Grand Banks jr
Skal du ha den i ferskvann eller saltvann?
Jeg hadde gjort følgende:
- Byttet impeller (både fordi du har et nullpunkt, og etter 5 år så bør den byttes. Hvis impeller ryker så får fort motoren i stykker pga manglende kjøling.)
- Sjekket over og evt. byttet sinkanoder (sjekke at de er hele nok, og har kontakt mot jord)
- Bytte girolje (og sjekke om det er metallspon på magnetisk drenskrue)
- Sjekke at tanken er ren og at det ikke ligger skitt eller vann nederst i tanken)
- Sjekket bensinfilter at det er rent, og evt bytte eller vaske det.
- Smøre opp alle smørepunkter (fettpresse)
- Evt se over tennplugger og måle gap.
Det er bra å ta ned undervannshuset (må gjøres for å bytte impeller) også for å løsne skruene der og se at alt er greit og godt smurt. Gjør det enklere å holde motoren fremover.
Sinkanoder gjør at motoren ikke forvitrer.
Impeller kan godt ha en levetid på 30 år den, men det er en god regel å bytte den hvert andre år. Men selv er det 5 år siden min påhengs fikk ny. Fikk ny i år.
Girolje bør byttes hver eneste høst (før båten settes i opplag). Da oppdages evt vannlekkasje raskest mulig, og vannet får ikke ødelegge girkassen i løpet av vinteren.)
Skitt eller vann i bensinen er vel årsaken til de aller fleste motorstopp med påhengs.
Så har du fått sjekket punktene over bør du ha en problemfri første sesong med motoren tenker jeg.
?