Askeladden605Exp Startet 10.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 10.Mai.2020 (redigert) Hei Har kjøpt ny båt Askeladden 605 Explorer med 135hk Mercury Verado 4 takter. Båt og motor er 2007-modell. Timeantall 340t. Når jeg legger til kai (etter litt kjøring) så har det begynt å komme "bensin/olje lekkasje" fra motoren som ligger på vannoverflaten. Se bilder. Hva kan dette være? Jeg har tenkt følgende: 1. Bensin lekkasje fra kjøring: Trolig kan det være dette, men hvis så, skal det vare over flere timer ved kai? 2. Lekkasje fra ny hydraulikk styring: Den ene skruen som holder hydralikkslangen inn til mekanismen ved motoren styringen var ikke stram i det hele tatt, denne er nå strammet inn. Men lekkasjen kommer fortsatt, kan det være olje som ligger ned i "bassenget" ved motor? Viktig å nevne er at jeg synes styringen har fått mer luft i seg. Håper noen av dere kan hjelpe meg! Er dette normalt, og hva kommer "bensin/olje" flakene i vannet av? Redigert 10.Mai.2020 av StoltT27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 10.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2020 Hvis det f.eks. har vært skiftet olje og oljefilter nylig på motoren, eller kanskje før vinteropplag, så kan det jo være rester av dette som ligger og "drypper litt" i sjøen. Har vært ute for dette selv. Vil jo alltid bli noe oljesøl i forbindelse med filter skift. Dette kan jo ha blitt liggende i motoren etc., og lekke ut litt i små mengder når motoren tiltes opp/ned. Ser jo også alltid mye verre ut enn det er. Et lite drypp olje/bensin kan jo se ut som en stor lekkasje på overflaten. Sitér dette innlegget Link to post
Askeladden605Exp Svart 10.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2020 LM 605 skrev 24 minutter siden: Hvis det f.eks. har vært skiftet olje og oljefilter nylig på motoren, eller kanskje før vinteropplag, så kan det jo være rester av dette som ligger og "drypper litt" i sjøen. Har vært ute for dette selv. Vil jo alltid bli noe oljesøl i forbindelse med filter skift. Dette kan jo ha blitt liggende i motoren etc., og lekke ut litt i små mengder når motoren tiltes opp/ned. Ser jo også alltid mye verre ut enn det er. Et lite drypp olje/bensin kan jo se ut som en stor lekkasje på overflaten. Takk for svar LM605. Hvor kan jeg se om det ligger evt rester som drypper ut mtp det du nevner? Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 10.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2020 I og med at du ikke har identifisert lekasjen, ville jeg tatt opp båten. Er ikke bra hvis det er fra girhuset. Mye lettere å gå få tatt en titt på alt, over under, når den er på land. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 10.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2020 StoltT27 skrev 1 minutt siden: Takk for svar LM605. Hvor kan jeg se om det ligger evt rester som drypper ut mtp det du nevner? Kan jo ta av motorlokket og f.eks. lyse med ei lykt om du ser noe oljerester nede i "bunnen" . Olje rester etter filterskift/etc kan jo renne langsomt nedover på innsiden av dekslene på stammen/ undervannshuset, så dette er jo ikke så lett å se. Kan jo være dette som lager en film på vannet . Kan jo også være olje i fra tilt motoren, eller event. en liten bensin lekkasje en eller annen plass. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 10.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2020 GunR skrev 2 minutter siden: I og med at du ikke har identifisert lekasjen, ville jeg tatt opp båten. Er ikke bra hvis det er fra girhuset. Mye lettere å gå få tatt en titt på alt, over under, når den er på land. Jeg ville ha tiltet motoren helt opp av sjøen (hvis mulig), tørket godt av, og så spylt forsiktig med en vannslange over girhuset. Da burde det jo vises olje-film på vannet hvis f.eks. det er en av tappe-skruene som lekker, eller i fra akselen. Sitér dette innlegget Link to post
Askeladden605Exp Svart 11.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2020 Takk for gode råd og svar. LM605 - sikkert dumt spørsmål men hvor er girhuset på motoren når den er tiltet opp? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 11.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2020 (redigert) Girhuset sitter jo helt nederst på motoren (undervannshuset), der propellen kommer ut. Redigert 11.Mai.2020 av LM 605 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.