Jump to content

Edit History

tobixen

tobixen

Man bør ha godt med marginer til jernstenger med pil, og man kan heller ikke uten videre stole på sjøkart.  Juridisk sett antar jeg at dette er et "hendelig uhell" hvor hverken båtfører eller noen andre kan klandres.  At jernstanga blir flyttet som følge av kritikk betyr så vidt jeg kan skjønne ikke at Sjøfartsverket innrømmer noe økonomisk ansvar - det er ren forebygging for at man ikke skal ha tilsvarende uhell med andre båter.

Jeg hadde en tilsvarende opplevelse i Bærum, ca-posisjon 59.870379, 10.547894.  Åtteåringen stod ved roret.  Vi grunnstøtte og ble stående fast.  Etter hva jeg kunne se visuelt var vi på riktig side av jernstanga, og ikke alt for nært heller.  Jeg sjekket både kartplotter og sjøkart på mobilen, samt vår GPS-posisjon både på kartplotter og på mobil - og vi ble jo stående fast relativt lenge, så posisjonen var ganske godt spikret (dessverre tok jeg ikke vare på eksakt GPS-posisjon - 16-åringen syntes det var for mange streker på kartplotteren og slettet like gjerne hele slepetråden noen måneder senere).  Det skulle helt klart ha vært dypt nok der vi satt ihht kart.  Jeg ville nok selv ha latt det være litt mer sikkerhetsmargin til jernstanga hvis jeg hadde sittet til rors - men det var allikevel stor nok avstand til at jeg ikke korrigerte sønnen min.  Båten stikker ca 1.80 dypt.

Etter en stund ble vi berget av en liten motorbåt, både han og vi visste godt hva som måtte gjøres - ta et tau fra toppen av masten og trekke båten sidelengs bortover, fungerte bra.  Han i motorbåten hevdet at vi ikke var de første han hadde berget på den grunna der, men vi var de første han hadde berget som tilsynelatende var edru ... hm.

En annen gang, et steinkast unna - ca 59.873287, 10.550319 - var jeg sammen med en kamerat i hans båt, kom østfra, skulle rundt Borøya og til Sandvika.  Jeg satt ved rorkulten, uten noe navigator, trodde jeg hadde god nok avstand til jernstang med pil, men styrte visst styrbord litt for tidlig.  Det ble ikke noe hardt sammenstøt og vi ble heller ikke sittende fast, men jeg kunne tydelig merke at vi berørte noe.

tobixen

tobixen

Man bør ha godt med marginer til jernstenger med pil, og man kan heller ikke uten videre stole på sjøkart.  Juridisk sett antar jeg at dette er et "hendelig uhell" hvor hverken båtfører eller noen andre kan klandres.  At jernstanga blir flyttet som følge av kritikk betyr så vidt jeg kan skjønne ikke at Sjøfartsverket innrømmer noe økonomisk ansvar - det er ren forebygging for at man ikke skal ha tilsvarende uhell med andre båter.

Jeg hadde en tilsvarende opplevelse i Bærum, ca-posisjon 59.870379, 10.547894.  Åtteåringen stod ved roret.  Vi grunnstøtte og ble stående fast.  Etter hva jeg kunne se visuelt var vi på riktig side av jernstanga, og ikke alt for nært heller.  Jeg sjekket både kartplotter og sjøkart på mobilen, samt vår GPS-posisjon både på kartplotter og på mobil - og vi ble jo stående fast relativt lenge, så posisjonen var ganske godt spikret (dessverre tok jeg ikke vare på eksakt GPS-posisjon - 16-åringen syntes det var for mange streker på kartplotteren og slettet like gjerne hele slepetråden).  Det skulle helt klart ha vært dypt nok der vi satt ihht kart.  Jeg ville nok selv ha latt det være litt mer sikkerhetsmargin til jernstanga hvis jeg hadde sittet til rors - men det var allikevel stor nok avstand til at jeg ikke korrigerte sønnen min.  Båten stikker ca 1.80 dypt.

Etter en stund ble vi berget av en liten motorbåt, både han og vi visste godt hva som måtte gjøres - ta et tau fra toppen av masten og trekke båten sidelengs bortover, fungerte bra.  Han i motorbåten hevdet at vi ikke var de første han hadde berget på den grunna der, men vi var de første han hadde berget som tilsynelatende var edru ... hm.

En annen gang, et steinkast unna - ca 59.873287, 10.550319 - var jeg sammen med en kamerat i hans båt, kom østfra, skulle rundt Borøya og til Sandvika.  Jeg satt ved rorkulten, uten noe navigator, trodde jeg hadde god nok avstand til jernstang med pil, men styrte visst styrbord litt for tidlig.  Det ble ikke noe hardt sammenstøt og vi ble heller ikke sittende fast, men jeg kunne tydelig merke at vi berørte noe.

tobixen

tobixen

Jeg hadde en tilsvarende opplevelse i Bærum, ca-posisjon 59.870379, 10.547894.  Åtteåringen stod ved roret.  Vi grunnstøtte og ble stående fast.  Etter hva jeg kunne se visuelt var vi på riktig side av jernstanga, og ikke alt for nært heller.  Jeg sjekket både kartplotter og sjøkart på mobilen, samt vår GPS-posisjon både på kartplotter og på mobil - og vi ble jo stående fast relativt lenge, så posisjonen var ganske godt spikret (dessverre tok jeg ikke vare på eksakt GPS-posisjon - 16-åringen syntes det var for mange streker på kartplotteren og slettet like gjerne hele slepetråden).  Det skulle helt klart ha vært dypt nok der vi satt.  Jeg ville nok selv ha latt det være litt mer sikkerhetsmargin til jernstanga hvis jeg hadde sittet til rors - men det var allikevel stor nok avstand til at jeg ikke korrigerte kursen.  Båten stikker ca 1.80 dypt.

• Create New...