Jump to content

26x38cm teak plate, ev annet egent materialet egenet synlig plassert i båten?

R.O

Recommended Posts

Trenger litt teak, ca. 10mm tykkelse. Finner kun noe staver på nettet, men de blir for smale.. Skal legges i en forsenkning for kart på styre konsollen,  for montering av VHF, ipad etc, så platen og litt av kantene på platen blir synlig, derfor tenkte jeg teak. Noen som har tips om hvor jeg får tak i dette..?

Ev. Andre materialer som er godt egnet i maritimt miljø. Estetisk og funksjonelt(lett å tilpasse, pusse kanter med mer).

Eureka skrev 5 minutter siden:

Bt har teak plank opp til 12x145x2000 mm. 
går jo ann å lime/ skru de fast i en tykkere finér bakplate til ønsker størrelse og legge pyntelist rundt. 

Ikke skru. Det holder å lime.

Men den teaken jeg har sett på BT er veldig stygg, dyr og unødvendig tykk for å bli limt på en plate. Kanskje du kan bruke den direkte uten bakplate ?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Eureka skrev 13 minutter siden:

Bt har teak plank opp til 12x145x2000 mm. 
går jo ann å lime/ skru de fast i en tykkere finér bakplate til ønsker størrelse og legge pyntelist rundt. 

NilsPils skrev 1 minutt siden:

Ikke skru. Det holder å lime.

Men den teaken jeg har sett på BT er veldig stygg, dyr og unødvendig tykk for å bli limt på en plate. Kanskje du kan bruke den direkte uten bakplate ?

Har sett på BT teaken (Dvs sett på nettsiden til BT), og vurdert å lime/skru to plank, men tror det blir penest med en hel. Litt usikker på om finer bakplate går, men ikke umulig.

Tenkte å skru bort pleksiglass platen på bildet, også legge teak platen ned i forsenkningen.

styrebord.jpg.2bcd70fcd040975358c2ca87664a959e.jpg

Fant noen gamle teak møbler på finn.no til en billig penge. Kanskje det er måten å få tak i litt teak på. Ble vel laget mye møbler i teak på 60-70 tallet..  https://www.finn.no/favorittliste?favListId=18010025  

Det var friske priser på teakfiner hos Maritim . .

Dersom du holder til i Oslo-området kan jeg kanskje hjelpe deg . .

Ellers vil jeg bemerke at det ville vært både praktisk og hyggelig hvis medlemmen angir hvor de holder til når de reistrerer seg på bp.

NilsPils skrev for 5 timer siden:

Det var friske priser på teakfiner hos Maritim . .

Dersom du holder til i Oslo-området kan jeg kanskje hjelpe deg . .

Ellers vil jeg bemerke at det ville vært både praktisk og hyggelig hvis medlemmen angir hvor de holder til når de reistrerer seg på bp.

Holder til i Oslo området ja. Har oppdatert profilen nå....:)

Maritim hadde stive priser som noen nevnte, gir gjerne litt for ekte teak, men 800kr for en finerplate...? SeaSea hadde litt bedre priser, men fortsatt finer. https://www.seasea.no/teakplywood-4mm-1-1-1-sida

Har du noe i teak som kan brukes så er jeg interessert.... Er ikke store platen jeg trenger, og tykkelse +/- 10mm...

Billingstad Trelast har relativt brukbar teak. Men jeg ser her at prisenen nærmest har eksplodert i det siste.

https://www.billingstadtrelast.no/?s=produktliste&kategori1=16&kategori2=80&kategori3=109

De har også brukbare finerplater. Muligens kan de skaffe noen avkapp . .?

Dersom du vil ha en kryssfinerplate med teakfiner kan jeg ordne det. Da skjærer jeg finer selv på saga og limer på plate av furufiner og kanter med teaklister. Da snakker vi om ca 3 mm finer. Det kan bli LITT billigere enn massiv finer fra BT, men mye mer stabilt. Dersom du bruker plate av helved vil den variere i bredde med fuktigheten og også lett slå seg og bli buet.

Sånne småjobber fikser jeg ofte for litt påfyll til barskapet ombord . . . . .

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...