Jump to content

VP290DP trimsylindre, lekkasje i kobling slanger

Bodehode

Recommended Posts

Det er enkelte værtegn som tyder på at det kan bli en sen vår ?

Jeg byttet trimsylindre på VP290 på vår forrige båt. Dette er nok 12-13 år siden nå.  Men synes å huske at tappene innvendig hadde et gjenget hull, og at jeg brukte en passelig skrue til å terse boltene ut. Brukte en kopp litt større enn bolten mellom skruen og drevplata. Men husker ikke om det var noen form for låsing på boltene som måtte løsnes først. 

Men for å få ut boltene må det være tatt ut tilstrekkelig utsparing i akterspeilet slik at det er plass nok. Her jukses det ofte ved nyinnstalasjon av slike drev. Jeg måtte frese ut ekstra for å få plass nok. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

6 hours ago, lofot2 said:

Mener bolten du prøver å presse ut er låst med en liten skrue på innsiden. Har du løsnet den? 

Enig ... jeg erindrer også den sikring ... og jeg erindrer den total mangel på plads. De to bolte, som sidder udvendigt på transum, hvor man kan presse fett i efter at have skruet en smørenippel i, de to skruer erstattede jeg med en længere bolt, som jeg havde lavet et hul i på langs (vist nok 4mm). Kanalen i transum blev fyldt med fedt, hullet i bolten blev fuldt med fedt, og jeg brugte et gammelt bor som stempel og en hammer som drivkraft. Det løsnede faktisk bolten i den ene side, så den kunne presses ud med fedt; men pas på, hvis ikke stemplet passer præcist, kommer der fedt baglæns ud med stor fart ... beskyttelsesbriller anbefales.

Den anden side måtte jeg trække ud som Brigg beskriver det.

Bodehode skrev 1 time siden:

Ser i servicemanual og finner kun skruen (9) som sitter i selve opphengstappen (7)

Er det der jeg skruer inn tersjen?

Ja. Du må bruke en skrue med samme diameter og gjenger, men litt lenger enn den som står der. Kanskje må du bruke skruer av ulik lengde, avhengig av hvor trangt det er. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Jeg har prøvd fettpresseanbefalingen, og fikk ikke plass til å skru inn et gjengestag for å dra den ut.

Og har ikke spesialverktøy 884978-8.

Et alternativ er selvsagt å prøve å lage en liten innretning for å forsøke å dra ut bolten ala som spiker med brekkjern. Men er rett for å dra bolten skjevt ut, med evt skade på bolt eller transom.

Var derfor jeg tenkte å prøve forsiktig med litt trykkluft for å få mer kraft til å skyve ut bolten...

Fett er jo tykkere enn luft, så det kan jo by på problemer med at det blir så mye luftlekkasje at det ikke blir nok energi til å presse bolten ut.

Livet er for kort til å kjøre diesel

Cato skrev for 10 timer siden:

image.png.a4ffaa8a896828c9f17a519526915af9.png

Se tegningen øverst til høyre. Er det ikke frest ut slike utsparinger i akterspeilet vil det ikke være plass for å dra ut bolten. Da er det bare å finne frem fresen først som sist og lage plass så du kommer til for å terse bolten ut. Ikke bruk tiden på trykkluft og slikt dall. 

Var innom den lokale VP-forhandleren for å få tips og spørre om å få leie spesialverktøy 884978-8.

Det verktøyet hadde de ikke, faktisk ikke hørt om... Men dem tipset om å varme opp skjoldet rundt innfesting sylinder med en varmepistol.

Ellers var dem ikke veldig oppløftende om å få ut bolten uten å ta ut motor og av med skjoldet for å nå ordentlig til.

Nytt forsøk i kveld med hjelpesmann, varmepistol, fettpresse og en eller annen lur løsning for å dra ut bolten... 

Livet er for kort til å kjøre diesel

On 5/10/2020 at 7:40 AM, mthoms said:

De to bolte, som sidder udvendigt på transum, hvor man kan presse fett i efter at have skruet en smørenippel i, de to skruer erstattede jeg med en længere bolt, som jeg havde lavet et hul i på langs (vist nok 4mm). Kanalen i transum blev fyldt med fedt, hullet i bolten blev fuldt med fedt, og jeg brugte et gammelt bor som stempel og en hammer som drivkraft.

Jeg laver et citat på mig selv ... 884978-8 lavede jeg selv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...