Jump to content

Edit History

Grand Banks jr

Grand Banks jr

Skal du ha den i ferskvann eller saltvann?

 

Jeg hadde gjort følgende:

- Byttet impeller (både fordi du har et nullpunkt, og etter 5 år så bør den byttes. Hvis impeller ryker så får fort motoren i stykker pga manglende kjøling.)

- Sjekket over og evt. byttet sinkanoder (sjekke at de er hele nok, og har kontakt mot jord)

- Bytte girolje (og sjekke om det er metallspon på magnetisk drenskrue)

- Sjekke at tanken er ren og at det ikke ligger skitt eller vann nederst i tanken)

- Sjekket bensinfilter at det er rent, og evt bytte eller vaske det.

- Smøre opp alle smørepunkter (fettpresse)

- Evt se over tennplugger og måle gap.

 

Det er bra å ta ned undervannshuset (må gjøres for å bytte impeller) også for å løsne skruene der og se at alt er greit og godt smurt. Gjør det enklere å holde motoren fremover. 

 

Sinkanoder gjør at motoren ikke forvitrer.

 

Impeller kan godt ha en levetid på 30 år den, men det er en god regel å bytte den hvert andre år. Men selv er det 5 år siden min påhengs fikk ny. Fikk ny i år. 

 

Girolje bør byttes hver eneste høst (før båten settes i opplag). Da oppdages evt vannlekkasje raskest mulig, og vannet får ikke ødelegge girkassen i løpet av vinteren.)

 

Skitt eller vann i bensinen er vel årsaken til de aller fleste motorstopp med påhengs. 

 

Så har du fått sjekket punktene over bør du ha en problemfri første sesong med motoren tenker jeg.

 

?

Grand Banks jr

Grand Banks jr

Skal du ha den i ferskvann eller saltvann?

 

Jeg hadde gjort følgende:

- Byttet impeller (både fordi du har et nullpunkt, og etter 5 år så bør den byttes. Hvis impeller ryker så får fort motoren i stykker pga manglende kjøling.)

- Sjekket over og evt. byttet sinkanoder (sjekke at de er hele nok, og har kontakt mot jord)

- Bytte girolje (og sjekke om det er metallspon på magnetisk drenskrue)

- Sjekke at tanken er ren og at det ikke ligger skitt eller vann nederst i tanken)

- Sjekket bensinfilter at det er rent, og evt bytte eller vaske det.

- Smøre opp alle smørepunkter (fettpresse)

- Evt se over tennplugger og måle gap.

 

Det er bra å ta ned undervannshuset (må gjøres for å bytte impeller) også for å løsne skruene der og se at alt er greit og godt smurt. Gjør det enklere å holde motoren fremover. 

 

Sinkanoder gjør at motoren ikke forvitrer.

 

Impeller kan godt ha en levetid på 30 år den, men det er en god regel å bytte den hvert andre år. Men selv er det 5 år siden min påhengs fikk ny. Fikk ny i år. 

 

Girolje bør byttes hver eneste høst (før båten settes i opplag). Da oppdages evt vannlekkasje raskest mulig, og vannet får ikke ødelegge girkassen i løpet av vinteren.)

 

Skitt eller vann i bensinen er vel årsaken til de aller fleste motorstopp med påhengs. 

 

Så har du fått sjekket punktene over bør du ha en problemfri første sesong med motoren tenker jeg.

 

Jeg hadde en 1998 3-syl Yamaha for noen år siden. Beste påhengeren jeg har hatt. ?



×
×
  • Create New...