Jump to content

TAMD 31A impeller defekt


Unique 833 akter

Recommended Posts

Hei, trenger noen tips før jeg skal skru. Impeller måtte jeg bytte midtrfjords i dag etter 4 timers rolig kjøring i 10-12 kn. Byttet impeller og startet opp, sjøvannsfilteret fikk masse vann, men så begynte det å komme eksos i motorrommet. Det kom heller ikke ut kjølevann via eksos. Så også at det kom olje i kjølen. Fylte opp oljen og peilet etter en time, og oljen holdt seg.

Jeg tenker at rester av impeller sitter igjen i olgekjøler/varmeveksler og at det ble nok trykk til at oljen kom ut via slange / rør. Det er trangt, men kunne se at alt er tørt rundt motor og at toppakning er hel.

Det er en lukket krets med kjølevann og så er det en sjøvannside via impeller.

Er det noen kyndige eller noen som har vært borti dette?, er mest bekymret for hvor oljen kom ut?

Fikk god hjelp av redningsselskapet med tauing:)

Link to post

Har du sjekket at impellerhus er skrudd fast til motorblokken? Kan komme noe olje hvis det lekker der, men ikke så voldsomt, vil jeg tro. Sjøvannsfilteret står jo etter impeller, så biter av gammel impeller og annet rask skal vel havne i filteret? Kan eksosbendet blitt for varmt da impelleren røk, så slangen har smeltet?

Link to post
9 hours ago, GunR said:

Sjøvannsfilteret står jo etter impeller, så biter av gammel impeller og annet rask skal vel havne i filteret?

Men det gælder kun så længe der er flow nok fra pumpen. Når flowet aftager i takt med vingerne på impelleren forsvinder, så falder stumperne, godt hjulpet af tyngdekraften, ned i tilgangsrøret. De pakker sig sammen og stopper tilgangen af søvand til systemet ... det sket i hvert fald på min 41a, som er identisk med 31a på det punkt. Jeg åbnede også låget på søvandsfilteret og konstaterede der kom masser af vand ... det var bare ikke tilstrækkeligt og motoren blev varmere end godt er. Der kom røgudvikling, som ligner exosrøg, men "blot" er overflow fra ferskvandssiden.

Link to post

Bør jeg begynne å demontere varmeveksler først og røret etter vannpumpe? Jeg tenkte å begynne med oljekjøler,  da jeg sikkert må bytte pakninger der pga oljen som kom ut?  Tips taes imot med takk. Etter at jeg byttet impeller fikk jeg masse flow i sjøvannsfilter, men fortsatt tørr eksos. 

Link to post
20 hours ago, GunR said:

revers- flushe

Det tvivler jeg nu meget på ... de stykker jeg fjernede fra røret vill man ikke kunne skylle ud ... de ville blot pakke sig sammen et andet sted. Jeg demonterede hele røret og kunne ryste og pirke delene ud. Det var ganske enkelt at demontere røret (men måske jeg har bedre plads på siden af motoren i min Scand 8600. Det skal ikke forbavse mig, hvis det er tilfældet).

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...