jupan
Endelig ferdig med alt glassfiberarbeid på skroget. Klart for epoxyprimer i morgen og så montering av dørken.
Etter jeg skjærte bort en forhøyning på kanten av lineren, måtte jeg utbedre dette til å bli plant.
Limte og boltet fast et 50x50 vinkeljern i aluminium som stiver opp skottet langsgående. Da overføres alle krefter ned til skroget og skottet bøyer ikke inn. Limte lineren ned til dette også.
Så støpte jeg lineren sammen over kanten for å ta opp strekken utover/innover. Samt for å få en noenlunde plan anleggsflate.
Sprekkene over baugen er nå tettet.
Akterspeilet er forsterket med 11 eller 12 lag.
Skaden på innsiden av skottet er limt, skrudd og plastet sammen på begge sidene.
3 skroggjennomføringer under båter er støpt igjen. Sikkert 7-8 lag på innsiden og det samme på utsiden. Små, runde lapper først. Siden større og større, og heldekkende til slutt.
Kun et skarpt øye ser vel forskjell før/etter, men det er gjort ganske mye jobb på skroget til nå. Bare malingen igjen for å få det vannbestandig.
Jeg har brukt både vanlig glassfiber og biaksial duk. Førstnevnte synes jeg er enklest å arbeide med. Den absorberer og holder godt på polyesteren. Etter et minutt blor den veldig lett å forme. Den biaksiale krever mer og jeg slet i begynnelsen med å mette den nok og unngå luft og slikt. Den er heller ikke like formbar. Jeg antar den egner seg best horisontalt og at den blir meget sterk. Tror også det er lurt å bruke mer herder og heller blande oftere for å unngå at polyesteren siger ned og at duken stadig må mettes opp igjen.
Følg med for oppdatering etter antipest/maling.
JRO