Jump to content

Mariner/Mercury 75hk som stopper ved justering av trimming


Torsteint

Recommended Posts

Hei

 

Vi kjøpte en Askeladden 505 sensommeren 2019, hvor det står på en Mariner/Mercury 75hk 2003 modell

Hadde den utpå et 3-4 turer hvor alt fungerte som normalt før høsten og vinteren naturlig stoppet båtlivet for den sesongen.

 

Vi sjøsatte den sist helg, og merket da at turtallet på motoren gikk noe ned når vi trimmet dette skjedde to-tre ganger.

Tok turen ut denne helgen for å fiske og tur tallet faller igjen ved trimming, i tillegg til at ny montert ekkolodd kuttet ut og det måtte startes opp på ny.

I forbindelse med flytting av fiskeplass så har vi godt driv og jeg skal trimme bittelitt, da kutter motoren og hoster litt før den stopper.

Prøver å starte motoren på ny men det er dødt, resultat er høy puls...

Gir det noen sekunder, og den kinner og starter og vi setter kursen direkte hjemover.

 

Har et par observasjoner underveis.

Ekkoloddet sier at ved drift så har vi en spenning på 12,2V, ved trimming dropper denne til 10,5 hvorpå driftspenning viser 12,0V før den stiger til 12,2V(når den ikke kutter hele strømmen til ekkoloddet).

Vi startet og stoppet en del ganger i går for å flytte oss.

Batteriet er av typen Biltema SMF 12V 64 AH CAA 510 og skal være fra 2018, grønn indikator kan sees i batteriet.

Har nå tatt med batteriet hjem for å få ladet det skikkelig opp igjen.

 

 

Har vel konkludert for meg selv at har er det noe strømrelatert som gjør at motoren kutter. 

Men før jeg maler fanden på veggen og får helt skrekken for at dette skal skje igjen, med gjester og unger ombord...

Er det noen andre som har vært borti noe lignende og kan gi meg noen tips om hvordan unngå dette for framtiden?

Er batteriet sterkt nok til den bruken jeg har eller bør jeg oppgradere?

Kan jeg sjekke å en enkel måte om det er noe feil med tiltmotoren eller dynamoen?

Ellers noe jeg bør sjekke for å utelukke feil.

 

På forhånd takk.

 

 

Link to post

Du sier du har en spenning på 12.2 under drift? Med andre ord dette er din lade spenning. Dette er alt for lavt. Under drift skal ladespenning være rundt 14 volt. Hvilespenning på oppladet batteri skal være ca 12.6-12.8. 

 

Det er normalt med et spenningsfall når tiltmotor kjøres. Men med det lave utgangspunktet, så skjønner jeg det blir tull. 

 

Regner med du bare har et batteri på denne båten? 

 

Står hovedstrømbryteren i rett posisjon? 

 

Sjekk alle ledninger på batteri er rene og godt festet. Sjekk også under motordekselet at jordingen er god. En tykk, sort, ledning som kommer fra båten, og er festet til blokken av motoren. 

 

Mål med et voltmeter direkte på batteriet, Hvilespenning skal være ca 12.6. Over 12.4 vil du nok få start med.  Hvis ikke sett på lader. Etter oppstart, sjekk at ladespenningen øker til rundt 14 volt. Du må kanskje gi litt gass for at det skjer. Noe som er normalt. 

 

Lykke til. 

Redigert av Sørlandet2 (see edit history)
Link to post
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...