Jump to content

Edit History

jupan

jupan

Havarita skrev 23 minutter siden:

På et planende skrog er det nesten ikke mulig å få tyngdepunktet for lang bak.

På ingeniørstudiet for 30 år siden, brukte vi en tommelfingerregel at ca 1/3 av lengden fra akterspeilet var sånn ca ideelt for et planende skrog. Lengre bak ved store hastigheter, rett og slett fordi at når farten øker, vil mer av båten løftes ut av vannet. Tyngdepunktet må helst ligge der båten er nedi sjøen, ellers vil den overplane og bli ustabil i fart.

Har sett en del ombyggingsprosjekter her på båtplassen hvor motoren settes på brakett langt bak hekken på båten. Formålet er akkurat det samme, og resultatet blir overraskende bra.

Så båten oppfører seg bedre med vekta bak, og du får mindre grisebank under fart når du oppholder deg der det er minst bevegelse i båten.

Jeg likte ideen med utgang akter. Kan du ha den på bb side? Husk å planlegge med badeleider, slik at du kommer ombord igjen når du faller i vannet.

 

Jo mer man lærer, jo mer oppdager man at man ikke kan... :p Takk for innspill!

 

For mitt vedkommede er konseptet en enkel, åpen, sikker og praktisk fiskebåt. Styreposisjonen er bare til for å forflytte seg den korte avstanden til fiskefeltet, som er like bak øya der jeg bor. Det vil vel sjelden være stor fart og lange avstander. Samtidig kan det være et aldeles forferdelig vær på kort varsel, og selv om jeg aldri drar på sjøen med dårlig værmelding, kan man jo bli overrasket og måtte komme seg i land i en fei. Båten gjør 40 knop ribbet for utstyr, men jeg kan ikke tenke meg at jeg vil gå med mer enn 15-20 knop til vanlig, bare så den er i plan og går billigst mulig, og tryggest mulig. 

 

Kjøremessig kunne jeg absolutt tenkt meg å sitte bak å styre. Er bare redd for å miste den veldig gode dekksplassen jeg har der. Samtidig er det jo bare en stol, en liten konsoll og en smal vindskjerm på den ene siden. 
Fiskemessig er det en fordel å ha styrekonsollen lengre frem der den er i dag, fordi jeg da kan styre mens jeg jobber med f.eks. å trekke line / krabbeteiner. Men det er vel ikke en absolutt nødvendighet. 

Mener du jeg trygt kan sette styreposisjonen langt bak på siden og bruke resten forover til arbeid og utstyr? 

 

JRO

 

jupan

jupan

Havarita skrev 23 minutter siden:

På et planende skrog er det nesten ikke mulig å få tyngdepunktet for lang bak.

På ingeniørstudiet for 30 år siden, brukte vi en tommelfingerregel at ca 1/3 av lengden fra akterspeilet var sånn ca ideelt for et planende skrog. Lengre bak ved store hastigheter, rett og slett fordi at når farten øker, vil mer av båten løftes ut av vannet. Tyngdepunktet må helst ligge der båten er nedi sjøen, ellers vil den overplane og bli ustabil i fart.

Har sett en del ombyggingsprosjekter her på båtplassen hvor motoren settes på brakett langt bak hekken på båten. Formålet er akkurat det samme, og resultatet blir overraskende bra.

Så båten oppfører seg bedre med vekta bak, og du får mindre grisebank under fart når du oppholder deg der det er minst bevegelse i båten.

Jeg likte ideen med utgang akter. Kan du ha den på bb side? Husk å planlegge med badeleider, slik at du kommer ombord igjen når du faller i vannet.

 

Jo mer man lærer, jo mer oppdager man at man ikke kan... :p Takk for innspill!

 

For mitt vedkommede er konseptet en enkel, åpen, sikker og praktisk fiskebåt. Styreposisjonen er bare til for å forflytte seg den korte avstanden til fiskefeltet, som er like bak øya der jeg bor. Det vil vel sjelden være stor fart og lange avstander. Samtidig kan det være et aldeles forferdelig vær på kort varsel, og selv om jeg aldri drar på sjøen med dårlig værmelding, kan man jo bli overrasket og måtte komme seg i land i en fei. Båten gjør 40 knop ribbet for utstyr, men jeg kan ikke tenke meg at jeg vil gå med mer enn 15-20 knop til vanlig, bare så den er i plan og går billigst mulig, og tryggest mulig. 

 

Kjøremessig kunne jeg absolutt tenkt meg å sitte bak å styre. Er bare redd for å miste den veldig gode dekksplassen jeg har der. Samtidig er det jo bare et stol, en liten konsoll og en smal vindskjerm på den ene siden. 
Fiskemessig er det en fordel å ha styrekonsollen lengre frem der den er i dag, fordi jeg da kan styre mens jeg jobber med f.eks. å trekke line / krabbeteiner. Men det er vel ikke en absolutt nødvendighet. 

Mener du jeg trygt kan sette styreposisjonen langt bak på siden og bruke resten forover til arbeid og utstyr? 

 

JRO

 

jupan

jupan

Havarita skrev 11 minutter siden:

På et planende skrog er det nesten ikke mulig å få tyngdepunktet for lang bak.

På ingeniørstudiet for 30 år siden, brukte vi en tommelfingerregel at ca 1/3 av lengden fra akterspeilet var sånn ca ideelt for et planende skrog. Lengre bak ved store hastigheter, rett og slett fordi at når farten øker, vil mer av båten løftes ut av vannet. Tyngdepunktet må helst ligge der båten er nedi sjøen, ellers vil den overplane og bli ustabil i fart.

Har sett en del ombyggingsprosjekter her på båtplassen hvor motoren settes på brakett langt bak hekken på båten. Formålet er akkurat det samme, og resultatet blir overraskende bra.

Så båten oppfører seg bedre med vekta bak, og du får mindre grisebank under fart når du oppholder deg der det er minst bevegelse i båten.

Jeg likte ideen med utgang akter. Kan du ha den på bb side? Husk å planlegge med badeleider, slik at du kommer ombord igjen når du faller i vannet.

 

Jo mer man lærer, jo mer oppdager man at man ikke kan... :p Takk for innspill!

 

For mitt vedkommede er konseptet en enkel, åpen, sikker og praktisk fiskebåt. Styreposisjonen er bare til for å forflytte seg den korte avstanden til fiskefeltet, som er like bak øya der jeg bor. Det vil vel sjelden være stor fart og lange avstander. Samtidig kan det være en aldeles forferdelig vær på kort varsel, og selv om jeg aldri drar på sjøen med dårlig værmelding, kan man jo bli overrasket og måtte komme seg i land i en fei. Båten gjør 40 knop ribbet for utstyr, men jeg kan ikke tenke meg at jeg vil gå med mer enn 15 knop, bare så den er i plan og går billigst mulig, og tryggest mulig. 

 

Kjøremessig kunne jeg absolutt tenkt meg å sitte bak å styre. Er bare redd for å miste den veldig gode dekksplassen jeg har der. Samtidig er det jo bare et stol, en liten konsoll og en smal vindskjerm på den ene siden. 
Fiskemessig er det en fordel å ha styrekonsollen lengre frem der den er i dag, fordi jeg da kan styre mens jeg jobber med f.eks. å trekke line / krabbeteiner. Men det er vel ikke en absolutt nødvendighet. 

Mener du jeg trygt kan sette styreposisjonen langt bak på siden og bruke resten forover til arbeid og utstyr? 

 

JRO

 

jupan

jupan

Havarita skrev 6 minutter siden:

På et planende skrog er det nesten ikke mulig å få tyngdepunktet for lang bak.

På ingeniørstudiet for 30 år siden, brukte vi en tommelfingerregel at ca 1/3 av lengden fra akterspeilet var sånn ca ideelt for et planende skrog. Lengre bak ved store hastigheter, rett og slett fordi at når farten øker, vil mer av båten løftes ut av vannet. Tyngdepunktet må helst ligge der båten er nedi sjøen, ellers vil den overplane og bli ustabil i fart.

Har sett en del ombyggingsprosjekter her på båtplassen hvor motoren settes på brakett langt bak hekken på båten. Formålet er akkurat det samme, og resultatet blir overraskende bra.

Så båten oppfører seg bedre med vekta bak, og du får mindre grisebank under fart når du oppholder deg der det er minst bevegelse i båten.

Jeg likte ideen med utgang akter. Kan du ha den på bb side? Husk å planlegge med badeleider, slik at du kommer ombord igjen når du faller i vannet.

 

Jo mer man lærer, jo mer oppdager man at man ikke kan... :p Takk for innspill!

 

For mitt vedkommede er konseptet en enkel, åpen, sikker og praktisk fiskebåt. Styreposisjonen er bare til for å forflytte seg den korte avstanden til fiskefeltet, som er like bak øya der jeg bor. Det vil vel sjelden være stor fart og lange avstander. Båten gjør 40 knop ribbet for utstyr, men jeg kan ikke tenke meg at jeg vil gå med mer enn 15 knop, bare så den er i plan og går billigst mulig, og tryggest mulig.

 

Kjøremessig kunne jeg absolutt tenkt meg å sitte bak å styre. Er bare redd for å miste den veldig gode dekksplassen jeg har der. Samtidig er det jo bare et stol, en liten konsoll og en smal vindskjerm på den ene siden. 
Fiskemessig er det en fordel å ha styrekonsollen lengre frem der den er i dag, fordi jeg da kan styre mens jeg jobber med f.eks. å trekke line / krabbeteiner. Men det er vel ikke en absolutt nødvendighet. 

Mener du jeg trygt kan sette styreposisjonen langt bak på siden og bruke resten forover til arbeid og utstyr? 

 

JRO



×
×
  • Create New...