Bodehode Startet 9.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 9.Mai.2020 Tok av drevet for service belger, oppdaget lekkasje på trimsylinder. Lekkasje kom fra kobling slange (på trimsylinder) inn fra pumpe. Det virker som om gjengene i godset til trimsylinder styrbord side er defekte. Kan dette repareres? Hvordan demontere trimsylindre? Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Bodehode Svart 9.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2020 Prøvde å presse ut med fett, etter tips fra servicemanual. Skjer ingenting... Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Bodehode Svart 9.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2020 Ikke akkurat vær for å skru båt.... Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Brigg Svart 9.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2020 Det er enkelte værtegn som tyder på at det kan bli en sen vår ? Jeg byttet trimsylindre på VP290 på vår forrige båt. Dette er nok 12-13 år siden nå. Men synes å huske at tappene innvendig hadde et gjenget hull, og at jeg brukte en passelig skrue til å terse boltene ut. Brukte en kopp litt større enn bolten mellom skruen og drevplata. Men husker ikke om det var noen form for låsing på boltene som måtte løsnes først. Men for å få ut boltene må det være tatt ut tilstrekkelig utsparing i akterspeilet slik at det er plass nok. Her jukses det ofte ved nyinnstalasjon av slike drev. Jeg måtte frese ut ekstra for å få plass nok. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Bodehode Svart 9.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2020 Finner ikke noen form for låsing, noe jeg synes er merkelig. Det er jo trangt som fy bak motoren... Gav opp videre arbeid i dag, sur og oppgitt. skal prøve trikset med å dra de ut i morgen. Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
lofot2 Svart 9.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2020 Mener bolten du prøver å presse ut er låst med en liten skrue på innsiden. Har du løsnet den? Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 10.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2020 6 hours ago, lofot2 said: Mener bolten du prøver å presse ut er låst med en liten skrue på innsiden. Har du løsnet den? Enig ... jeg erindrer også den sikring ... og jeg erindrer den total mangel på plads. De to bolte, som sidder udvendigt på transum, hvor man kan presse fett i efter at have skruet en smørenippel i, de to skruer erstattede jeg med en længere bolt, som jeg havde lavet et hul i på langs (vist nok 4mm). Kanalen i transum blev fyldt med fedt, hullet i bolten blev fuldt med fedt, og jeg brugte et gammelt bor som stempel og en hammer som drivkraft. Det løsnede faktisk bolten i den ene side, så den kunne presses ud med fedt; men pas på, hvis ikke stemplet passer præcist, kommer der fedt baglæns ud med stor fart ... beskyttelsesbriller anbefales. Den anden side måtte jeg trække ud som Brigg beskriver det. Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 10.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2020 Ser i servicemanual og finner kun skruen (9) som sitter i selve opphengstappen (7) Er det der jeg skruer inn tersjen? Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
KongKing Svart 10.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2020 (redigert) Går det an å skru av stempel og bytte godset/sylinderen mens den fortsatt er festet til transom? Kk Redigert 10.Mai.2020 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 10.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2020 Bodehode skrev 1 time siden: Ser i servicemanual og finner kun skruen (9) som sitter i selve opphengstappen (7) Er det der jeg skruer inn tersjen? Ja. Du må bruke en skrue med samme diameter og gjenger, men litt lenger enn den som står der. Kanskje må du bruke skruer av ulik lengde, avhengig av hvor trangt det er. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
lofot2 Svart 10.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2020 (redigert) Hos meg løsnet jeg kun låseskruen for deretter presse bolten ut med fett. Låseskruen har ei skive som holder bolten på plass. Skal ta bilde i kveld. Redigert 10.Mai.2020 av lofot2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 10.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2020 lofot2 skrev for 2 timer siden: Skal ta bilde i kveld. Hadde vært supert hvis du kunne ta et bilde til meg. Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
lofot2 Svart 10.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2020 (redigert) Redigert 10.Mai.2020 av lofot2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lofot2 Svart 10.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2020 (redigert) Her er bilde av skruen du må løsne først. Er skruhodet som låser bolten. Redigert 10.Mai.2020 av lofot2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 11.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2020 Dagens oppdatering, det var ikke plass til å skru inn et gjengestag med en liten hylse for å dra ut bolten... så nå er planen å lage/skaffe en nippel å prøve å blåse ut med trykkluft. Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
mthoms Svart 11.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2020 Hvis du kan få plads til en kort bolt og en "indretning", så du kan få bolten til at give sige, bare en lille smule, så kan du være heldig at kunne presse bolten ud med fedt, smørenippel og fedtsprøjte. Sitér dette innlegget Link to post
Cato Svart 11.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2020 Prosedyre for å få ut denne bolten står i manualen - ligger i dokumentarkivet. Fjerne jordingsskrue sette inn greasenippel osv. Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 11.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2020 Har prøvd med grease, ikke nok trykk... Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Bodehode Svart 12.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 Jeg har prøvd fettpresseanbefalingen, og fikk ikke plass til å skru inn et gjengestag for å dra den ut. Og har ikke spesialverktøy 884978-8. Et alternativ er selvsagt å prøve å lage en liten innretning for å forsøke å dra ut bolten ala som spiker med brekkjern. Men er rett for å dra bolten skjevt ut, med evt skade på bolt eller transom. Var derfor jeg tenkte å prøve forsiktig med litt trykkluft for å få mer kraft til å skyve ut bolten... Fett er jo tykkere enn luft, så det kan jo by på problemer med at det blir så mye luftlekkasje at det ikke blir nok energi til å presse bolten ut. Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Brigg Svart 12.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 Cato skrev for 10 timer siden: Se tegningen øverst til høyre. Er det ikke frest ut slike utsparinger i akterspeilet vil det ikke være plass for å dra ut bolten. Da er det bare å finne frem fresen først som sist og lage plass så du kommer til for å terse bolten ut. Ikke bruk tiden på trykkluft og slikt dall. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Bodehode Svart 12.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 Var innom den lokale VP-forhandleren for å få tips og spørre om å få leie spesialverktøy 884978-8. Det verktøyet hadde de ikke, faktisk ikke hørt om... Men dem tipset om å varme opp skjoldet rundt innfesting sylinder med en varmepistol. Ellers var dem ikke veldig oppløftende om å få ut bolten uten å ta ut motor og av med skjoldet for å nå ordentlig til. Nytt forsøk i kveld med hjelpesmann, varmepistol, fettpresse og en eller annen lur løsning for å dra ut bolten... Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
mthoms Svart 12.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 On 5/10/2020 at 7:40 AM, mthoms said: De to bolte, som sidder udvendigt på transum, hvor man kan presse fett i efter at have skruet en smørenippel i, de to skruer erstattede jeg med en længere bolt, som jeg havde lavet et hul i på langs (vist nok 4mm). Kanalen i transum blev fyldt med fedt, hullet i bolten blev fuldt med fedt, og jeg brugte et gammelt bor som stempel og en hammer som drivkraft. Jeg laver et citat på mig selv ... 884978-8 lavede jeg selv Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 13.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2020 (redigert) Siden det ikke hjalp med varme og psykologisk bistand må sterkere lut til. Så nå er spesialverktøy 884978-8 produsert :-) Red. boret et hull på 5mm Redigert 13.Mai.2020 av Bodehode (see edit history) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.