Brigg Svart 9.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2020 Mouche skrev 1 minutt siden: Og siden de er sveiset fast (?) så står de vel riktig hvis de er der? Det er vel litt ulik innfesting av slike staker, noen av de er også veldig gamle etterhvert. Jeg har sett staker som peker feil vei, hvor «pilen» er borte og hvor hele staken er borte. Dvs, har ikke sett stakene som er borte, men at de ikke står der de skal stå etter kartet. Så jeg pleier å ha en viss skepsis til sjømerker, bruker også annen tilgjengelig informasjon for å være sikker. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Trond123 Svart 9.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2020 6 hours ago, Grand Banks jr said: Det er interessant for så vidt. For hvis det plasseres en stake med grønn eller rød farge, samt evt pil i toppen, så antar man jo at det er relativt fritt frem når man passerer på riktig side i henhold til leias retning. Jeg forventer i alle fall 3 meters dybde. 2 hours ago, Brigg said: Jo, så fremst staken står riktig peker den mot trygt farvann. Men det er ikke dermed sagt at det er trygt i det uendelige. 5 hours ago, Mouche said: Jeg må nok innrømme at hvis jeg hadde passert en jernstang som pekte en vei så hadde jeg tolket det som at stangen stod på "utsiden" av et skjær og at det ville være ganske så trygt å passere denne jernstangen med en avstand på 30-40 meter, men skjønner nå at det ikke nødvendigvis er tilfelle. Hvorfor står det da en pil på denne stangen? Vi har noen kandidater for "håpløs" merking på vestlandet også. Her er en av de: https://kart.gulesider.no/m/vhNrF Har markert en grunne på kartlinken. Jernstaken peker ENE, men legg merke til 1,6 meters grunnen i NNE retning og et par 2 meters grunner E fra staken. Ikke noe særlig problem nå lenger, etter det ble bygget molo/vei som blokkerer leden, men før i tiden var det vanlig med gjennomgangstrafikk her. Nå er det bare en grei fiskeplass. Viser bare at man MÅ sjekke kart og ikke bare stole på at merker peker mot rent farvann. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 9.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2020 Og så er det vel av militære grunner fortsatt begrensninger på oppløsningen på norske kart? Som vel gjør at man bør legge inn sikkerhetsmarginer. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 9.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2020 (redigert) Pluss at jernstanga - som det også var tilfelle her, ihht artikkelen - ofte står på høyeste punkt, og ikke litt ut på "trygg side". Det er ofte veldig synlig på lavvann, enkelte av disse jernstengene er jo da tørrlagte og nærmest markerer en fjelltopp. Førti meter er imidlertid mye, man bør jo stort sett kunne forvente at det er relativt dypt dersom man ligger 40 meter fra en jernstang, i den retningen jernstanga markerer. Redigert 9.Mai.2020 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Code0 Svart 9.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2020 tobixen skrev 6 minutter siden: Førti meter er imidlertid mye, man bør jo stort sett kunne forvente at det er relativt dypt dersom man ligger 40 meter fra en jernstang, i den retningen jernstanga markerer. ... se på kartskissen i begynnelsen av tråden... det er et stort flak. Kunne selvfølgelig vært en i hver ende..., men så lenge stakeN står der den er vist i kartet så er resten opp til navigatøren. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 9.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2020 Ja, førti meter rett i den retningen pila peker bør nesten alltid være trygt, såfremt man ikke da går på synlig land. Det blir litt mer gråsone når man er førti meter fra jernstanga normalt eller omtrent normalt på pilas retning. Slik var det også i de to tilfellene i Bærum hvor jeg har vært borti grunn like ved en jernstang, det var et par "flak" med urent farvann som var over et noe større område og ikke bare akkurat ved jernstanga. I det ene tilfellet (ved rorkulten i båten til en kamerat) passerte jeg med jernstanga på styrbord hånd, på "riktig" side, men trodde det var trygt å turne styrbord et stykke fra jernstanga, der skulle jeg visst ha ventet noen meter til med å turne. I det andre tilfellet (hvor åtteåringen gikk på grunn) er jeg altså ganske sikker på at det skuille være dypt nok ihht sjøkartene, da lå jeg også et stykke "bortenfor" stanga, men likefullt på "riktig" side dersom man skulle trukket en rett linje normalt på pilas retning. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Brigg Svart 9.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2020 Trondheimsfjorden er 3,5 nm bred på det aktuelle stedet. Og over 250 meter dyp det meste av bredden. Det er ingen grunn til å gnu seg opp i grunnene helt inne ved land. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Båtadvokaten Svart 9.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2020 Etter min mening må dette være en tapt sak. Stakene er navigasjonshjelpemidler, ikke en garanti for at du kan passere trygt på en bestemt avstand som du velger selv. Viseren på stakene betyr ikke mer enn at "rent farvann er der borte et sted", ikke at det er på en bestemt avstand. Sitér dette innlegget -- Også kjent som Skipper Worse Link to post
Lazyjack Svart 9.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2020 Flytende merker går jeg tett på, hvilken side er ikke så viktig. Faste derimot har jeg respekt for av naturlige årsaker. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 10.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2020 He he, det sa min navigasjonlærer, da jeg tok båtførern, for 50 år siden er dere i tvil, hvilken side dere skall gå på.......gå da tett på ett flytende merke! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 10.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2020 (redigert) Styrmannen på KV jeg var på så «jeg går der det er mest vann jeg» Forøvrig interessant sak som jeg ikke tror er helt opplagt. Redigert 10.Mai.2020 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 10.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2020 6 minutes ago, Gunga Din said: er dere i tvil, hvilken side dere skall gå på.......gå da tett på ett flytende merke! Ja, jeg praktiserer det selv dersom jeg plutselig er i tvil :) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Lars H. Svart 10.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2020 Gunga Din skrev 34 minutter siden: He he, det sa min navigasjonlærer, da jeg tok båtførern, for 50 år siden er dere i tvil, hvilken side dere skall gå på.......gå da tett på ett flytende merke! Men kanskje med litt avstand fra dette flytende merket? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lazyjack Svart 10.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2020 Flytende merker brukes ikke på mindre dybder enn 3-5 meter og der går de fleste fritidsbåter glatt over. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 10.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2020 mener det var et spørsmål på båtførerprøven om på hvilken side av en stake man skulle gå, dvs om staken pekte mot grunna eller mot siden det var trygt å gå...? Jeg synes det er rart om det ikke skal stilles spørsmålstegn rundt en slik merking. At skipperen forsatt har et ansvar og kunne gjort mer er en annen sak. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Seiza Svart 10.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2020 Framtia skrev 26 minutter siden: Jeg synes det er rart om det ikke skal stilles spørsmålstegn rundt en slik merking. At skipperen forsatt har et ansvar og kunne gjort mer er en annen sak. Jupp, jeg tror og det er greit å stille spørsmål til merking. Og veldig bra for andre at dette blir diskutert, så er man kanskje litt mer påpasselig når man passerer et litt grumsete område som man ikke kjenner. Og ikke gønner på i maks fart kloss opp til staken, med en båt som stikker 2 meter... Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 10.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2020 ...jeg lurer på hvorfor forsikringsselskapet (FS) går til sak her....? Hva skiller denne grunnstøtingen fra alle andre i skjærgården...? Båtføreren har vel ikke gjort noe straffbart, og ønsker å få skadene erstattet av forsikringsselskapet. Så kan jo FS kreve avkortning fra båteier pga feilmanøvrering / uforstand / uoppmerksomhet om de har anledning til det i vilkårene...? Er du beruset blir det vel avkortning...? Så kan FS saksøke staten (som de har gjort), så får vi se hvordan det går. Tenker FS at om de ikke får penger fra staten så vil de nekte utbetaling...? Alle som går på grunn har jo forsikring for å få dekket det, selv om de fleste grunnstøtinger skyldes fast fjell som ligger stille... kjenner noen til avkortning av kasko der skipperen går på grunn...(edru...)? Går på autopilot og sovner / koker kaffe...? selv om et merke har drevet av eller forsvunnet så har vel ikke staten skyld i en vet grunnstøting... om jeg går på grunn er det min skyld. Så kan jeg ha gått på grunn et sted kartet sier det er dypt nok (utenfor 10m streken) .., da har jeg funnet en ny grunne, og kan vel ikke lastes, eller jeg går på en grunne som ligger der den er merket, og da har jeg gjort en feil... spennende å se slepesporet til båten... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 10.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2020 Skjønner ikke annet enn at denne staken burde ha vært plassert et annet sted enn den var, men virker som om de som har ansvaret for slike staker også ser det siden den ble flyttet. Når en forsikringsgigant går til et slikt søksmål så gjør de vel det i håp om og tro på at de har en (mulig) sak? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Gabi Svart 10.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2020 Det er vel generelt et krav om at man indet minste skal føre båten etter papirkart, selv om vel de fleste nå har og bruker kartplotter. Men i begge tilfellene må vi anta at staken var inntegnet på både papirkart og plotterkart. Så lenge staken stod på riktig sted iht avmerkningen på kartene og ikke drevet bort fra dette stedet må det være slik at kapteinen har ansvaret for selve grunnstøtingen. Men han får helt sikkert dekt dette via forsikringsselskapet. Litt dårlig sjømannskap å kjøre etter staker, som for alt kapteinen vet kan være drevet av eløer ikke 100% perfekt plassert. Han hadde vel heller ikke på forhånd ikke gjort seg kjent med det aktuelle området, sålenge han dro så nærme staken. At FS vil saksøke kan ha med at de ønsker å sette fokus på, å prøve rettslig hvilket ansvar staten har i slike saker og å sette fokus på dette ansvaret. For derigjennom å kanskje på sikt gjøre merkingen bedre og antall saker færre. Og således at alle egentlig vil få en tryggere og sikrere båttur. Tenk på alle de nye båtene som blir kjøpt år for år nå. Dårlig/utilstrekkelig god merking vil følgelig gjøre utbetalinger og skader høyere i årene som kommer. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 10.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2020 Det er bemerkelsesverdig hvor mange grunner som ikke er merket. Fra foreldrenes hytte ser vi rett på denne mellom Aspond og Lågøya. Før om årene, når færre båter hadde kartplottere, gikk det på minst en båt annenhver uke i fellesferien. Vi ser fortsatt båter som går på, dog ikke fullt så ofte som før. Gamlekara kan fortelle at Nesoddbåten har gått på en gang i tiden (for mange år siden). Likevel har aldri grunnen vært merket. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 10.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2020 Gabi skrev 27 minutter siden: Men han får helt sikkert dekt dette via forsikringsselskapet. Litt dårlig sjømannskap å kjøre etter staker, som for alt kapteinen vet kan være drevet av eløer ikke 100% perfekt plassert. Siden vi vel snakker om en jernstang så tror jeg å ha drevet av ikke er et tema i denne saken. At FS ønsker å ta en slik sak for retten av mer prinsipielle grunner er en tanke som også har slått meg. Neppe eieren av seilbåten som har tatt dette initiativet, men blir av mer "tekniske" grunner part i saken? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Seiza Svart 10.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2020 Gabi skrev 1 time siden: Det er vel generelt et krav om at man indet minste skal føre båten etter papirkart, selv om vel de fleste nå har og bruker kartplotter. Tenkte jeg skulle skyte inn her at kartplotter ikke er det samme som ENC/ECDIS, kartplotter er ikke regnet som autorisert sjøkart. Så hvis man kun har papirkart og kartplotter, da er det et oppdatert papirkart som gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 10.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2020 Havelle skrev 42 minutter siden: Likevel har aldri grunnen vært merket. Hva mener du med at denne grunnen ikke er merket. Den vises jo helt tydelig i kartet. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Mulligan Svart 10.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2020 Seiza skrev 3 minutter siden: Tenkte jeg skulle skyte inn her at kartplotter ikke er det samme som ENC/ECDIS, kartplotter er ikke regnet som autorisert sjøkart. Så hvis man kun har papirkart og kartplotter, da er det et oppdatert papirkart som gjelder. Det er riktig at kartplotteren i småbåt ikke er offisielle sjøkart, men kartet viser det samme som på en ECDIS maskin. Ellers er uttrykket navigasjonslodd et nyttig ord å merke seg. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2020 Brigg skrev 6 minutter siden: Hva mener du med at denne grunnen ikke er merket. Den vises jo helt tydelig i kartet. Skulle kartverket satt om fysiske merker i et slikt grumset farvann med dybder ikke over 3 - 4 meter, skulle de fått nok å gjøre. BRUK KARTET! Der er 0,5 meter'n tydelig avmerket. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.