Jump to content

Eksklusiv seilbåt gikk på grunn. Eieren mener sjømerket var feilplassert


Mouche

Recommended Posts

19 hours ago, Brigg said:

Trondheimsfjorden er 3,5 nm bred på det aktuelle stedet. Og over 250 meter dyp det meste av bredden. Det er ingen grunn til å gnu seg opp i grunnene helt inne ved land. 

 

Det samme tenkte jeg! hva gjorde han der? og med seilbåt?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post
-morten- skrev 1 minutt siden:
Brigg skrev for 19 timer siden:

Trondheimsfjorden er 3,5 nm bred på det aktuelle stedet. Og over 250 meter dyp det meste av bredden. Det er ingen grunn til å gnu seg opp i grunnene helt inne ved land. 

 

Det samme tenkte jeg! hva gjorde han der? og med seilbåt?

Tygde litt på det jeg og, eneste grunn jeg kom fram til var at kanskje skulle til Småland båthavn, som ligger 1nm sør for grunnstøtinga.

Link to post
14 minutes ago, Lars H. said:

 

Skulle kartverket satt om fysiske merker i et slikt grumset farvann med dybder ikke over 3 - 4 meter, skulle de fått nok å gjøre. BRUK KARTET! Der er 0,5 meter'n tydelig avmerket.

 

grums.jpg.afb006540a7da91f84732341c4dc52d4.jpg

 

Her er et utsnitt av onrådet utenfor Sula på Trøndelagskysten, om de skulle merka grunnene som er der hadde de hatt jobb i mange år!! Jeg har gått leder der sammen med kjendtmann og jeg må innrømme at noen av de tar jeg ikke sjangsen på å gå alene!  litt dårlig bilde men sånn generelt ser det ut som det er spytta snus på sjøkarttet! Hovedledene sammen med kart og posisjonskontroll er veldig lette å gå! 

Screen Shot 2020-05-10 at 16.36.18.png

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post
Seiza skrev 23 minutter siden:

Tygde litt på det jeg og, eneste grunn jeg kom fram til var at kanskje skulle til Småland båthavn, som ligger 1nm sør for grunnstøtinga.


iflg tidningen

 

Bakgrunnen for tvisten er en vårdag for snart to år siden. Eieren førte da seilbåten, en Hanse Moody 45 DS, for motor nordover fra holmen Tautra i retning Levanger. Farten var omtrent åtte knop.

S/Y Gunga Din

Link to post
Gunga Din skrev 8 minutter siden:
Seiza skrev 32 minutter siden:

Tygde litt på det jeg og, eneste grunn jeg kom fram til var at kanskje skulle til Småland båthavn, som ligger 1nm sør for grunnstøtinga.


iflg tidningen

 

Bakgrunnen for tvisten er en vårdag for snart to år siden. Eieren førte da seilbåten, en Hanse Moody 45 DS, for motor nordover fra holmen Tautra i retning Levanger. Farten var omtrent åtte knop.

Hahaha ja da skulle han vel ikke dit. Men da vet jeg hvorfor, han har lagt kursen uten å tenke at det var land i mellom, raskeste vei (hvis man flyr)...

lol.PNG

Redigert av Seiza (see edit history)
Link to post
Lars H. skrev for 2 timer siden:

 

Skulle kartverket satt om fysiske merker i et slikt grumset farvann med dybder ikke over 3 - 4 meter, skulle de fått nok å gjøre. BRUK KARTET! Der er 0,5 meter'n tydelig avmerket.

 

grums.jpg.afb006540a7da91f84732341c4dc52d4.jpg

 

Brigg skrev for 2 timer siden:

 

Hva mener du med at denne grunnen ikke er merket. Den vises jo helt tydelig i kartet. 

Det var det som var poenget mitt. De er merket på kartet. Men de har ikke noe fysisk sjømerke på seg. Man kan derfor ikke stole på sjømerker i Norge, man må ha kart.

 

Forsikringsselskapet ønsker nok å arbeide for at Kystverket skal ha ansvar for å merke alle grunner og ha juridisk ansvar dersom grunnene ikke er tilstrekkelig merket. 
Det er, som blant annet kartutsnittet til @-morten- viser, fullstendig urealistisk.

 

Mitt poeng var at når et skjær som jevnlig hilser på nye båter og som ligger midt i den travleste fjorden i Norge ikke får et sjømerke. Så kan man definitivt ikke forvente at sjømerker er tilstrekkelig når man navigerer i Norge.

 

Hvis jeg ikke uttrykte meg klart nok beklager jeg det, men jeg tror vi er enig @Lars H. og @Brigg

Link to post
Havelle skrev 38 minutter siden:

Så kan man definitivt ikke forvente at sjømerker er tilstrekkelig når man navigerer i Norge.

 

Hvis jeg ikke uttrykte meg klart nok beklager jeg det, men jeg tror vi er enig @Lars H. og @Brigg

 

Vi er enige ?

 

Men min bekymring er at veldig mange ikke tenker på dette. Det har jevnlig vært tråder her på forumet der noen har vært irritert etter å ha vært nedpå en grunne «som ikke var merket». Men i de fleste tilfeller er grunna tydelig i kartet. Sjømerkesystemet merker leiene. Er du utenfor leiene kan du ikke forvente at det skal være merket.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
tobixen skrev 5 minutter siden:

Når man krysser, er det ofte ønskelig å gå så langt som man tør før man slår. 

Enig. Men det var ikke tilfellet her. I artikkelen står det at han gikk for maskin. 

alfaalfa skrev 13 minutter siden:

Det er litt for mange bilister som har fått båt.

 

Det er forskjell på veimerking og sjømerker. Og på navigeringen på skjermen mellom setene i bilen og kartplotter i båten.

 

Han mener han kjørte på "grønt".

Enig. Det ser man også ellers. Folk tar lite hensyn, holder ikke avstand og lager store hekkbølger for småbåter og kajakker. 

Som nevnt i en annen tråd snakket jeg faktisk med en som var hellig overbevist om at man kunne "kjøre forbi båter med samme avstand som man kjører forbi på motorveien".

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post

Han kuttet vel svingene som den gode bilkjøreren han er.

 

Hvor tett på en sjømerking skal man gå. Ikke hvor er farleden eller sikker avstand. Nei, hvor tett SKAL man gå. En båt SKAL/må gå inntil...? Og all manøvrering på den siden av staken som den anviser skal være ok for alle  båter. Uansett dydbegående. -eller?

 

På den andre siden: På den siden av sjømerket han gikk og som sjømerket markerer ligger jo Leksviksneset. 2,5 nm på andre siden av fjorden riktignok. Der er det ingenting som markerer hvor lyngen begynner. Så den staken på østsiden har ikke en tilsvarende på den andre siden av fjorden som markerer den adre veien. Grov feil. :-)))

 

Så hvor begynner og slutter en stake med toppmerke (dette oppfatter jeg at det er på stedet?) å gjelde. Om dette skal være måten å tenke på, -ja da er det bare å kjøpe bil. Eller vi må lage farleder som ligner på et svømmebasseng med baner for den svømmende...

 

Dette blir et tap for Allianz og dyrt for dem som bruker dette tullete selskapet.

 

 

 

Link to post
37 minutes ago, tobixen said:

Når man krysser, er det ofte ønskelig å gå så langt som man tør før man slår. 

 Ja var jo det jeg tenkte og men han gikk for motor slik som de fleste pinnebåter gjør i trondheimsleia! om man seiler på kryss så bør man ihvertfal legge inn en bra margin til sjømerker! jo dyrere seilbåt jo større margin! Æ rlig talt hvis man seiler med så små marginer så synes jeg ikke det kvalifiserer til godt sjømanskap!  Og hvor mye båten koster kan ikke ha noen betydning!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post
-morten- skrev 11 minutter siden:

 Ja var jo det jeg tenkte og men han gikk for motor slik som de fleste pinnebåter gjør i trondheimsleia! om man seiler på kryss så bør man ihvertfal legge inn en bra margin til sjømerker! jo dyrere seilbåt jo større margin! Æ rlig talt hvis man seiler med så små marginer så synes jeg ikke det kvalifiserer til godt sjømanskap!  Og hvor mye båten koster kan ikke ha noen betydning!

Det er det jeg mener. Førere av pinnebåter har lavere IQ og for mange penger. I Danmark har man fikset dette. Der er det staker på hver side av leden. Så da har man røde til venstre og grønne til høyre. Problemet er at om man går den andre veien, endrer ikke fargene på stakene seg. På sett og vis har man løst denne problematikken med at man stort sett har fóret sidene på ledene med sand eller mudder. Og så har man sløyfet alle disse forvirrende fargenyansene i kartene. Man har stort sett standardisert på blå farge. Personlig synes jeg dette er penere. Parolen må være 'gjør som Danmark'. 

Link to post
Hulda skrev 36 minutter siden:

Det er det jeg mener. Førere av pinnebåter har lavere IQ og for mange penger. I Danmark har man fikset dette. Der er det staker på hver side av leden. Så da har man røde til venstre og grønne til høyre. Problemet er at om man går den andre veien, endrer ikke fargene på stakene seg. På sett og vis har man løst denne problematikken med at man stort sett har fóret sidene på ledene med sand eller mudder. Og så har man sløyfet alle disse forvirrende fargenyansene i kartene. Man har stort sett standardisert på blå farge. Personlig synes jeg dette er penere. Parolen må være 'gjør som Danmark'. 

:thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Link to post

 

Hulda skrev On 9.5.2020 at 11.37:

Da må du'kke dra til Danmark, for der er det stort sett blått.

Men jeg er enig :-)

Vil anta at forsikringen kjemper en tapt sak.

Jeg har seilt en del i Danmark og det var slitsomt den første tiden, siden slappet jeg mer av. Vi gikk på grunn noen ganger, men det var ikke noe problem, da det var bare sand.  ???

Link to post
Seilars skrev for 11 timer siden:

Den største feilen denne båteieren gjorde var å feil navigere i jungelen av forsikringsselskaper. 

 

Den skjønte jeg ikke. Om et forsikringsselskap som her ønsker å få prøvd en sak for retten så er vel ikke det noe egentlig problem for forsikringstakeren? Eller?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Mouche skrev 1 time siden:

 

Den skjønte jeg ikke. Om et forsikringsselskap som her ønsker å få prøvd en sak for retten så er vel ikke det noe egentlig problem for forsikringstakeren? Eller?

Nei, og vil egentlig trekke det lengre. Selv om jeg (se over) har gjort det klart at jeg mener det forsikringsselskapet prøver på er feil, og at man må navigere ut fra kart, ikke sjømerker. Så vil jeg si at forsikringsselskapet egentlig gjør en grei jobb for sine kunder her. At forsikringsselskapene gjør det de kan (selv om jeg mener de gjør feil ting akkurat her) for å gjøre sjøen mer sikker for sine kunder må da være en del av deres oppgave.

Link to post
  • 3 uker senere...

Jeg kjenner eieren og artikkelen er misvisende. Det er ikke eieren som har gått til sak, det er forsikringsselskapet. Hadde det vært opp til eieren hadde det ikke blitt noen sak. Men det var ganske kostbart å reparere båten, så selskapet ville prøve saken siden kystverket faktisk flyttet merket etterpå. Så vi kan holde ham utenfor. Forøvrig har ikke eieren noe å utsette på forsikringsselskapet annet enn at de prøvde å overtale han til å frakte båten til danmark for reperasjonen.

 

Redigert av Sun Flyer (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Sun Flyer skrev 22 minutter siden:

Jeg kjenner eieren og artikkelen er misvisende. Det er ikke eieren som har gått til sak, det er forsikringsselskapet. Hadde det vært opp til eieren hadde det ikke blitt noen sak. 

 

Det er vel et rettsdokument som sier hvem som saksøker hvem og for alt hva jeg vet så er det formelt sett båteier, men reelt sett forsikringsselskapet?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...