dette fremstår som hult. Langs dette, i overføringen mellom røret og skroget er det sprekker i området over reparasjonen. Sittebrønnskottene som er langsgående er sprukket i fra skroget på innsiden - altså oppi stuerommene. Mest tydelig på babord forut. Et og annet innslag lengre bak, men ikke spesielt tydelig. Den store påkjenningen har nok gitt sitt utslag forut. Dørken i bånn av sittebrønnen, altså det nederste "gulvet" virker ikke å være spesielt solid. Jeg skjærte opp rundt et eksisterende hull for å inspisere, og ganske riktig, kryssfinersandwich som er søkkvåt. Jeg er ikke sikker på om det har en strukturell funksjon, men jeg tror ikke det. Tror likevel det er smart å fjerne dørken.
Men jeg har ikke vært arbeidsledig eller tiltaksløs oppi alt dette. Da tilgangen på sveiseverksted oppstod akutt og i et begrenset tidsvindu var jeg ikke sen om å konstruere og lage ferdig den nye dørken, med brønn til container. Denne er nå klar til montering. Opprinnelig ville jeg legge den på innerlineren da de vertikale skottene i den er plastet fast i skroget og ser ut til å ha en tilstrekkelig bærende funksjon. Men nå som innerlineren fremstår i heller dårlig forfatning i bånn har jeg mest lyst til å fjerne alt som er horisontalt, dvs. sittebenkene og dørken i sittebrønnen, og kun la alle vertikale skott stå igjen. Disse vil jeg benytte til å bære gulvet, med forsterkning av en ramme av aluminium - på kryss og tvers.
Jeg lurer derfor først og fremst på, kan jeg skjære bort alle horisontale deler i innerlineren uten at det gir noen strukturelle følger? Dvs. sittebenkene og dørken nede i sittebrønnen - der man hviler tøflene.
Utrolig nok gikk hele skuta inn i garasjen. Den står nå og tørker.
Slik ble den nye, selvlensende dørken. Rekkene skal jeg bygge når plastarbeidet i skroget er ferdig.
Innerlineren. Jeg ønsker å fjerne alle liggende flater og komplettere de stående skottene mellom liner og skrog med en aluramme å legge dørken på. Ny dørk i nivået der ledningene ligger.
"Røret". Her over reparasjonen i baugen. Man ser huller der jeg testboret sprekkene. Dette er hult og jeg tror vannet blir liggende inni denne "kringla". Får prøve å bore noen drenshull lengre bak.
De stående skottene mellom innerlineren og skroget er plastet fast i skroget. Jeg mener de skulle gi bæring for dørken om de stives av og kompletteres med alurammen.
Jeg skjærte opp dørken i innerlineren. Sandwich med kryssfiner. Søkkvått... Under den ligger "røret" ned mot skroget, over kjølen. Det mørke tror jeg er skit jeg ikke har fått ut.
Håper dere vil finne denne tråden noenlunde interessant og at jeg får innspill og tips på hvordan løse disse sakene.
JRO