Jump to content

4,16,35 Mm av kabler i båt

Rookie_332

Recommended Posts

Wr3cker skrev for 22 timer siden:

2,5 mm2 sikrer man vel normalt med 16A, så denne holder til karplotteren og VHF'en din.  I mellom start og forbruk så avgjør det hvor mye strømforbruk du trenger totalt vist jeg har forstått deg rektig. 

Ok takk 2,5mm 16a bør holde ?  , minusene på start batteri er kun en sammen kobbling mellom start og forbruk sånn jeg har forstått det og skal være separat fra forbruk ved bruk og kun da en sammenkobling med minus for alt i båten 

På 12V, så får du et uønsket stort spenningsfall(V) i kabelen, lenge før du nærmer deg strømmen (A) som kabelen tåler, spesielt med litt lengde. Jeg pleier å tenke slik, at med bare 12V, ønsker jeg å gi bort så få som mulig underveis. Bruk kalkulator som ligger her på båtplassen, så får du riktig i forhold til lengde og belastning(A). 2,5mm2 holder nok godt til VHF og plotter, men skader ikke med større heller, om det er praktisk koblbart/trekkbart. Tverrsnitt mellom batteri minus avhenger av hvor mye strøm dynamo lader med, og hvordan start og forbruk er adskilt, altså om det flyter strøm mellom de. Om dynamo har en litt slapp org regulator, så ønsker man heller ikke her å gi bort tiendeler med V underveis. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...