Jump to content

Eksklusiv seilbåt gikk på grunn. Eieren mener sjømerket var feilplassert


Mouche

Recommended Posts

Sun Flyer skrev for 3 timer siden:

Jeg kjenner eieren og artikkelen er misvisende. Det er ikke eieren som har gått til sak, det er forsikringsselskapet. Hadde det vært opp til eieren hadde det ikke blitt noen sak. 

 

 

Allianz forsikring krever opp til to millioner kroner i erstatning av Kystverket, og båteieren krever ytterligere 130 000 kroner.

 

https://app.retriever-info.com/go-article/00712020200513311419795/1105676/monitor/search?type=jwt

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Mouche skrev for 4 timer siden:

 

Allianz forsikring krever opp til to millioner kroner i erstatning av Kystverket, og båteieren krever ytterligere 130 000 kroner.

 

https://app.retriever-info.com/go-article/00712020200513311419795/1105676/monitor/search?type=jwt

Fikk ikke noe opp på linken. Ut fra det jeg vet har han kun hatt selve egenandelen som utgift. Og Båten kan umulig ha kostet 2 mill å reparere; det rimer ikke. Det er ikke en superekslusiv båt. Det er en moody 45. Bruktimportert fra østen.

Redigert av Sun Flyer (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Klipt fra dommen;

"Videre er det beskrevet om jernstenger i "Navigasjon" av Reidar Ditlefsen 14. utgave på side
70:
Jernstenger, jernsøyler, er plassert dels som toppmerke på småskjær, dels på
grunnere båer. Se alltid nøye etter i kartet hvorledes jernstangen eller søylen er
plassert i forhold til grunnen. Før ble jernstangen vanligvis satt midt på grunnen. I
senere tid blir stangen ofte plassert så nær kanten av grunnen som mulig, og slik at
den viser mot farvannet.

 

Etter dette er det klart at jernstangen Breidvikflua markerte en grunne og at farbart farvann
var til babord side for grunnen.

 

Saksøkerne har anført at når Sagstad forholdt seg til sjømerket og hadde tillit til dette,
skulle ikke grunnstøtingen skjedd. Retten har forstått dette slik at man mener at når
Sagstad la seg til venstre for sjømerket, i tråd med pekeren på toppmerket, og båten befant
seg anslagsvis 40 meter fra sjømerket, så skulle man unngått ulykken. Retten kan
imidlertid ikke se at det er fremlagt dokumentasjon på at viseren på toppmerket gir et klart
signal om hva som er riktig avstand til merket for at man er i farbart farvann. Tvert imot er
det gjennom bevisførselen i saken kommet klart frem at et toppmerke ikke gir slik
informasjon. Skal en båtfører kunne vite hvilken avstand han må beregne til et sjømerke
for å være i trygt farvann, må han ta hensyn til hvilke grunnformasjoner som fremgår av
sjøkartet sett i sammenheng med den aktuelle båtens dyptgående. Forhold som flo og fjære
kan også spille inn ved denne konkrete vurderingen.
Retten viser også til sitatet fra Navigasjon som er klippet ut over, hvor det fremgår at
båtfører alltid må se «nøye etter i kartet hvorledes jernstangen eller søylen er plassert i
forhold til grunnen». Retten har fått fremlagt sjøkart nr. 130 over området med
Breidvikflua. Kartet er i målestokk 1:50 000. Det fremgår på kartet at Breidvikflua er
plassert innenfor timeterskoten. Innenfor denne er det ikke dypere enn 10 meter. Ifølge
kartet er Breidvikflua plassert på et punkt hvor det er 1,2 meter dypt. Mellom Breidvikflua
og timeterskoten må man altså regne med at det er mellom 1,2 og 10 meter dypt, men
kartet angir ikke nærmere hvor det eventuelt finnes grunnere partier eller hvordan disse er
formet.
Retten legger etter bevisførselen til grunn at hvis man skal vite sikkert hvor langt man må
legge seg fra sjømerket for å være innenfor farbart farvann, er båtføreren nødt til å benytte
seg av sjøkart i tillegg til å navigere etter det fysiske sjømerket.
"

/(Min utheving)

 

En helt grei vurdering

 

Redigert av alfaalfa (see edit history)
Link to post

Helt grei dom det der!  har du ikke studert sjøkart eller ikke bruker kartplotter kan du ikke rekne med at det er sikker seilas å se bare på sjømerker! sånn er det bare! og det er akkurat det samme for en seilbåt som koster 50000 og en som koster 8 mill.  Jo dyrere båt du har, jo mer bør du være interessert i sikker navigasjon!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...