Rookie_332 Startet 10.Mai.2020 Link til dette innlegget Startet 10.Mai.2020 Skal trekke om noen kabler i båt eks minus fra start til forbruks bank som er 35mm og er 2m må trekkes til andre siden ca 5 m holder det da med 35mm ? Eks. 2 har strekt 2,5 mm fra kartplotter og VHF 5 m virker bra holder det ? Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 10.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2020 For å svare på hva du trenger av tverrsnitt,så må vi vite hva forventet strømtrekk/sikringstørrelse? ? Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 10.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2020 TrikkerN Lønning skrev for 2 timer siden: For å svare på hva du trenger av tverrsnitt,så må vi vite hva forventet strømtrekk/sikringstørrelse? ? Minus fra start som går til forbruks banken( hvorfor er disse sammen kobblet) er ett 190ah med 1000 start Amp og plotter drar 3a og VHF 5a Sitér dette innlegget Link to post
Wr3cker Svart 11.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2020 2,5 mm2 sikrer man vel normalt med 16A, så denne holder til karplotteren og VHF'en din. I mellom start og forbruk så avgjør det hvor mye strømforbruk du trenger totalt vist jeg har forstått deg rektig. Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 12.Mai.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2020 Wr3cker skrev for 22 timer siden: 2,5 mm2 sikrer man vel normalt med 16A, så denne holder til karplotteren og VHF'en din. I mellom start og forbruk så avgjør det hvor mye strømforbruk du trenger totalt vist jeg har forstått deg rektig. Ok takk 2,5mm 16a bør holde ? , minusene på start batteri er kun en sammen kobbling mellom start og forbruk sånn jeg har forstått det og skal være separat fra forbruk ved bruk og kun da en sammenkobling med minus for alt i båten Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 13.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2020 På 12V, så får du et uønsket stort spenningsfall(V) i kabelen, lenge før du nærmer deg strømmen (A) som kabelen tåler, spesielt med litt lengde. Jeg pleier å tenke slik, at med bare 12V, ønsker jeg å gi bort så få som mulig underveis. Bruk kalkulator som ligger her på båtplassen, så får du riktig i forhold til lengde og belastning(A). 2,5mm2 holder nok godt til VHF og plotter, men skader ikke med større heller, om det er praktisk koblbart/trekkbart. Tverrsnitt mellom batteri minus avhenger av hvor mye strøm dynamo lader med, og hvordan start og forbruk er adskilt, altså om det flyter strøm mellom de. Om dynamo har en litt slapp org regulator, så ønsker man heller ikke her å gi bort tiendeler med V underveis. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.