Jump to content

Varme ombord i vinter

Pinne

Recommended Posts

Jeg skal ha båten på sjøen i vinter, og må kunne ta den ut for noen fine seilturer i ny og ne. :sailing:

Men noe varme må jeg ha stående på slik at ikke noe fryser i stykker.

Av separate "avdelinger" ombord er det forpigg, toalett, akterkabin og motorrom. Trenger varme samtlige steder pga. kraner, rør, osv. osv. som går i et virvar rundtom :crazy:

Men jeg er veldig usikker :confused: på hvordan jeg skal gjøre dette, tenkte en stund på en type permanent montert vifteoven med termostat og lav effekt. Eller et par små industriovner laget for frostsikring og la det stå åpent inn i maskinrom og alle luker mm. :confused:

:cheers:

Brukte en ovn som bastard30000 viser i sitt innlegg ifjor vinter. Den hadde jeg i maskinrommet og da greide jeg å holde en temperatur på mellom 7 og 12 grader på det kaldeste. En meget efektiv ovn i et litet trangt maskinrom . Ferskvannet forøvrig tappet jeg ned, samt demonterte vannpumen, og brukte en kanne med vann for å ha til kaffivann.

I kabinen brukte jeg en viftovn når jeg lå ved land, ellers brukte jeg bare defrosteren når jeg var utpå.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Men med 2 slike varmere, bør ikke luften også sirkuleres litt med f.eks. en vifte el. :confused:

En viss sirkulering skaper du selv med frostvakten. Varmluft stiger til værs, kald luft faller - det gir sirkulering.

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Sånne fuktsamleboller i tillegg er kjekt å ha. Satte inn to stk. for 14 dager siden. tømte ut 1 dl. vann for en uke siden.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Har også en sånn frostvakt i motorrommet, fungerer fint det!

Lå ute i fjor uten noe problemer med ferskvann eller andre ting, til tider var resten av båten kald også.

Men det aller beste var å få fyr på Refleksen! En tank varer 10 dager, trygg å gå fra - og fint å komme til varm og tørr båt! Var i starten litt skeptisk til å la den stå, men de er visst testet av sintef og greier - skal være minst like trygge som en parafinbrenner i enebolig...?

Jo har en god erfaring med denne.

Jeg har 2 stk. som jeg brukte i den gamle sjarken Aurora, da hadde jeg en i motorrommet og en hang under gjennomføringen til lensepumpa.

Jeg brukte disse i tilfelle Refleks byssa skulle gå tom for diesel.

Og det virket bra!

Jeg er ikke sikker på hvor jeg kjøpte dem, men naboen kjøpte maken hos den lokale elektrikerbutikken.

Regner med at den på Clas Ohlson er like grei

Var det ikke en slik en som tok fyr forrige året, som ble omtalt på baatplassen.no tro?

Er ikke sikker men syns og huske dette

<{POST_SNAPBACK}>

Ovnen heter Thermal2000 og er godkjent av forsikringsselskapet Gjensidige til dette formålet.

Du må finne frem til saken du refererer til - med at DENNE ovnen tok fyr -

og dokumentere din påstand.

Det ville være prisverdig.

Din "alvorlige anklage" mot nettop denne ovnen (Thermal2000) bør verifiseres!

I motsatt fall blir dette bare hengende som en løs påstand.

En brannfarlig ovn (siden det er det du hevder Thermal2000 er)

må frem i lyset med FAKTA.

Håper du kan finne frem din dokumentasjon på nyheten om at

Thermal2000 tok fyr.

:confused:

Ovnen heter Thermal2000  og er godkjent av forsikringsselskapet Gjensidige til dette formålet.

Du må finne frem til saken du refererer til  -  med at DENNE ovnen tok fyr -

og dokumentere din påstand.

Det ville være prisverdig.

Din "alvorlige anklage" mot nettop denne ovnen (Thermal2000) bør verifiseres!

I motsatt fall blir dette bare hengende som en løs påstand.

En brannfarlig ovn (siden det er det du hevder Thermal2000 er)

må frem i lyset med FAKTA.

Håper du kan finne frem din dokumentasjon på nyheten om at

Thermal2000 tok fyr.

:confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Beklager, dette var noe jeg mente og huske var omtalt!

Så jeg slettet innlegget mitt over.

Hei alle!

Har desverre ikke hat tid til og svare eller legge inn noe vedlegg på alt som har blitt kommentert .

I dag går vifta til maritim i Arendal og jeg forventer fra den kanten at det foreligger en bra forklaring. denne vil bli lagt ut her på forumet.

mvh

Bernt

Windy reder

<{POST_SNAPBACK}>

Det kom aldri noen konklusjon fra bbergs ang. problemene han fikk med Thermal 2000 ovnen. :rolleyes:

Jeg har brukt en slik i mange år nå, året rundt uten problemer. Står på hele vinterhalvåret i båten.

Bruker også ovnen i sommerhalvåret på kalde kvelder/netter v landstrøm.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...