-morten- Svart 10.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2020 19 hours ago, Brigg said: Trondheimsfjorden er 3,5 nm bred på det aktuelle stedet. Og over 250 meter dyp det meste av bredden. Det er ingen grunn til å gnu seg opp i grunnene helt inne ved land. Det samme tenkte jeg! hva gjorde han der? og med seilbåt? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Seiza Svart 10.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2020 -morten- skrev 1 minutt siden: Brigg skrev for 19 timer siden: Trondheimsfjorden er 3,5 nm bred på det aktuelle stedet. Og over 250 meter dyp det meste av bredden. Det er ingen grunn til å gnu seg opp i grunnene helt inne ved land. Det samme tenkte jeg! hva gjorde han der? og med seilbåt? Tygde litt på det jeg og, eneste grunn jeg kom fram til var at kanskje skulle til Småland båthavn, som ligger 1nm sør for grunnstøtinga. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 10.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2020 (redigert) 14 minutes ago, Lars H. said: Skulle kartverket satt om fysiske merker i et slikt grumset farvann med dybder ikke over 3 - 4 meter, skulle de fått nok å gjøre. BRUK KARTET! Der er 0,5 meter'n tydelig avmerket. Her er et utsnitt av onrådet utenfor Sula på Trøndelagskysten, om de skulle merka grunnene som er der hadde de hatt jobb i mange år!! Jeg har gått leder der sammen med kjendtmann og jeg må innrømme at noen av de tar jeg ikke sjangsen på å gå alene! litt dårlig bilde men sånn generelt ser det ut som det er spytta snus på sjøkarttet! Hovedledene sammen med kart og posisjonskontroll er veldig lette å gå! Redigert 10.Mai.2020 av -morten- (see edit history) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Gunga Din Svart 10.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2020 Seiza skrev 23 minutter siden: Tygde litt på det jeg og, eneste grunn jeg kom fram til var at kanskje skulle til Småland båthavn, som ligger 1nm sør for grunnstøtinga. iflg tidningen Bakgrunnen for tvisten er en vårdag for snart to år siden. Eieren førte da seilbåten, en Hanse Moody 45 DS, for motor nordover fra holmen Tautra i retning Levanger. Farten var omtrent åtte knop. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Seiza Svart 10.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2020 (redigert) Gunga Din skrev 8 minutter siden: Seiza skrev 32 minutter siden: Tygde litt på det jeg og, eneste grunn jeg kom fram til var at kanskje skulle til Småland båthavn, som ligger 1nm sør for grunnstøtinga. iflg tidningen Bakgrunnen for tvisten er en vårdag for snart to år siden. Eieren førte da seilbåten, en Hanse Moody 45 DS, for motor nordover fra holmen Tautra i retning Levanger. Farten var omtrent åtte knop. Hahaha ja da skulle han vel ikke dit. Men da vet jeg hvorfor, han har lagt kursen uten å tenke at det var land i mellom, raskeste vei (hvis man flyr)... Redigert 10.Mai.2020 av Seiza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 10.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2020 Lars H. skrev for 2 timer siden: Skulle kartverket satt om fysiske merker i et slikt grumset farvann med dybder ikke over 3 - 4 meter, skulle de fått nok å gjøre. BRUK KARTET! Der er 0,5 meter'n tydelig avmerket. Brigg skrev for 2 timer siden: Hva mener du med at denne grunnen ikke er merket. Den vises jo helt tydelig i kartet. Det var det som var poenget mitt. De er merket på kartet. Men de har ikke noe fysisk sjømerke på seg. Man kan derfor ikke stole på sjømerker i Norge, man må ha kart. Forsikringsselskapet ønsker nok å arbeide for at Kystverket skal ha ansvar for å merke alle grunner og ha juridisk ansvar dersom grunnene ikke er tilstrekkelig merket. Det er, som blant annet kartutsnittet til @-morten- viser, fullstendig urealistisk. Mitt poeng var at når et skjær som jevnlig hilser på nye båter og som ligger midt i den travleste fjorden i Norge ikke får et sjømerke. Så kan man definitivt ikke forvente at sjømerker er tilstrekkelig når man navigerer i Norge. Hvis jeg ikke uttrykte meg klart nok beklager jeg det, men jeg tror vi er enig @Lars H. og @Brigg Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 10.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2020 Ville ha gått et stykke ut på god avstand fra skumle plassen for å være på den sikre side. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Brigg Svart 10.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2020 Havelle skrev 38 minutter siden: Så kan man definitivt ikke forvente at sjømerker er tilstrekkelig når man navigerer i Norge. Hvis jeg ikke uttrykte meg klart nok beklager jeg det, men jeg tror vi er enig @Lars H. og @Brigg Vi er enige ? Men min bekymring er at veldig mange ikke tenker på dette. Det har jevnlig vært tråder her på forumet der noen har vært irritert etter å ha vært nedpå en grunne «som ikke var merket». Men i de fleste tilfeller er grunna tydelig i kartet. Sjømerkesystemet merker leiene. Er du utenfor leiene kan du ikke forvente at det skal være merket. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
alfaalfa Svart 10.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2020 Det er litt for mange bilister som har fått båt. Det er forskjell på veimerking og sjømerker. Og på navigeringen på skjermen mellom setene i bilen og kartplotter i båten. Han mener han kjørte på "grønt". Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 10.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2020 4 hours ago, -morten- said: Det samme tenkte jeg! hva gjorde han der? og med seilbåt? Når man krysser, er det ofte ønskelig å gå så langt som man tør før man slår. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hedwig Svart 10.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2020 (redigert) tobixen skrev 5 minutter siden: Når man krysser, er det ofte ønskelig å gå så langt som man tør før man slår. Enig. Men det var ikke tilfellet her. I artikkelen står det at han gikk for maskin. alfaalfa skrev 13 minutter siden: Det er litt for mange bilister som har fått båt. Det er forskjell på veimerking og sjømerker. Og på navigeringen på skjermen mellom setene i bilen og kartplotter i båten. Han mener han kjørte på "grønt". Enig. Det ser man også ellers. Folk tar lite hensyn, holder ikke avstand og lager store hekkbølger for småbåter og kajakker. Som nevnt i en annen tråd snakket jeg faktisk med en som var hellig overbevist om at man kunne "kjøre forbi båter med samme avstand som man kjører forbi på motorveien". Redigert 10.Mai.2020 av Havelle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 10.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2020 Sitat: Eieren førte da seilbåten, en Hanse Moody 45 DS, for motor nordover ... Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 10.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2020 Han kuttet vel svingene som den gode bilkjøreren han er. Hvor tett på en sjømerking skal man gå. Ikke hvor er farleden eller sikker avstand. Nei, hvor tett SKAL man gå. En båt SKAL/må gå inntil...? Og all manøvrering på den siden av staken som den anviser skal være ok for alle båter. Uansett dydbegående. -eller? På den andre siden: På den siden av sjømerket han gikk og som sjømerket markerer ligger jo Leksviksneset. 2,5 nm på andre siden av fjorden riktignok. Der er det ingenting som markerer hvor lyngen begynner. Så den staken på østsiden har ikke en tilsvarende på den andre siden av fjorden som markerer den adre veien. Grov feil. :-))) Så hvor begynner og slutter en stake med toppmerke (dette oppfatter jeg at det er på stedet?) å gjelde. Om dette skal være måten å tenke på, -ja da er det bare å kjøpe bil. Eller vi må lage farleder som ligner på et svømmebasseng med baner for den svømmende... Dette blir et tap for Allianz og dyrt for dem som bruker dette tullete selskapet. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 10.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2020 37 minutes ago, tobixen said: Når man krysser, er det ofte ønskelig å gå så langt som man tør før man slår. Ja var jo det jeg tenkte og men han gikk for motor slik som de fleste pinnebåter gjør i trondheimsleia! om man seiler på kryss så bør man ihvertfal legge inn en bra margin til sjømerker! jo dyrere seilbåt jo større margin! Æ rlig talt hvis man seiler med så små marginer så synes jeg ikke det kvalifiserer til godt sjømanskap! Og hvor mye båten koster kan ikke ha noen betydning! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Hulda Svart 10.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2020 -morten- skrev 11 minutter siden: Ja var jo det jeg tenkte og men han gikk for motor slik som de fleste pinnebåter gjør i trondheimsleia! om man seiler på kryss så bør man ihvertfal legge inn en bra margin til sjømerker! jo dyrere seilbåt jo større margin! Æ rlig talt hvis man seiler med så små marginer så synes jeg ikke det kvalifiserer til godt sjømanskap! Og hvor mye båten koster kan ikke ha noen betydning! Det er det jeg mener. Førere av pinnebåter har lavere IQ og for mange penger. I Danmark har man fikset dette. Der er det staker på hver side av leden. Så da har man røde til venstre og grønne til høyre. Problemet er at om man går den andre veien, endrer ikke fargene på stakene seg. På sett og vis har man løst denne problematikken med at man stort sett har fóret sidene på ledene med sand eller mudder. Og så har man sløyfet alle disse forvirrende fargenyansene i kartene. Man har stort sett standardisert på blå farge. Personlig synes jeg dette er penere. Parolen må være 'gjør som Danmark'. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 10.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2020 Hulda skrev 36 minutter siden: Det er det jeg mener. Førere av pinnebåter har lavere IQ og for mange penger. I Danmark har man fikset dette. Der er det staker på hver side av leden. Så da har man røde til venstre og grønne til høyre. Problemet er at om man går den andre veien, endrer ikke fargene på stakene seg. På sett og vis har man løst denne problematikken med at man stort sett har fóret sidene på ledene med sand eller mudder. Og så har man sløyfet alle disse forvirrende fargenyansene i kartene. Man har stort sett standardisert på blå farge. Personlig synes jeg dette er penere. Parolen må være 'gjør som Danmark'. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 12.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 Hulda skrev On 9.5.2020 at 11.37: Da må du'kke dra til Danmark, for der er det stort sett blått. Men jeg er enig :-) Vil anta at forsikringen kjemper en tapt sak. Jeg har seilt en del i Danmark og det var slitsomt den første tiden, siden slappet jeg mer av. Vi gikk på grunn noen ganger, men det var ikke noe problem, da det var bare sand. ??? Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Seilars Svart 12.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 Det er menneskelig å feile. Den største feilen denne båteieren gjorde var å feil navigere i jungelen av forsikringsselskaper. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 13.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2020 Seilars skrev for 11 timer siden: Den største feilen denne båteieren gjorde var å feil navigere i jungelen av forsikringsselskaper. Den skjønte jeg ikke. Om et forsikringsselskap som her ønsker å få prøvd en sak for retten så er vel ikke det noe egentlig problem for forsikringstakeren? Eller? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Hedwig Svart 13.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2020 Mouche skrev 1 time siden: Den skjønte jeg ikke. Om et forsikringsselskap som her ønsker å få prøvd en sak for retten så er vel ikke det noe egentlig problem for forsikringstakeren? Eller? Nei, og vil egentlig trekke det lengre. Selv om jeg (se over) har gjort det klart at jeg mener det forsikringsselskapet prøver på er feil, og at man må navigere ut fra kart, ikke sjømerker. Så vil jeg si at forsikringsselskapet egentlig gjør en grei jobb for sine kunder her. At forsikringsselskapene gjør det de kan (selv om jeg mener de gjør feil ting akkurat her) for å gjøre sjøen mer sikker for sine kunder må da være en del av deres oppgave. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 3.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2020 https://www.tu.no/artikler/eksklusiv-seilbat-gikk-pa-grunn-na-har-eieren-tapt-rettssaken-mot-kystverket/493282?utm_source=newsletter-tudaily&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter-2020-06-03 Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Brigg Svart 3.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2020 Det resultatet var vel ikke uventet. Blir det anke mon tro? (Har ikke lest artikkelen pga betalingsmur). Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Lanber Svart 3.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2020 Alt annet enn tap ville vært sensasjon Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 3.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2020 (redigert) Jeg kjenner eieren og artikkelen er misvisende. Det er ikke eieren som har gått til sak, det er forsikringsselskapet. Hadde det vært opp til eieren hadde det ikke blitt noen sak. Men det var ganske kostbart å reparere båten, så selskapet ville prøve saken siden kystverket faktisk flyttet merket etterpå. Så vi kan holde ham utenfor. Forøvrig har ikke eieren noe å utsette på forsikringsselskapet annet enn at de prøvde å overtale han til å frakte båten til danmark for reperasjonen. Redigert 3.Juni.2020 av Sun Flyer (see edit history) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Mouche Svart 3.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2020 Sun Flyer skrev 22 minutter siden: Jeg kjenner eieren og artikkelen er misvisende. Det er ikke eieren som har gått til sak, det er forsikringsselskapet. Hadde det vært opp til eieren hadde det ikke blitt noen sak. Det er vel et rettsdokument som sier hvem som saksøker hvem og for alt hva jeg vet så er det formelt sett båteier, men reelt sett forsikringsselskapet? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.