Grand Banks jr
Det er interessant for så vidt. For hvis det plasseres en stake med grønn eller rød farge, samt evt pil i toppen, så antar man jo at det er relativt fritt frem når man passerer på riktig side i henhold til leias retning. Jeg forventer i alle fall 3 meters dybde.
Én ting er å plassere kloss oppi staken, men når staken senere er flyttet så må jo det være etter en vurdering av at den var feilplassert.
Hadde staken vært sort, og bare en markør, så hadde saken stilt seg litt annerledes.
Det stiller jo ikke kapteinen uten skyld, for han plikter jo å følge kartene også. Så er det interessant om kotene også er riktige, eller om de også er endret på i nyere versjoner av kartene.
Nå er det jo vesentlig mer høydeforskjell på høyt og lavt vann i Trondheim enn her på Sørlandet. Her er det jo ikke mer enn at jeg aldri tenker på det med unntak av når jeg legger til et sted hvor det er litt vel grunt...
Dermed har jeg glemt noe: Dybden i sjøkartet, er det ved lavvann, middel eller høyvann?
Ved 1,2 meters merke i sjøkartet har jo det mye å si i Trondheimsfjorden...
Edit: Slo det opp. Kartets dybde er nullnivå. Her på Sørlandet betyr det en differanse på ca 20 cm avhengig av månefasen tenker jeg. I Trondheim så er vel det rundt 1 meter? Så nullnivå på 1,2 betyr at det plutselig kan være 0,2 meters dybde?
Edit 2: Ser ut til å være ca 3 meters tidevannforskjell. Men jeg ser at tidevannet er angitt til lavvann ca 20 hm og høyvann ca 300 cm. Hva betyr det i forhold til nullnivå?