jupan
Dagen i dag har også gitt resultater.
Har fått lagt mesteparten av forsterkningen over kjølen i skrogbunnen. 5 lag 300 gr. Området måler 4,30 og jeg har fått dekket de 3 første metrene. Resten tar jeg sammen med akterspeilet. Måtte ha en pause etter såpass mye tid i polyestertåka (bruker vernemaske ja). ;)
Jeg fikk også lagt ett lag i alle hull og sprekker som skal tettes. Noe fra utsiden og noe fra innsiden. Alt etter som hvordan det blir enklest å jobbe med å legge flere lag i neste omgang.
Spm.:
1. Har det noe å si om det er helt ferdig herdet før man legger neste omgang, når man ikke jobber vått-i-vått?
2. Er det rett metode å sause duken til den blir helt gjennomtrukken/"vasstrukken".
Først la jeg et par lag med glassfiber over en sprekk i skrogbunnen over en gammel skade som er reparert fra utsiden. Fylte sprekken med polyester og dyttet ned litt flassfiber først, og la så 2 lag duk.
Siden fortsatte jeg med 5 lag duk på de første 3 metrene av skrogbunnen. Jeg ruller duken med en aluminiumsrulle etter hvert lag. Det ser ut til å funke bra.
Her hadde innerlineren sprukket pga. skaden på rekka på babord side. Båten tippet i opplag på et tidspunkt. Jeg la inn noen biter glassfiber med polyester mellom lagene som var sprukket fra hverandre. På forhånd hadde jeg boret klart for å sette skruer for å klemme dette sammen mens det herder. Så la jeg biter med duk mellom skruene og fylte det meste av fuger og sprekker før jeg la enda mer duk over det hele. Skal legge mer duk i neste omgang.
Her er skaden på babord rekke. Jeg la duk på innsiden, fordi jeg antok det ville bli enklest å fylle dette og jobbe med det fra utsiden. Den ytre lekten hadde en naturlig bue i seg som passet perfekt med kurven i rekka.
Skaden på babord rekke. Her ser man også duken jeg har lagt oppunder rekka fra innsiden. Det gikk helt fint. Bare å dytte på med malerkosten til duken begynner å "smelte", så limer den seg så fint så fint.
En stk. skroggjennomføring på styrbord side støpt igjen med ett lag duk fra utsiden. Man kan se tusjstreken fra jeg klippet duken.. Støper det vått-i-vått med sikkert 5 lag fra innsiden.
Sprekken på styrbord akter har jeg lagt igjen med ett lag fra utsiden. Klippet til en duk på ca. 10 cm bredde og matet den inn i profilen. Støper resten fra innsiden. Eventuelt litt mer på utsiden til slutt.
Styrbord rekke forut. Her valgte jeg å lukke sprekkene fra innsiden. Egentlig mest fordi jeg hadde slipt en utvendig kon, samtidig som innsiden var helt plan. Derfor blir det enklest å bygge opp ute med formklipte dukstykker først, større og større, før jeg dekker sprekkene med hel duk til sist.
Det var alt for i dag. Dette var enklere å arbeide med enn jeg hadde antatt. Det er godt mulig jeg gjør mange nybegynnerfeil, men jeg synes ikke det (i min uvitenhet) er skremmende vanskelig. Så det er bare å prøve hvis man har behov selv.
Har begynt å tenke på navn til skuta. Tror faktisk jeg har bestemt meg, også.
JRO