tom Cognac Startet 10.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 10.Mai.2020 hei Jeg skal montere en ny flaggstangfot ( https://www.maritim.no/flagghylse-vinklet-nedfellbar-25mm) i båten min. Noen som har tips om hvordan jeg kan gjøre det best/penest? kan jeg bruke en trad. hullsag til å borre nedfellingshullet med? Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Jannmar Svart 10.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2020 (redigert) Vær oppmerksom på at nedfellingshullet til denne flaggstangholderen ikke skal være rundt, men ovalt. Du bør først lage deg pappmal med hull som passer til holderen. Plasser malen på båten på det sted du vil ha flagget og merk av fasongen på hullet. Når du skal ta hull i båten kan du godt starte med en hullsag som har samme diameter som bredden hullet skal ha. Flaggstangholderens sylinder, som flagget skal stå i, står på skrå i forhold til vertikalplanet. Denne skråen lager du med en rundfil som du også bruker til å forme hullet til riktig fasong. Vet ikke om dette ble en forståelig forklaring, men hullet blir seende ut ut som på denne tegningen, hvor det røde er flaggstangholderen. PS. Det er langt enklere med en holder hvor sylinderen, som flagget skal stå i, peker oppover. Den kan du bare skru rett fast i båten, uten å lage hull. Redigert 10.Mai.2020 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 10.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2020 (redigert) Jannmar skrev for 3 timer siden: Vær oppmerksom på at nedfellingshullet til denne flaggstangholderen ikke skal være rundt, men ovalt. Du bør først lage deg pappmal med hull som passer til holderen. Plasser malen på båten på det sted du vil ha flagget og merk av fasongen på hullet. Når du skal ta hull i båten kan du godt starte med en hullsag som har samme diameter som bredden hullet skal ha. Flaggstangholderens sylinder, som flagget skal stå i, står på skrå i forhold til vertikalplanet. Denne skråen lager du med en rundfil som du også bruker til å forme hullet til riktig fasong. Vet ikke om dette ble en forståelig forklaring, men hullet blir seende ut ut som på denne tegningen, hvor det røde er flaggstangholderen. PS. Det er langt enklere med en holder hvor sylinderen, som flagget skal stå i, peker oppover. Den kan du bare skru rett fast i båten, uten å lage hull. Hei Jannmar - og takker for svar. Joda - det er forståelig nok forklart, jeg hadde faktisk tenkt meg samme løsning. Men tenkte også at det er så mye kompetanse her inne - så bedre å spørre først før jeg driter meg ut med å sage hull etc. Det satt en flaggstangholder av typen du nevner på båten, men den har blitt stygg og fæl (krommen løsner, ser nesten rustet ut) og når jeg da tenkte at jeg ville kjøpe nytt - tenkte jeg å unngå et "snublehinder" når noen skal ned på badeplattformen (og flagget ikke er oppe). Jeg skal tenke nøye på det du skriver og lage meg en pappmal. Takker. Redigert 10.Mai.2020 av Brian Storm (see edit history) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.